وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

هوش مصنوعی Chat GPT چیست و چطور آینده را رقم خواهد زد

0 320
زمان لازم برای مطالعه: 11 دقیقه

چت جی پی تی بعد از اختراع اینترنت مهم ترین اتفاق بوده است

آیا هوش مصنوعی بر انسان تسلط پیدا می‌کند؟ اگر پاسخ مثبت باشد، آیا زندگی ترسناکی در انتظارمان نیست؟

چند سالی است که ذهن انسان‌ها با سؤالات این‌چنینی درگیر شده است. پیشرفت پرسرعت تکنولوژی و ربات‌ها باعث شده که فیلم‌های علمی‌تخیلی دیگر خیلی هم عجیب‌وغریب به نظر نیایند. چندی پیش، نرم‌افزارهایی معرفی شدند که با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، متن را به تصویر تبدیل می‌کردند. Midjourney و DALL-E  دو مورد از معروف‌ترین این نرم‌افزارها هستند. و حالا.… چت‌بات جدیدی معرفی شده که همه‌‌‌ی توجه‌ها را به خود جلب کرده است. در همه‌ی محافلی که اندک سررشته‌ای از تکنولوژی دارند، ردپای صحبت از ChatGPT دیده می‌شود.

در این مقاله، راجع به هرآنچه که باید از این هوش مصنوعی جدید بدانید صحبت خواهیم کرد. با سازنده‌ی آن آشنا خواهیم شد و بررسی خواهیم کرد که چرا چت‌جی‌بی‌تی اتفاق بزرگی است؟ آیا ChatGPT و موارد مشابه می‌توانند جایگزین موتورهای جست‌وجو شوند؟ چرا از نظر بسیاری این هوش مصنوعی ترسناک است؟ به همه‌ی این موارد پاسخ خواهیم داد.

اول از همه باید ببینیم با چه چیزی طرف هستیم!

Chatgpt چیست؟

ChatGPT یک ربات چت خیلی پیشرفته است که بر اساس پرسش و پاسخ عمل می‌کند. بسیاری می‌گویند پس از موتورهای جست‌وجوی جدید، مهم‌ترین ابزاری که تا به حال خلق شده، همین ChatGPT است! هوش مصنوعی بسیار پیشرفته‌ای که نشان می‌دهد چیزی نمانده تا ربات‌ها دنیا را در دست بگیرند!  Chatbot یا ربات چت، چیز جدیدی نیست؛ اما چه چیزی باعث شده تا این یک مورد بسیار خاص شود؟ خواهیم گفت.

LLM چیست؟

برای اینکه بتوانید ماهیت ChatGPT را درک کنید، خوب است با مفهوم دیگری به اسم LLM آشنا شوید.

LLM مخفف Large Language Model است و نوعی از Machine Learning به حساب می‌آید. مهم‌ترین خصوصیت LLMها این است که می‌توانند کلمه‌ی بعدی در یک جمله را حدس بزنند! چیزی مثل قابلیت Autocomplete موبایل‌ها؛ با این تفاوت که منطقی پشت حدس زدن‌ها وجود دارد. به زبان ساده‌تر، LLM نوعی ابزار هوش مصنوعی است که می‌تواند بخواند، خلاصه کند، ترجمه کند و….

همان‌طور که گفتیم، مدل‌های زبانی (LLM)، جزو یادگیری ماشین به حساب می‌آیند. برای اینکه بتوانند وظیفه‌ی خود را انجام دهند، باید در معرض حجم زیادی از داده قرار بگیرند و اصطلاحاً به آن‌ها تمرین داده شوند.

ChatGPT چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟

در یک کلام:

ChatGPT یک ربات هوش مصنوعی متن‌محور است که دستورات لازم را می‌گیرد و بر اساس آن‌ها، وظایف مختلف را تنها در عرض چند ثانیه انجام می‌دهد.

نگاه عمیق‌تر:

تا قبل از ChatGPT، چت‌بات‌ها محدودیت‌های بسیاری داشتند، اما ستاره‌ی این‌ روزهای دنیای اینترنت، طوری عمل می‌کند که گویی انسانی در حال پاسخ دادن به سؤالات کاربران است. این مدل زبانی طوری طراحی شده است که می‌تواند منظور افراد را هنگام سؤال پرسیدن حدس بزند. ChatGPT با کمک سیستمی با نام RLHF، از بازخوردها استفاده می‌کند و دائماً عملکردش را بهبود می‌بخشد.

فرقی نمی‌کند سؤال شما در چه زمینه‌ای باشد! از ریاضیات گرفته تا ساده‌ترین مسائل، مثل دستور پخت یک غذای آسان؛ ChatGPT تنها در عرض چند ثانیه، درست مثل یک متخصص پاسخ شما را می‌دهد. البته توانایی‌های این هوش مصنوعی به همینجا ختم نمی‌شود! ChatGPT می‌تواند کد بنویسد، داستان‌سرایی کند، بلاگ پست و پایان‌نامه بنویسید، مسائل پیچیدۀ ریاضی و فیزیک را حل کند، مباحث فلسفی را توضیح دهد، زبان‌های مختلف را ترجمه کند، شعر و آهنگ بنویسد و….

در حال حاضر، نسخه‌ی اولیه‌ای از هوش مصنوعی در دسترس عموم قرار گرفته که آخرین آپدیتش برای سال ۲۰۲۱ است؛ یعنی در پاسخ به مسائل روز مشکل دارد. خودتان تصور کنید که در نسخۀ‌های بعدی که اطلاعاتش به‌روز باشد چه ابرقدرتی خواهد بود!

و حالا سؤالی که احتمالاً ذهن بسیاری از شما را درگیر کرده است: کدام غول دنیای تکنولوژی سازندۀ این ابزار انقلابی است؟!

سازنده‌ی Chat GPT کیست؟

عادت کرده‌ایم که هرجا صحبت از تکنولوژی‌ها آینده باشد، اثری از ایلان ماسک را ببینیم. ChatGPT محصول یک کمپانی تحقیق و توسعۀ هوش مصنوعی با نام OpenAI است. مجموعه‌ای که سال 2015 در سانفرانسیسکو ایالات متحده تأسیس شد. تیمی 5 نفره با نام‌های:

  • Sam Altman
  • Elon Musk
  • Peter Thiel
  • Reid Hoffman
  • Jessica Levingston

مؤسسان این شرکت بودند. در سال ۲۰۱۸ ماسک از هیئت مدیره جدا شد، اما همچنان یکی از حامیان مالی مجموعه باقی ماند. در سال ۲۰۱۹ یکی از غول‌های دره‌ی سیلیکون ولی، یعنی مایکروسافت مبلغ یک میلیارد دلار در این مجموعه سرمایه‌گذاری کرد و همچنان جزو بزرگ‌ترین حامیان مالی آن‌ها محسوب می‌شود.

OpenAi چندی پیش با ارائۀ DALL-E، هوش مصنوعی تصویرساز، سروصدای زیادی به پا کرده بود. حالا آن‌ها ChatGPT را ساخته‌اند و بسیار بیشتر از قبل سر زبان‌ها افتاده‌اند.

بالاتر کمی از نحوه‌ی کار این ابزار حیرت‌انگیز صحبت کردیم؛ اما اگر موافق باشید، در بخش بعدی می‌خواهیم عمیق و مفصل این موضوع را بررسی کنیم.

ChatGPT چگونه ساخته شده است؟

LLMها خیلی جدید نیستند! قبلاً هم پروژه‌های مختلف اینچنینی وجود داشتند؛ اما گل سرسبد آن‌ها همین ChatGPT است.

معنای Machine Learning یا یادگیری ماشین از نامش مشخص است. ربات‌ها با حجم بسیار زیادی از داده تمرین داده می‌شوند تا چیزهایی که باید را یاد بگیرند.

ChatGPT روی موتور GPT3.5 توسعه داده شده که جدیدترین نسخه‌ی این موتورها است. GPT، یک مدل از ماشین لرنینگ است که از داده‌های موجود برای خلق انواع مختلف متون استفاده می‌کند.

این مدل زبانی با ۱۷۵ میلیارد پارامتر و 570 گیگابایت فایل txt. تمرین داده شده است. با این تمرینات فشرده، ChatGPT قادر است کلمه‌ی بعدی در یک جمله را حدس بزند!

قبلاً LLMها برای فهم نیت انسان مشکل داشتند؛ اما همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، ChatGPT با کمک سیستم RLHF و گرفتن بازخورد از انسان‌ها، این توانایی را به دست آورده است.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  محدودیت‌ های ChatGPTچیست 4 مشکل هوش مصنوعی گفتاری که باید بدانید

حجم بالای داده‌هایی که ChatGPT با آن‌ها تمرین داده شده است که شامل سایت‌هایی مثل Reddit می‌شود، باعث شده‌اند تا این هوش مصنوعی بتواند درست مثل یک انسان صحبت کند. طوری که تشخیص ربات بودن آن بسیار مشکل است.

آیا نسخه‌ای که در اختیار ماست، اولین نسخۀ این ربات چت است؟

قبل از عرضه‌ی ChatGPT برای عموم، OpenAI نسخه‌ی اولیه‌ی آن با نام InstructGPT را برای آزمایش در اختیار تعداد محدودی از افراد قرار داد و از آن‌ها خواست آن را با نسخه‌ی قبلی، یعنی GPT3 مقایسه کنند. در نهایت، این‌طور نتیجه‌گیری شد که InstructGPT (نسخۀ آزمایشی ChatGPT) عملکرد بهتری دارد و پاسخ‌های صادقانه‌تر و البته بی‌خطرتری می‌دهد.

ChatGPT اطلاعات کلی را از کاربر دریافت می‌کند و با توجه به هدف او از نوشتن دستورات، خواسته‌ی او را برآورده می‌کند. در واقع، این هوش مصنوعی پس از یاد گرفتن اصول اولیه‌ی مختلف، چگونگی انجام امور مختلف را هم یاد می‌گیرد. درست مثل انسانی که بایدهای نجاری را می‌آموزد و سپس برای اولین بار یک میز چوبی می‌سازد.

آیا چت جی پی تی برای ترجمه هم کاربرد دارد؟

جالب است بدانید این LLM برای ترجمه تمرین داده نشده است؛ اما به‌خاطر داده‌های زیادی که مرور کرده است، خیلی راحت می‌تواند متن انگلیسی را به فرانسوی ترجمه کند. ChatGPT حتی از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند؛ گرچه شاید فارسی را خیلی خوب بلد نباشد!

اما سوال اینجاست ChatGPT اولین ربات چت دنیا نیست! پس چرا تا این حد سروصدا به پا کرده است؟

چرا ChatGPT اتفاق مهمی است؟

بیایید از پایه به ماجرا نگاه کنیم. یادتان هست که گفتیم سیستم RLHF کمک می‌کند تا این هوش مصنوعی پیشرفت کند. در واقع، عمده تفاوت‌های بزرگ ChatGPT ناشی از همین سیستم است.

LLMها قبلاً هم وجود داشتند و اتفاقاً با داده‌های بسیار زیادی تمرین داده می‌شدند؛ اما بزرگی LLM، تضمینی بر بی‌نقص بودنش نیست! RLHF باعث فهم منظور انسان‌ها از مطرح کردن سؤالات مختلف شد. همین مسئله به کارآمدی هرچه بیشتر ChatGPT کمک کرد.

پس، فرق اصلی قهرمان داستان ما با چت‌بات‌هایی که قبلاً وجود داشتند، در این است که ChatGPT سعی می‌کند نیت افراد از سؤال‌کردن را متوجه شود. موضوعی که باعث می‌شود پاسخ نهایی دقیق‌تر باشد.

فقط کافی است نگاهی مجدد به توانایی‌های این ابزار بیندازیم. مکالمه‌ی محاوره‌ای درست مثل یک انسان، کد زدن و نوشتن انواع مختلف متون از بلاگ‌پست گرفته تا مقالات علمی، حل مسائل پیچیدۀ ریاضی و فیزیک و…. هیچکدام از همکارهای قدیمی نزدیک به این مرحله هم نبودند.

بسیاری اعتقاد دارند مایکروسافت با سرمایه‌گذاری در این پروژه، قصد پایین کشیدن گوگل از جایگاه گرم و نرمش در بالای هرم غول‌های تکنولوژی را دارد. آیا چنین چیزی ممکن است؟

تفاوت بین ChatGPT و موتور جست‌وجو چیست؟

موتورهای جست‌وجو مثل گوگل، بعد از اینکه سرچی در آن‌ها انجام می‌شود، تمام اینترنت را می‌گردند تا پاسخ‌های مرتبط را پیدا کنند؛ اما ChatGPT، بر اساس داده‌هایی که قبلاً با آن‌ها سروکار داشته است پاسخ نهایی را ارائه می‌کند. این بزرگترین تفاوت میان موتورهای جست‌وجو و LLMهایی مثل ChatGPT است.

شاید در آینده، LLMها هم از سازوکار موتورهای جست‌وجو برای پیدا کردن پاسخ استفاده کنند، اما فعلاً که روش متفاوتی دارند.

موتورهای جست‌وجو در پاسخ به عبارت سرچ‌شده، دنیایی از لینک‌ها را ارائه می‌کنند که هرکدام ممکن است بیانگر دیدگاه‌های مختلفی راجع به موضوع مدنظر باشند؛ اما ChatGPT با درک هدف کاربر از مطرح کردن سؤال، سعی می‌کند پاسخی شخصی‌سازی‌شده ارائه کند.

آیا مدل‌های زبان جایگزین گوگل می‌شوند؟

ظاهراً می‌توان از LLMهای نسل جدید مثل ChatGPT به‌عنوان جایگزینی برای موتورهای جست‌وجو استفاده کرد! مگر هدف از جست‌وجو کردن، رفع کردن ابهامی خاص نیست؟ مثلاً ما از گوگل استفاده می‌کنیم تا بدانیم جنگ‌ جهانی دوم در چه زمانی شروع شد و کی به اتمام رسید! یا وقتی می‌خواهیم اطلاعات بیشتری راجع به نظریه‌ی نسبیت انیشتین به دست آوریم، وارد مرورگر خود می‌شویم و به این موتور جست‌وجو مراجعه می‌کنیم.

گوگل هم در پاسخ کلی لینک به ما نشان می‌دهد که باید بگردیم و بهترین پاسخ را از میان آن‌ها انتخاب کنیم. در حالی که ChatGPT مجموع اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند و به‌طور خلاصه تمام اطلاعات لازم را در اختیارمان قرار می‌دهد؛ پس منطقی نیست به‌جای اینکه به خودمان زحمت بدهیم و کلی بگردیم، کار را به این هوش مصنوعی بسپاریم و کلی در زمان صرفه‌جویی کنیم؟ راستش نه! حداقل فعلاً نه!

در این مورد خاص، یعنی ChatGPT، باید بدانید که آخرین اطلاعاتش مربوط به سال 2021 هستند. خود ربات‌ هم بارها روی این موضوع تاکید می‌کند. احتمالاً در فاز بعدی و عرضۀ کامل این سرویس، این مشکل برطرف خواهد شد؛ اما در حال حاضر، نمی‌توان برای کسب اطلاعات راجع به مسائل روز از آن کمک گرفت.

آیا می‌توانیم به پاسخ‌های ChatGPT اعتماد کنیم؟

همچنین، پاسخ‌های این ربات انقلابی خالی از ایراد نیستند. جلوتر راجع به این مشکلات صحبت می‌کنیم؛ اما همینقدر بدانید که در تقریباً هر پاسخی که داده می‌شود، ChatGPT تاکید می‌کند صحت صحبت‌هایش را با دیگر منابع بررسی کنید؛ پس ممکن است اطلاعاتی که دریافت می‌کنید غلط باشند. ChatGPT طوری طراحی شده است که پاسخش انسان‌ها را راضی کند. به همین خاطر، امکان اینکه جواب دریافتی غرض‌ورزانه باشد وجود دارد. سازندگان این هوش مصنوعی در جاهای مختلف به این موضوع اشاره کرده‌اند.

بنابراین، حداقل فعلاً نمی‌توان جایگزینی گوگل با مدل‌های زبانی را متصور شد. شاید در آینده، با پیشرفت این مدل‌ها و برطرف شدن ایرادات موجود، این اتفاق رخ دهد.

حالا بیایید با محدودیت‌های این هوش مصنوعی آشنا شویم.

محدودیت‌های ChatGPT چیست؟

با اینکه ChatGPT رخدادی بزرگ محسوب می‌شود، نباید فراموش کنیم که این تازه شروع کار است! به همین خاطر، محدودیت‌هایی نیز وجود دارند.

برای آگاهی از محدودتیهای چت جی پی تی مطلبی بصورت اختصاصی آماده نموده ایم که پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید

  • هشدار، احتمال دریافت پاسخ اشتباه
  • پاسخ جانبدارانه
  • هزینه‌های سرسام آور
  • پاسخ‌های خطرناک

تهدیدات هوش مصنوعی برای بشر

در زیر مطلب اختصاصی را برای شما تهیه کرده ایم که به بررسی تهدیدات هوش مصنوعی برای بشر و خطرات هوش مصنوعی مانند ChatGPT می پردازد

آیا می‌توانیم از ChatGPT برای محتوا و سئو استفاده کنیم؟

قابلیت‌های زیاد ChatGPT در تولید متون مختلف، باعث می‌شود این فکر به ذهنمان برسد که امور مربوط به تولید محتوا و سئو را به آن بسپاریم. اینکه بخواهیم صفر تا 100 همه‌چیز را برعهده‌ی این هوش مصنوعی بگذاریم، فعلاً کار عاقلانه‌ای نیست (جلوتر دلیل آن را می‌گوییم)! اما می‌توان برای تسریع امور از این نوع چت‌بات‌ها کمک گرفت.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  چرا ChatGPT ترسناک است؟ تهدیدات هوش مصنوعی برای بشر

بالاتر هم گفتیم، ChatGPT می‌تواند مجموعه‌ای از اطلاعات را درباره‌ی یک موضوع خاص جمع‌آوری و خلاصه کند و در اختیارمان بگذارد. این کار سرعت نوشتن محتوای متنی را به مقدار قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. البته فعلاً که اطلاعات آن محدود به سال 2021 است، نمی‌توان برای نوشتن موضوعات روز روی آن حساب باز کرد.

همچنین برخی کارهای تکراری در سئو مثل تحلیل و آنالیز داده‌ها را می‌توان توسط ChatGPT انجام داد. این کار باعث صرفه‌جویی در زمان خواهد شد. به علاوه، می‌توانیم از آن برای نوشتن توضیحات متا استفاده کنیم. تازه ChatGPT در نوشتن بریف و طرح کلی هم کاربرد دارد.

آیا گوگل محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را قبول دارد؟

با اینکه خروجی ChatGPT کاملاً انسان‌گونه است، اما با برخی از ابزارها قابل‌شناسایی است؛ یعنی می‌توان فهمید که متن موردبحث توسط هوش مصنوعی تولید شده است. حالا سؤال پیش می‌آید که آیا گوگل و موتورهای جست‌وجو چنین متونی را به‌عنوان محتوای ارزشمند می‌پذیرند؟ پاسخ کوتاه یک نه بزرگ است!

جان مولر، در آپریل سال ۲۰۲۲ رسماً اعلام کرد که متون تولیدی هوش‌های مصنوعی به‌عنوان Spam شناخته می‌شوند و از نظر گوگل ارزشی ندارند. بنابراین نمی‌توان با آن‌ها به رتبه‌های برتر گوگل دست پیدا کرد.

خب، دوست دارید خودتان کار با این ابزار حیرت‌انگیز را تجربه کنید؟ در بخش بعدی توضیح می‌دهیم که چطور می‌توانید این کار را بکنید.

چطور از چت جی پی تی استفاده کنیم؟

برای کار کردن با ChatGPT، باید به لینک chat.openai.com بروید. سپس باید یک اکانت در این سایت بسازید تا امکان استفاده از امکانات آن برایتان فراهم شود. در حال حاضر، استفاده از ChatGPT برای عموم رایگان است.

برای ثبت‌نام نیازی نیست مراحل پیچیده‌ای را طی کنید. تنها کافی است اطلاعات اولیه را پر کنید و یک شماره موبایل برای احراز هویت در اختیار سایت قرار دهید. متاسفانه پیش شماره ایران جز لیست مورد قبول این سایت نیست و شما نمی‌توانید با شماره ایران احراز هویت کنید. برای ثبت‌نام باید از شماره خارجی یا شماره مجازی استفاده کنید. مراقب باشید از هر سایت یا نرم‌افزاری برای گرفتن شماره‌ مجازی استفاده نکنید،‌ چراکه بسیاری از سایت‌های شماره مجازی اطلاعات کاربران را می‌فروشند.

chat GPT از پیش شماره کشورهای بسیاری پشتیبانی می‌کند. اما باز هم قبل از تهیه شماره مجازی حتماً بررسی کنید که chat GPT پیش شماره کشوری را که انتخاب کرده‌اید را پشتیبانی می‌کند.

توجه داشته باشید که در برخی مواقع، سرورها آنقدر شلوغ هستند که نخواهید توانست با این هوش مصنوعی صحبت کنید. در صورت بروز چنین اتفاقی، صبور باشید و کمی بعدتر به صفحه‌ی آن مراجعه کنید.

اگر موفق شدید که به صفحه چت برسید، در قسمت پایین صفحه فیلدی را خواهید دید که می‌توانید در آن دستور موردنظر را بنویسید. چندین بار در متن گفتیم، ChatGPT قابلیت‌های بسیاری دارد، از مباحثه در مورد مسائل فلسفی گرفته تا کد زدن، ترجمه و امکان نوشتن شعر و آهنگ به زبان‌های مختلف.

هرقدر دستور ورودی شفافیت و جزئیات بیشتری داشته باشد، خروجی تولیدی توسط ربات‌ها به خواسته‌ی شما نزدیک‌تر خواهد بود. یادتان باشد که پاسخ دریافتی لزوماً درست نیست و نباید بر اساس اطلاعات ارائه‌شده تصمیم مهمی بگیرید.

چت جی پی تی از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند؛ اما نه به کیفیتی که زبان‌های رایج‌تر دنیا مثل انگلیسی را ساپورت می‌کند.

حالا بیایید با چند فکت جالب راجع به این چت‌بات هم آشنا شویم.

مرور 6 حقیقت جالب درباره ChatGPT

راجع به برخی از این حقایق در خلال مقاله صحبت کرده‌ایم، حالا یک نگاه جامع، اما خلاصه به آنها می‌اندازیم و به پایان بحثمان نزدیک می‌شویم.

۱- محدودیت در تولید برخی محتواهای خاص

توسعه‌دهندگان OpenAI، این چت‌بات‌ را طوری طراحی کرده‌اند که پاسخ‌های حاوی خشونت کلامی و مسائل جنسی مستهجن را ارائه نکند. همچنین، نمی‌توانید آموزش‌های خطرناک مثل چگونگی تولید مواد منفجره را از چت جی پی تی انتظار داشته باشید.

۲- به‌روز نبودن اطلاعات

چندین بار در طول متن گفتیم، جدیدترین داده‌هایی که ChatGPT با آن‌ها تمرین داده‌شده است مربوط به سال 2021 است؛ بنابراین، نمی‌توان راجع‌ به مسائل روز دنیا با آن مکالمه‌ای داشت.

۳- برخورد جانبدارانه

نباید از چت جی پی تی انتظار بی‌طرفی داشت. به دو دلیل، بسیاری از پاسخ‌های این هوش مصنوعی جانبدارانه هستند:

  1. محدودیت‌ داده‌هایی که با آن تمرین داده شده است
  2. سعی در راضی نگه داشتن کاربر و عدم ارائۀ پاسخ‌های خطرساز (برای مثال در پاسخ‌ها منفی‌گرایی وجود ندارد)

۴- نیاز به ورودی با جزئیات دقیق

اگر می‌خواهید خروجی به خواسته‌ی شما نزدیک‌تر باشد، باید دستورات را بسیار دقیق و با جزئیات وارد کنید. اگر کلی‌گویی کنید، احتمالاً پاسخی دریافت خواهید کرد مبنی بر اینکه ChatGPT نیازمند جزئیات بیشتری است تا بتواند خواسته‌ی شما را برآورده کند.

همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، جزئیات بیشتر باعث بالا رفتن کیفیت پاسخ خواهد شد.

۵- قابلیت شناسایی توسط موتورهای جست‌وجو

احتمالاً من و شما و دیگر انسان‌های عادی نمی‌توانیم تشخیص دهیم که متنی توسط ChatGPT تولیدشده است. یکی از برجسته‌ترین خصوصیات این هوش مصنوعی، شباهت زیاد پاسخ‌هایش به سخن گفتن انسان‌ها است.

اما با این وجود، به‌خاطر برخی ویژگی‌های فنی که توسط ابزارهای مخصوص قابل‌شناسایی هستند، موتورهای جست‌وجو مثل گوگل می‌توانند تشخیص دهند که یک متن توسط ChatGPT یا دیگر ربات‌های هوش مصنوعی ساخته شده است.

۶- داشتن واترمارک مخفی

برای اینکه متن تولیدی توسط ChatGPT راحت‌تر قابل‌شاناسایی باشد، واترمارکی در داخل آن مخفی می‌شود. هرکس که کلید مربوطه را داشته باشد، می‌تواند بررسی کند که آیا متن توسط انسان نوشته شده یا کار مدل‌های زبانی است.

مسئولین OpenAI معتقدند این کار باید به یک استاندارد تبدیل شود. نه فقط در رابطه با ربات‌های تولید متن مثل ChatGPT، بلکه راجع به تمام هوش‌های مصنوعی که در حال ورود به زندگی انسان‌ها هستند.

بشر و هوش مصنوعی: آینده‌ای که از همیشه نزدیک‌تر است!

مهم‌ترین خصوصیت آینده مجهول بودنش است؛ هیچکس نمی‌تواند دقیق پیش‌بینی کند که فردا یا حتی ۱ ساعت دیگر چه اتفاقی می‌افتد. ما هم نمی‌توانیم بگوییم چند سال بعد، با این پیشرفت‌های حیرت‌انگیزی که در زمینه هوش مصنوعی رخ می‌دهد چه اتفاقی خواهد افتاد.

دو حالت وجود دارد:

  1. آن‌ها بر ما تسلط پیدا می‌کنند و ما را به بردگی می‌کشند
  2. خادمان وفاداری می‌شوند که زندگی را برایمان بسیار آسان‌تر از گذشته می‌کنند

بیایید امیدوار باشیم که مورد دوم اتفاق بیفتد.

در این مقاله، راجع به یکی از انقلاب‌های بزرگ هوش مصنوعی صحبت کردیم؛ یعنی ChatGPT. فهمیدیم که این مدل زبانی چیست و چرا انقدر سر زبان‌ها افتاده است! این رخداد بزرگ علی‌رغم تمام قابلیت‌هایش، محدودیت‌هایی هم دارد که راجع به آن‌ها هم صحبت کردیم.

با سازندۀ آن یعنی OpenAI و سرمایه‌گذاری بزرگ مایکروسافت در آن آشنا شدیم. شاید مایکروسافت قصد دارد با این هوش‌های مصنوعی، موتور جست‌وجوی گوگل را زمین بزند. راجع به این مسئله هم گفتیم که آیا اساساً چنین چیزی ممکن است یا خیر!

حتی برای آن‌هایی که خودشان می‌خواهند این ابزار بی‌نظیر را امتحان کنند، چگونگی استفاده از آن را آموزش دادیم.

ChatGPT می‌تواند یک دستیار بی‌نظیر برای بسیاری مشاغل باشد، همان‌طور که ممکن است نابود‌کننده‌ی آن‌ها باشد؛ فقط باید منتظر ماند و دید!

برای نوشتن این مقاله که سعی کردیم کامل و مفصل باشد، از منابع مختلفی استفاده کردیم که مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر هستند:

اگر شما اطلاعات بیشتری در رابطه با ChatGPT دارید، حتماً در قسمت نظرات بنویسید تا ما و دیگر خوانندگان هم اطلاعات بیشتری داشته باشیم و از گفتگو با شما لذت ببریم.

سپاسگزاریم که تا آخر این مقاله همراهمان بودید.

4.9/5 (32 رای)
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید