وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

8 بهترین لوگو تاریخ ، بررسی روند تکامل

0 466
زمان لازم برای مطالعه: 5 دقیقه

لوگو یک نماد کوچک با قدرتی بزرگ است! برخی از آن‌ها بیش از یک قرن دوام آورده‌اند و با گذر زمان قدرتشان هم بیشتر شده است. افزایش قدرت این لوگوهای موفق نه به خاطر پیچیدگی یا مرموز بودنشان بلکه به دلیل سادگی در طراحی و صداقت در معرفی شخصیت برندی بوده است که لوگو به آن تعلق دارد!

در این مقاله ۸ برند معروف تاریخ را بررسی می‌کنیم و نکته‌های طراحی لوگو را از آن‌ها اقتباس می‌کنیم تا به شما در طراحی لوگوی کسب‌وکارتان کمک کنند.

تابه‌حال فکر کرده‌اید برندها چگونه لوگوی معروف خود را طراحی کرده‌اند که در سراسر دنیا بلافاصله قابل‌شناسایی هستند؟ آیا این طراحی کاملاً شانسی و اتفاقی بوده یا نتیجه انتخابی استراتژیک در طراحی بوده است؟ ما ترجیح می‌دهیم که فکر کنیم گزینه دوم صحیح است.

هنگامی‌که یک لوگو برای کسب‌وکار یا برند شخصی خود طراحی می‌کنید، بهتر است که به آن مثل پادری منزل خود نگاه کنید که به مهمانان خوش‌آمد می‌گوید زیرا اولین چیزی است که مهمانان آن را در بدو ورود می‌بینند.

نه‌تنها لوگو اولین چیزی است که مشتریان احتمالی شما با آن ارتباط برقرار می‌کنند، بلکه تنها عنصر اصلی کسب‌وکار شماست که آن‌ها بیش از هر چیز دیگری می‌بینند؛ مانند هنگامی‌که به محل کار می‌روند یا در شبکه‌های اجتماعی پرسه می‌زنند. در اینجا تنها یک سؤال مهم است: لوگوی شما به آن‌ها چه می‌گوید؟

ترندهای مختلفی هرساله می‌آیند و می‌روند که رنگ، قالب و تایپوگرافی خاصی دارند؛ اما برخی استراتژی‌های کلیدی در طراحی لوگو و طراحی ست اداری وجود دارد که برندهای بسیار معتبر و بزرگ از آن‌ها استفاده کرده‌اند تا لوگویشان در رقابت بسیار چشمگیر جلوه کند و مهم‌تر آنکه بلافاصله قابل‌شناسایی باشد.

معروف‌ترین ۸ برند تاریخ عبارت‌اند از:

Google

لوگوی گوگل

گوگل طراحی اولین لوگوی خود را در سال ۱۹۹۷ انجام داد، اما طراحی اصلی ابتدایی خود را از زمان رونمایی تابه‌حال چندین مرتبه عوض کرده است. آخرین طراحی در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد که فونت لوگو از serif به san serif تغییر کرد تا حس مدرن‌تری را به لوگو دهد. از طرفی باوجودی که فونت‌ها در طول سال‌ها تغییر کرده‌اند، رنگ‌های اصلی آبی، قرمز، زرد و سبز در لوگوی گوگل بدون تغییر باقی‌مانده‌اند. گوگل حتی وقتی نمادهای دیگر را برای سرویس‌های مختلف خود طراحی می‌کند، از همین پالت رنگ بهره می‌برد تا یکپارچگی کلی را هم حفظ کند.

طراحی لوگوی گوگل

نکته طراحی: گوگل به این موضوع معروف است که لوگوی خود را بر اساس مناسبت‌های کلیدی بین‌المللی در طول سال تقویمی تغییر می‌دهد – اگر شما یک شرکت کوچک هستید، انجام این کار بیش‌ازاندازه برای شما وقت‌گیر خواهد بود؛ اما راه دیگری که گوگل توانسته لوگویی چشم‌گیر خلق کند، استفاده از پالت رنگ‌های چشمگیر و جسورانه بوده است. هنگامی‌که لوگوی خود را طراحی می‌کنید، باید در نظر بگیرید آیا رنگ‌هایی که انتخاب کرده‌اید معرف برند شما هستند و آیا در بازار رقابتی شما به چشم خواهند آمد؟

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  استفاده از AWS RDS با Node.js و Express.js اغراق آمیز نیست اگر بگوییم اطلاعات و داده ها جهان را اداره می کنند. تقریباً هر برنامه‌ای، از رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک گرفته تا برنامه‌های ردیاب زمان و طراحی ساده، متکی است روی وظیفه بسیار اساسی و اساسی ذخیره سازی و بازیابی داده ها به منظور اجرای مطابق انتظار است. رابطه آمازون...

Apple

لوگوی اپل

اگر به اولین لوگویی که اپل در سال ۱۹۷۶ طراحی کرد نگاه کنید، مشخص است که این برند از زمان راه‌اندازی خود راه بسیار درازی را طی کرده است تا ثابت می‌کند به‌روزرسانی لوگو همیشه هم تصمیم نامناسبی نیست! درواقع اپل اخیراً به لوگوی سال ۲۰۰۰ خود بازگشته است که نشان می‌دهد اگر لوگوی شما به‌اندازه کافی قوی باشد، مخاطبانتان همچنان آن را حتی باوجود تغییرات کوچکی که در آن ایجادشده است تشخیص خواهند داد.

اولین لوگویی که توسط اپل طراحی شد طرح اسحاق نیوتن، دانشمند معروف، بود که زیر درختی درحالی‌که یک سیب در حال افتادن بود، نشسته بود. ظاهراً او جاذبه زمین را این‌گونه کشف کرد! این تصویر بلافاصله تبدیل به طراحی یک سیب ساده شد.

تغییرات لوگوی اپل

نکته طراحی: اپل لوگوی خود را در طول سال‌ها به‌تناسب ترندهای مشخصی تغییر داده است – طراحی هفت‌رنگ رنگین‌کمان انجام شد تا با رونمایی اولین کامپیوتر رنگی آن‌ها هم‌زمان شود- اما لوگوی آن‌ها همواره معرف شخصیت محصول آن‌ها بوده است: طراحی شیک و هوشمندانه! با توجه به‌سادگی طرح لوگوی اپل، این لوگو قادر است با تغییرات سازگار شود اما همچنان توسط مشتریان قابل‌تشخیص باشد.

FedEx

لوگوی فدکس

لوگوی فدکس برای یک سرویس پستی بسیار معروف است. تضاد رنگی که از کنار هم گذاشتن رنگ بنفش و نارنجی به وجود آمده و استفاده از فونت جسورانه ممکن است به این شهرت کمک کرده باشد؛ اما نماد مخفی درون‌متن لوگو هم قابل‌توجه است. آیا می‌توانید فلش بین e و x را ببینید؟ این معنای مخفی به‌عنوان نوعی پیام ناخودآگاه عمل کرده و به مشتری کمک می‌کند تا احساس کند که فدکس همیشه سریع و در حال حرکت است.

نکته طراحی: مفاهیم پنهان در هنگام طراحی لوگو می‌تواند ایده خوبی باشد که بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی قبلاً از آن استفاده کرده‌اند. درواقع این روش هوشمندانه برای جلب‌توجهی که به دنبالش بوده‌اید بهترین راه است؛ زیرا نگاه کردن به لوگوی شما برای مخاطبان یک‌لحظه «آها» فراهم می‌کند.

Target

لوگوی target

لوگوی تارگت ساده، درخشان و مؤثر است -استفاده از تصویر صفحه هدف‌گیری به‌عنوان لوگوی برندی که نامش تارگت یا همان هدف است، بسیار هوشمندانه به نظر می‌رسد. بااین‌حال نکته‌های دیگری هم در آن وجود دارند! ازنقطه‌نظر روانشناسی رنگ قرمز احساس هیجان و مهم بودن ایجاد می‌کند و اگر شما در حال ساخت هر نوع برند تازه‌ای هستید، حتماً باید این دو احساس بسیار مهم را در مخاطبان خود ایجاد و تحریک کنید.

نکته طراحی: هنگامی‌که بحث طراحی لوگو می‌شود، می‌توانید با استفاده از فضای خالی یا سفید می‌توانید تأثیر قابل‌توجهی روی مخاطب بگذارید؛ الزامی وجود ندارد که هرچه عناصر درون لوگو بزرگ‌تر و شلوغ‌تر طراحی شوند، همیشه بهتر باشند.

Nike

لوگوی نایک

نام نایکی از اسطوره‌های یونان الهام گرفته‌شده است. الهه پیروزی در یونان باستان همین نام را داشت. تیک خوش‌صدای نایکی درواقع بال‌های این الهه را تقلید می‌کند و استفاده از شکلی که شبیه یک تیک هم هست، روش بسیار ظریف و زیرکانه‌ای است که به مصرف‌کنندگان احساس موفقیت را منتقل کند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  15 رویکرد الهام بخش به CSS

یک نکته جالب: لوگوی اصلی و ابتدایی نایکی در سال ۱۹۷۱ توسط یک دانشجوی گرافیک به نام کارولین دیویدسون طراحی‌شده بود. او لوگو را به هم‌بنیان‌گذار نایکی، فیل نایت، به قیمت ناچیز ۳۵$ فروخت. قطعاً سرمایه‌گذاری خوبی بوده است؟!

تغییرات لوگوی نایکی

نکته طراحی: اگر به تکامل لوگوی نایکی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که آن‌ها در طول سال‌ها طراحی لوگوی خود را بسیار ساده‌تر کرده‌اند. لوگوی فعلی دیگر نام آن‌ها را نشان نمی‌دهد (یکی از مزایای یک برند معروف بودن). قابل‌توجه است که یک نماد بسیار ساده هم می‌تواند به‌اندازه یک لوگوی پیچیده مؤثر باشد؛ البته اگر به‌درستی بازاریابی شود!

Instagram

لوگوی اینستاگرام

لوگوی اینستاگرام همیشه یک تصویر شیک خوش‌رنگ نبوده است. هنگامی‌که این غول شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی شد، آن‌ها ترجیح دادند که یک طرح دوربین پولاروید قدیمی را انتخاب کنند. همچنان که برند تکامل پیدا می‌کرد، طراحان تصمیم گرفتند که لوگوی جدید باید جامعه کاربران «شاد و متنوع» را منعکس کند که اپلیکیشن را باانگیزه‌ای بیش از تنها ارسال عکس استفاده می‌کنند.

تغییرات لوگو اینستاگرام

نکته طراحی: همان‌طور که برند شما رشد و تکامل پیدا می‌کند، ارزش دارد که زمان بیشتری اختصاص دهید و لوگوی خود را بررسی کنید تا ببینید که هنوز هم می‌تواند معرف محصولی که به مشتری خود ارائه می‌دهید باشد؟ اینستاگرام با لوگوی جدید خود وارد ترند لوگوهای مدرن شده است که در آن طراحی رنگی گرادیان برای پس‌زمینه استفاده می‌شود.

Coca-Cola

لوگوی کوکا کولا

درحالی‌که بسیاری از برندها لوگوی خود را به‌تناسب زمان، به‌روزرسانی کرده‌ و فونت‌های مدرن را انتخاب کرده‌اند، کوکاکولا همیشه حس کلاسیک بودن را برای لوگوی خود حفظ کرده است. باوجودی که تغییرات کوچک در تایپوگرافی آن اعمال‌شده، فونت و رنگ‌ها از زمان تأسیس شرکت در سال ۱۸۸۶ تاکنون ثابت باقی‌مانده است.

نکته طراحی: برندها ممکن است ترندهای خاص طراحی را دنبال کنند، اما گاهی اوقات یک لوگوی کلاسیک و خاطره‌انگیز با گذر زمان ارزش خود را حفظ می‌کند و برای مشتریان حس ثبات برند و محصول را فراهم می‌سازد.

McDonald’s

لوگوی McDonald’s

طاق‌های طلایی معروف همیشه لوگوی محبوب فست‌فود زنجیره‌ای مک دونالدز نبوده‌اند. درواقع مک دونالدز پیش از اینکه پالت رنگ اختصاصی زرد و قرمز و سفید را انتخاب کند، یک طراحی مینیمالیست و ساده‌گرایانه بارنگ‌های سیاه‌وسفید برای لوگوی خود داشت که فونت آن‌هم سفارشی ساده و ظریف بود. متخصصان معتقدند که رنگ زرد یک رنگ اشتهاآور است و همان‌طوری که قبلاً هم گفتیم، رنگ قرمز هیجان‌ را تحریک می‌کند. پس می‌توانیم حدس بزنیم که استراتژی مفهومی رنگ در انتخاب رنگ‌های اصلی که برند از دهه ۶۰ میلادی استفاده کرده، وجود داشته است.

 

نکته طراحی
هنگامی‌که بحث طراحی لوگو برای کسب‌وکارتان پیش می‌آید، باید به خاطره آمیز کردن آن در سناریوهای مختلف مانند روی کاغذ، روی نمایشگر، یا (مثل لوگوی مک دونالدز) روی تابلوی نئون هم فکر کنید.
منبع canva.com
امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید