وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

دامنه یا دامین (Domain) چیست؟

1 386
زمان لازم برای مطالعه: 3 دقیقه

دامنه یا دامین (Domain)  

همان نام سایت شما است. نام دامنه در واقع یک IP است که توسط پروتکل DNS که کار اصلی آن تبدیل IP به اسم است به یک آدرس تبدیل شده است.برای انتخاب اسم، شما هیچ گونه محدودیتی ندارید. البته در ایران حداقل طول دامنه باید بین 3-63 حرف باشد. همچنین شما برای نام دامنه خود می توانید فقط از حروف انگلیسی، ارقام و خط فاصله () استفاده کنید.  (مانند rasanegar)

اجزای تشکیل دهنده نام دامین

دامنه از دو قسمت تشکیل شده است: (به فرض مثال rasanegar.com)

اجزای تشکیل دهنده ادرس دامین سایت

 

 نام دامنه :

 همان نام سایت شما است. در نظر داشته باشید برای انتخاب اسم، شما هیچ گونه محدودیتی ندارید البته شما کلمات را فقط با خط فاصله () می توانید ازهم جدا کنید.  (مانند rasanegar)

در انتخاب اولیه نام دامنه خود  دقت کنید زیرا:

  • امکان اصلاح نام دامنه ثبت شده وجود ندارد چرا که این یک نام جهانی است.
  • حداقل زمان ثبت یک دامنه به مدت یک سال است و در صورت عدم تمدید پس از گذشت ۱سال دامنه از مالکیت شما خارج شده و دیگران می توانند آن را به نام خود ثبت کنند.
  • استفاده از نام های کمپانی های بزرگ یا تشابه اسمی با نام دامنه آنها ممکن است باعث مسدود شدن دامنه شما شود.
  • استفاده از نام های ممنوعه در قوانین جهانی مانند نام گروهای خرابکاری اینترنتی ممکن است دردسرهایی از جمله مسدود شدن نام دامنه  شما را توسط موسسه انحصاری ثبت دامنه ( ICANN= یک سازمان بین المللی غیرانتفاعی مستقر در کالیفرنیا است که مدیریت نام های دامنه عمومی و کشوری را بر عهده دارند) برایتان بدنبال داشته باشد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  ۵ پیشنهاد جهت انتخاب نام دامنه متناسب با کسب و کار شما

پسوند دامنه :

پسوندهای متفاوتی برای ثبت دامنه وجود دارند. که هر کدام از آنها، معنا و مفهوم خاص خود را دارند و ملزم به دریافت تائیدیه از شرکت ICANN می باشند. به پسوندهایی که مجوز رسمی را دارا هستند TLD یا Top Level Domain گفته می شود. با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با چند مورد از آنها آشنا خواهیم کرد.

پسوندها به سه دسته پسوند اختصاصی، عمومی و دامنه ملی تقسیم می شوند.

پسوند های اختصاصی:

این نوع پسوند برای سازمان ها یا حتی افراد با فعالیت های مشخص 0 مانند biz مخفف business ) برای کسب و کارهای تجارت الکترونیک با فعالیت خاص کاربرد دارد. دامین pro. یا همان professional که حتما نیاز به دریافت مجوز دارد برای افراد در هر زمینه ای که به صورت حرفه ای فعالیت می کنند، کاربرد دارد.

پسوند های عمومی: (gTLD)

این پسوندها  برای ثبت و استفاده عموم و یا هر کار قانونی کاربرد دارد البته محدودیتی برای ثبت ااین دامنه ها وجود ندارد و هر شخصی که از طریق ICANN معتبر اعلام شده باشد، می تواند این دامین های ها را رجیستر کند. از جمله پسوندهای عمومی شامل com. مخفف commercials مناسب برای فعالیت های تجاری و دامین net. مخفف Network مناسب برای شبکه ها و دامین org. مخفف   organization مناسب برای ارگان ها می باشد.

پسوند های دامنه ملی: (ccTLD)

 پسوند دامین کشورهای مختلف که به صورت دو حرفی هستند مانند دامین ملی کشورمان  .ir اما تعداداندکی از شکورها دامنه ملی کشور خود را به علت شبیه بودن به پسوندهای کسب و کار اقدام به به فروش دامنه ملی خود کرده اند. مانند  .tv مربوط به کشور tuvala است و حال مربوط به تلویزیون است.

انواع دامنه ملی کشورمان ایران عبارتند از:

  • ir. مخفف دامنه ملی کشورمان IRAN است. هر کشور یک دامنه مخصوص به خود دارد. مثلاً fr. فرانسه، nl. هلند
  • ac.ir. متعلق به موسسات عالی و /اموزشی مانند دانشگاه ها که مجوز رسمی و مدارک احراز هویت می باشند.
  • org.ir. مخفف Organization (سازمان) است. معمولاً سازمان‌ها و نهادهای غیرانتفاعی از این دامنه استفاده می‌کنند.
  • net.ir. مخفف Netweork (شبکه) است و برای شرکت های ارائه دهنده اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • sch.ir. مختص برای مدارس که دارای مجوز رسمی از اداره آموزش و پرورش هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

  • co.ir. برای شرکت هایی دارای مدارک احراز هویت و ثبت شرکت رسمی در قالب سهامی خاص و عام ومسئولیت محدود تضامنی باشد، قابل استفاده است.
  • id.ir. دامین پرسنلی است که تنها برای افرادی که ملیت ایرانی دارند قابل استفاده است.
  • gov.ir. مخفف Government (دولت) است. نهادهای دولتی از آن استفاده می‌کنند.
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  قدیمی‌ترین دامین‌های .com ثبت شده تاریخ اینترنت

 URL چیست و چه تفاوتی با دامنه دارد؟

دامنه یا دامین آدرس صفحه اصلی وب سایت شما هستند مانند www.rasanegar.com  و هیچ کاراکتر و علامت اضافی در انتهای پسوند آن قرار نمی گیرد. اما URL به تمام مشتقات یک نام دامنه گفته می شود مانند www.rasanegar.com/services    

توجه کنید که صفحه اصلی یک وب‌سایت فقط خود دامنه است www.rasanegar.com  و صفحات دیگر آن، هر کدام دارای یک URL منحصر به فرد هستند www.rasanegar.com/services/domain    .

چگونه ثبت دامنه را انجام دهید؟

ابتدا شما باید از خالی بودن نام دامنه خود اطمینان حاصل کنید سپس از طریق یکی از شرکت های مورد نظر اقدام به ثبت دامنه خود کنید.

چگونه از خالی بودن دامنۀ مورد نظر خود مطمئن شوید؟

ما قبلاً توضیح دادیم که هر آدرس اینترنتی یا همان دامین، متعلق به یک نفر است بنابراین قبل از ثبت دامنه، شما باید خالی بودن دامنه خود را بررسی کنید. رسانگار www.rasanegar.com/services/domain این قابلیت را برای شما فراهم کرده است تا در کمترین زمان و راحت ترین روش ممکن بتوانید استارت کار خود را بزنید و از خالی بودن نام دامنه و خرید دامنه خود بهره مند شوید. 

 

 

4.3/5 (6 رای)
1 دیدگاه
  1. آواتار amir
    amir می‎گوید

    ممنون عالی بود

دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید