وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

تفاوت هاست‌ ، سرور مجازی و سرور اختصاصی

چه زمانی به سرور اختصاصی و مجازی نیاز داریم و جه زمانی هاست اشتراکی کافی است ؟

0 304
زمان لازم برای مطالعه: 5 دقیقه

وقتی زمان خرید میزبانی وب برسد ،یکی از کارهای سخت در خرید سرویس هاستینگ، اینکه بدانید کدام نوع مناسب مشتریان شماست کار سختی خواهد بود ، شما میخواهید نوع میزبانی را انتخاب کنید که مطابق ترافیک ، بودجه و موارد امنیتی مورد نیاز آنها باشد .

خوشبختانه بین این مدلهای هاستینگ چند تفاوت اصلی وجود دارد که د راین مطلب بصورت دقیق به آنها اشاره خواهیم کرد و این شما کمک میکند بتوانید سرویس مورد نظر را به درستی انتخاب کنید.

در این مقاله بصورت خلاصه به تفاوت بین هاست‌ اشتراکی، سرور خصوصی مجازی (VPS) و هاست اختصاصی بپردازیم و همچنین مزایا و معایب هر کدام را شرح ‌دهیم و به شما بگوییم که کدام گزینه مناسب وب سایت‌های تجارت الکترونیک است.

تفاوت بین هاستینگ‎ها

قبل از شروع، فرض می‌کنیم که شما می‌دانید که سرویس هاستینگ اساسا چیست و در کل چه نوع خدماتی را قرار است بوسیه آن بهره برداری کنید. در ادامه به‌طور خلاصه به برخی از تفاوت‌های کلیدی سرویس‌های هاستینگ بپردازیم.

فضای سرور:  اندازه سرور یا مقدار فضای هارد درایوی که در اختیار سایت شما قرار می‌دهد را مشخص می‌کند.

پیکربندی سرور: این گزینه، بر روی سرعت و امنیت وب سایت‌تان تاثیر می‎گذارد. هر وب سایت باید یک حداقل امنیت پایه را داشته باشد. اما برخی وب سایت‌هایی که داده‌های مهمی را نگهداری می‌کنند نیاز به پیکربندی ویژه ای دارند.

حافظه سرور: به طور کلی، اگر سایتی با اطلاعات زیاد دارید و می‌خواهید که با سرعت بیشتر لود شود، باید memory بیشتری تهیه کنید.

هاست مدیریت شده یا سرور مدیریت نشده

قبل از ادامه باید بدانید برای خرید سرویس سرور مدیریت شده می خواهید یا صرفا یک سرور ( اختصاصی یا مجازی ) مدیریت نشده!

برای غیرحرفه ای‎ها ، هاستینگ مدیریت نشده یعنی شما مسئول  مدیریت سرور خریداری شده هستید و در نقطه مقابل هاست مدیریت شده شرکت هاستینگ مدیریت سرویس و سرور شما را انجام خواهد داد

سرورهای Self Manged  معمولاً برای مشتریانی که یک تیم IT اختصاصی در اختیار دارند مناسب است، گرچه  هاست‌های مدیریت نشده به شما اجازه می‌دهند که کنتری بیشتری روی این داشته باشید که سرور چگونه کار خودش را انجام دهد.با این حال سرور مدیریت شده برای مشتریانی که سایت‌های کوچک دارند یا آنهایی که تیم IT مناسب در اختیار ندارند، گزینه مناسبی خواهد بود

البته اگر تخصص شما راه اندازی و نگهداری سرور باشد ذکر این تفاوتها موضوع خاصی نیست برای مثال شما می‌توانید به خوبی با یک هاست مدیریت شده کار کنید و یا توسط یک هاست مدیریت نشده کنترل هر بخش از کارتان را خود بر عهده بگیرید.این گزینه ‌ها بر اساس زمان و بودجه مشتریان تعیین می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  آموزش نصب ویندوز سرور 2016،2019 و ویندوز 10 روی سرورمجازی

حال بیایید به جزئیات بیشتری بپردازیم. در این بخش درباره انواع مختلف هاستینگ بحث خواهیم کرد.

ابتدا با شناخته شده ترین و پرطرفدارترین نوع سرویس شروع میکنیم

هاست اشتراکی

هاست‌های اشتراکی چندین وب‌سایت را روی یک سرور ذخیره و میزبانی می‌کنند.

این هاست‌ها معمولاً برای سایت‌های شخصی و وبلاگ‌ها مفیدند. برای شروع می‌توانید از این پلن‌ هاستینگ که قیمت خیلی پایینی دارند شروع کنید.

این هاست‌ها با وجود قیمت جذاب، چند عیب اساسی از قبیل امنیت پایین دارند. در حقیقت این هاست‌ها نمی‌توانند به طور کامل امنیت وب سایت‌تان را تامین کنند.

هاست اشتراکی اجازه دسترسی سطح بالای root را به شما ‌نمی‌دهد، بنابراین برای انجام بعضی از تنظیمات سرور، مانند تنظیمات فایروال محدودیت دارید. برای حل این مشکل می‌توانید از سایر سرویس‌های ذکر شده یعنی سرور اختصاصی و یا مجازی بصوریت مدیریت شده و مدیریت نشده استفاده کنید.

مشکل دیگر این قبیل هاست‌ها، سرعت پایین آن است، چون حافظه یک سرور اشتراکی بین تمام وب سایت‌هایی که روی آن قرار دارند، تقسیم می‌شود. برای مثال اگر سایت شما ترافیک سنگینی داشته باشد، سرویس‌هایی که سایت شما ارائه می‌دهد با تاخیر اجرا می‌شوند. به همین دلیل این هاست‌ها برای وب سایت‌های تجارت الکترونیک و فروشگاه های اینترنتی به هیچ وجه مناسب نیستند، چون سرعت برای وب سایت‌های تجارت الکترونیک یک فاکتور اساسی است.

بصورت کلی ، اگر وب سایت‌ شما با داده‌های حساس مانند اطلاعات کارت‌های اعتباری و مشتریان سر و کار دارد و یا اپلیکیشن و یا سایتهای اختصاصی دارید که نیاز به منابع اختصاصی و تضمین شده نیاز دارد بهتر است از هاست‌های اشتراکی استفاده نکنید.

سرویسهای هاست اشتراکی رسانگار از قیمت 100 هزارتومان سالانه قابل ارائه هستند

سرور اختصاصی مجازی (VPS)

VPS در حقیقت بین هاست‌های اشتراکی و هاست‌(سرور) اختصاصی قرار دارد. این سرویس با قیمت مقرون به صرفه‌ای عرضه می‌شوند و انعطاف‌پذیری بالایی را به شما ارائه می‌دهند. به این معنی که شما با قیمت کمی بیشتر از هاست اشتراکی و خیلی کمتر از هاست اختصاصی انعطاف پذیری یک سرور اختصاصی را خواهید داشت

در کل VPS روی یک سرور اختصاصی به شما امکان استفاده از بخشی از منابع را می‎دهد ، اما هر سایت کاملاً ایزوله شده (Isolcated) و قسمتی از منابع سرور را به‌خودش اختصاص می‌دهد.

روی VPS شما می‌توانید سرور را خودتان پیکربندی کنید (هر چند در این حالت هم با محدودیت‌هایی روبرو خواهید بود)

همان‌طور که انتظار می‌رود، یک VPS قیمت بیشتری از یک هاست اشتراکی دارد، اگر چه هنوز هم از یک سرور بصورت اشتراکی استفاده می‌کند، اما VPS اجازه دسترسی روت را به شما می‌دهد و امنیت بیشتری نسبت به هاست‌های اشتراکی دارد.در عین حال منابع پردازشی بیشتری هم در اختیار خواهید داشت

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  با میزبانی VPS چه کاری می توانید انجام دهید؟

البته برای استفاده از VPS به مقداری دانش فنی نیاز دارید، اگر چه ارائه‌دهندگان هاستینگ مدیریت شده در بعضی مواقع اینکار را برای شما انجام می‌دهند.

VPS برای سایت‌هایی مناسب است که به امکانات بیشتری نیاز دارند، اما هنوز آن‌قدر رشد نکرده‌اند تا به یک سرور احتصاصی نیاز پیدا کنند.

به علاوه، VPSها ممکن است برای سایت‌های تجاری مناسب نباشند، مگر اینکه پهنای باندی که به همراه این سرویس‌ها ارائه می‌شوند، جوابگوی آن کسب و کار باشد.

سرورهای مجازی رسانگار در ایران و اروپا از قیمت 78 هزارتومان قابل ارائه هستند

سرور اختصاصی

همان‌طور که از نامش مشخص است، در این نوع‌ هاست‌ها تمام منابع سرور تنها در اختیار سایت شما قرار می‌گیرد.

اگر بودجه خوبی صرف یک سرور اختصاصی شود و به درستی هم پیکربندی شده باشد، عملاً بهترین امنیت ممکن را برای شما به ارمغان می‌آورد. چون هیچ وب سایت دیگری روی سرور شما قرار ندارد تا روی عملکرد شما تاثیر بگذارد.

البته همانند VPS، برای  استفاده از هاست اختصاصی به مقداری دانش فنی نیاز است، چون شما خودتان باید سرورتان را پیکربندی کنید(البته هاست‌های مدیریت شده خودشان این کار را برای شما انجام می‌دهند.)

البته قیمت سرور اختصاصی می‌تواند یک عیب بزرگ باشد، اما با توجه به انعطاف و قدرتی که به شما می‌دهد، قیمت آن قابل توجیه است.

همچنین سرور اختصاصی برای سایت‌های تجاری و کسب و کارهایی که نیاز به یک سرور سریع دارند، یک انتخاب حیاتی است. در حقیقت با توجه به مطالبی که در قسمت‌های قبلی گفته شد، می بینید که انتخاب دیگری برای این قبیل سایت‌ها ندارید.

هاست‌های اختصاصی فضای سرور بیشتری را ارائه می‌دهند و برای سایت‌های بزرگ گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شوند.

سرورهای اختصاصی رسانگار در ایران و اروپا از قیمت 699 هزارتومان قابل ارائه هستند

نتیجه گیری

اغلب مشتریان نمی‌توانند به درستی سرویس هاست مورد نیاز خود را انتخاب کنند.

در حالی که هر پلن هاستینگ با سطح متفاوتی از CPU، RAM و پهنای باند و… ارائه می‌شوند، اما چند تفاوت اساسی دارند که با توجه به آنها می‌توانید سرویس مناسب خود را انتخاب کنید.

در این پست به سه پلن اختصاصی سرویس های هاستینگ نگاهی انداختیم. در زیر به‌طور خلاصه آن‌ها را مرور می‌کنیم:

هاست‌های اشتراکی: این نوع هاستینگ برای اغلب کسب و کارها مناسب نیستند و فقط برای سایت‌های شخصی مناسب هستند.

هاست‌های VPS: این هاست‌ها قیمت مقرون به‌صرفه‌‌، به‌همراه لایه های امنیتی اضافه و حافظه اختصاصی هستند. این نوع هاست برای کسب‌و‌کارهای متوسط گزینه مناسبی است.

هاست‌های اختصاصی: این نوع هاست برای شرکت‌های تجاری که نیاز به ترافیک بالا یا منابع زیادی دارند، مناسب است. وب سایت‌هایی که داده‌های مهمی را مدیریت می‌کنند، بهتر است از این نوع هاست استفاده کنند.

4.7/5 (4 رای)
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید