وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

خطر همکاری بایننس با سایفرتریس برای کاربران ایرانی چیست

0 258
زمان لازم برای مطالعه: 4 دقیقه

به‌دنبال هشدار دستگاه‌های نظارتی ژاپن و انگلیس درمورد غیرقانونی بودن فعالیت‌های بایننس، این صرافی اعلام کرد که به‌زودی از راهکار انتقال اطلاعات تراکنش شرکت سایفرتریس (CypherTrace) استفاده خواهد کرد. راهکار فنی سایفرتریس می‌تواند به انطباق فعالیت‌های بایننس با مقررات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) کمک کند.

پاسخ  به این سوال که ایا همکاری بایننس با سایفرتریس برای کاربران ایران مشکل ایجاد می کند یا خیر این است که :

خیر با توجه به اینکه چنین فرانید هایی زمانبر می باشد خطر غریب الوقوعی کاربران را تهدید نمی کند و حتما قبل از ایجاد محدودیت اطلاع رسانی و زمان کافی برای witdraw کردن دارایی های فعلی داده می شود و کنترل های سایفرتریس هم معمولا در مبادی ورودی و خروپجی رمز ارز به کیف پول هایی که قبلا به عنوان مشکوک به دورزدن تحریم باشد صدق می کند بنابراین همیشه باید بتوان به آدرس های دیگر در صرافی های معتبر دیگر مثل کوینکس برداشت انجام داد 
ضمناکاربران ایرانی که به واسطه سرور مجازی بایننس به این سایت متصل می شوند از آنجایی که هیچ ردی از فعالیت خود به عنوان ایرانی در سرور ندارند اگر تراکنشهای خود را به شکل مناسب در چند مرحله انجام داده باشند و به حساب کاربری و آدرس های مبدا و واسط را در صرافی های  های دیگر با ای پی ایران انجام نداده باشند و عملا پیگیری تراکنش و پی بردن به ماهیت ایرانی آن ممکن نیست

به گزارش فایننس مگنیتس، پس از آن‌که مقامات کشورهای مختلف شروع به هشدار دادن به بایننس کردند، به‌نظر می‌رسد این صرافی به دنبال افزایش انطباق فعالیت‌های خود با دستورالعمل‌های قانونی بین‌المللی است. این صرافی قصد دارد از راهکار انتقال وجوه شرکت سایفرتریس استفاده کند. این راهکار فنی به بایننس کمک می‌کند تا فعالیت‌های خود را با قانون «انتقال اطلاعات» (Travel Rule) گروه ویژه اقدام مالی مطابقت دهد. انتقال اطلاعات قانونی است که بانک‌ها و موسسات مالی را ملزم می‌کند که هنگام انتقال وجوه، اطلاعات خاصی را در اختیار موسسه مقصد قرار دهند.

راهکار سایفرتریس که تراولر (Traveler) نام دارد، اقدامات مربوط به انتقال اطلاعات را برای پلتفرم‌های فعال در زمینه ارزهای دیجیتال انجام می‌دهد. این سیستم تمامی موارد مورد نظر گروه ویژه اقدام مالی را اجرا و کنترل می‌کند و از امکان صدور گواهی احراز هویت مشتریان هم (KYC) پشتیبانی می‌کند.

راهکار سایفرتریس به‌طور خودکار تراکنش‌های بین صرافی‌ها و موسسات ارائه خدمات مربوط به ارزهای دیجیتال را شناسایی می‌کند و به شکلی امن اعتبار فرستنده و گیرنده را تأیید می‌کند. این سیستم همچنین تضمین می‌کند که بدون نشت اطلاعات، داده‌های مربوط به تراکنش‌ها را تنها با موسسات پیرو قانون انتقال اطلاعات به اشتراک بگذارد.

ساموئل لیم (Samuel Lim)، مدیر ارشد بخش انطباق قوانین در بایننس، گفته است:ما به سرمایه‌گذاری در برنامه‌ها و فناوری انطباق قوانین خود ادامه می‌دهیم تا بتوانیم استاندارد فعالیت‌های خود را بالا ببریم. مفتخریم که با سایفرتریس همکاری کرده و از راهکار انطباق با قانون انتقال اطلاعات آنها استفاده کنیم. مانند همیشه، متعهد هستیم که یک محصول عالی را در اختیار کاربران خود قرار دهیم. [محصولی] که امن، غیرمتمرکز و مطابق با استانداردهای بین‌المللی باشد.

بایننس یکی از اولین صرافی‌هایی خواهد بود که از راهکار تراولر سایفرتریس استفاده می‌کند. این راهکار فنی به‌تازگی و در مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۹۹) راه‌اندازی شده است. اقدام فوری بایننس برای انطباق فعالیت‌های خود با قانون انتقال اطلاعات، احتمالاً به‌خاطر فشارهایی است که اخیراً توسط نهادهای نظارتی بر این صرافی وارد شده است.

با وجود این‌که بایننس ادعا می‌کند در تمامی فعالیت‌های خود الزامات قانونی را رعایت می‌کند، اخطارهای متعددی را از نهادهای نظارتی کشورهای مختلف دریافت کرده است. اخیراً مرجع راهبرد امور مالی انگلیس (FCA) در رابطه با محدود کردن بازارهای معاملاتی به بایننس هشدار داد و گفت که این صرافی مجاز به فعالیت در این کشور نیست. پیش‌تر هم سازمان خدمات مالی ژاپن (FSA) گفته بود که فعالیت‌های بایننس در این کشور غیرقانونی است.

با این حال، راهکار فنی سایفرتریس بیشتر برای جلوگیری از پول‌شویی است و ارتباط چندانی با مشکلات مربوط به فعالیت بایننس در حوزه‌های قضایی مختلف ندارد.

دیو جیوانس (Dave Jevans)، بنیان‌گذار سایفرتریس، گفته است:

اطمینان داریم که راهکار تراولر به بایننس کمک می‌کند تا به بالاترین استانداردها برای انطباق با قوانین بین‌المللی ضدپول‌شویی برسد، به‌ویژه اکنون که مقررات نظارت بر موسسات ارائه خدمات مرتبط با ارزهای دیجیتال، در حوزه‌های قضایی سراسر جهان سخت‌گیرانه‌تر می‌شود.

خطر سایفرتریس برای کاربران ایرانی؟

همکاری بایننس با سایفرتریس برای رهگیری معاملات؛ خطر برای کاربران ایرانی؟
خطر همکاری بایننس با سایفرتریس برای کاربران ایرانی چیست 1

همکاری بایننس با سایفرتریس در حالی انجام می‌شود که تعداد زیادی از معامله‌گران ایرانیِ ارز دیجیتال در این وب‌سایت حساب کاربری و موجودی دارند.

در صورتی که سیاست بایننس جلوگیری از معاملات کشورهای تحت‌تحریم و خارج از FATF باشد، این همکاری می‌تواند به‌عنوان یک زنگ خطر برای کاربران ایرانی بایننس تلقی شود.

شرکت سایفرتریس ماه گذشته گزارشی در رابطه با شناسایی ۷۵ هزار IP آدرس ایرانی و ۴/۵ میلیون آدرس بیت‌کوین منتشر کرده است.

براساس گزارش این شرکت، بعد از قانونی شدن استخراج بیت‌کوین در ایران و اختصاص برق ارزان به استخراج‌کنندگان بیت‌کوین حجم معاملات کاربران ایرانی افزایش پیدا کرده است.

سایفرتریس نوشته: «وقتی صحبت از دور زدن تحریم‌ها با استفاده از ارزهای دیجیتال به میان می‌آید باید اقداماتی فراتر از نظارت بر آدرس‌های افراد اتخاذ شود، مخصوصا برای کشورهایی که در لیست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار دارند. موسسات باید بازبینی دفترکل‌های بلاک‌چین را به منظور ردیابی فعالیت‌هایی که مبدا یا مقصد آن‌ها به ایران مرتبط است، در دستور کار قرار دهند.»

سایفرتریس تاکنون چندین میلیون IP قابل شناسایی از کشورهای تحریم‌ شده از جمله کره شمالی، سوریه و ایران را جمع‌آوری کرده اما مهم‌ترین نکته این است که تراکنش IP آدرس‌های ایرانی در جریان یک سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

همچنین اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده دو آدرس متعلق به دو کارگزار ارزهای دیجیتال ایران که بالای شش هزار بیت‌کوین داشتنند و از طریق ۴۰ صرافی پول‌شویی می‌کردند را تحریم کرد.

صرافی‌هایی مانند بایننس به کاربران ایرانی خدمات نمی‌دهند و در زمان اتصال به شبکه IP کاربران را چک می‌کنند اما کاربران ایرانی با استفاده از VPN به شبکه متصل می‌شود، بایننس هم گفته به زودی اقدامات ناقض قانون را برطرف می‌کند.

سایفرتریس، شرکت بزرگ تحلیل داده‌های بلاک چین که با دولت ایالات متحده هم همکاری می‌کند، پیش‌تر گزارشی جامع از آدرس‌های بیت کوین متعلق به کاربران ایرانی منتشر کرده بود. این شرکت با ابزارهایی که در اختیار دارد قادر است تراکنش‌های ارز دیجیتال را رهگیری و محل سکونت دارنده یک آدرس را مشخص کند.

با این حال، به‌گفته کارشناسان، اگرچه در حال حاضر هم طبق قوانین بایننس، ساکنان کشورهای تحت‌‌تحریم نباید از خدمات این صرافی استفاده کنند، در صورتی که بایننس قصد مسدودکردن گسترده و یا بلوکه‌کردن موجودی‌ها را داشته باشد، احتمالاً پیش از اجرای برنامه خود، اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید