وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

آموزش بهینه سازی سایت مطابق GTmetrix

چطور خطا های GTMetrix را بررسی و رفع کنیم

0 259
زمان لازم برای مطالعه: 5 دقیقه

امروزه رعایت اصول سئو به منظور بهینه سازی سایت، یکی از ضروریات و الزامات در مبحث کسب و کار می باشد. عوامل متعددی در مبحث سئو دخیل هستند که از این جمله می توان به نوع محتوا، کلمات استفاده شده در محتوا و لینک های وارد شده به وبسایت اشاره کرد. یکی از مهمترین فاکتور های موجود در این زمینه، سرعت سایت می باشد، به طوری که هر چه سرعت بارگذاری وبسایت شما بالاتر باشد، سایت شما امتیاز بالاتری را در سئو دریافت می کند. به منظور شناخت و رفع ایراداتی که مربوط به سرعت سایت شما می باشد، ابزار های بسیار گسترده ای وجود دارد که یکی از بهترین و کاربردی ترین ابزار ها، ابزار جی تی متریکس (GTmآموزش ) می باشد. این ابزار یکی از بهترین خدمات ارائه شده توسط دو شرکت معتبر گوگل و یاهو در جهت بهینه سازی سایت محسوب می گردد.

آموزش بهینه سازی سایت مطابق GTmetrix

GTMetrix جی تی متریکس چیست؟

این ابزار در واقع یک وبسایت اینترنتی است که از طریق آدرس www.GTmetrix.com قابل دسترسی است. این وبسایت در واقع امکان تجزیه و تحلیل سرعت بارگذاری وبسایت را در اختیار شما قرار می دهد که با استفاده از اطلاعات حاصل شده می توانید بهینه سازی سایت خود را انجام دهید. این سایت برای هر یک از انواع فایل که در یک وب سایت بارگذاری می شود، معیار ها و پارامتر هایی را در نظر گرفته و طبق این معیار ها، تمامی فایل هایی که در وبسایت شما در هنگام باز شدن آن در مرورگر مورد بارگذاری قرار می گیرند را بررسی می کند و برای هر یک از معیارهای در نظر گرفته شده برای وبسایت شما امتیازی را به صورت درصد اعطا می کند که شما با استفاده از امتیازی که برای هر یک از معیار ها در نظر گرفته شده است و همچنین اطلاعات اضافی دیگر همچون تاریخچه بررسی سایت، می توانید اقدام به بهینه سازی سایت خود کنید.

مزایای جی تی متریکس

  • تجزیه و تحلیل وب سایت مورد نظر از لحاظ سرعت بارگذاری
  • ارائه مجموعه ای از نواقص و ایراداتی که سرعت سایت شما را کاهش می دهند
  • ارائه مجموعه ای از بهترین راه حل هایی که با توجه به نتیجه تجزیه و تحلیل وب سایت و همچنین نواقص مشاهده شده در آن، تعیین شده اند و باعث بهینه سازی سایت می شوند.
  • ارائه نتایج ارزیابی و نواقص کشف شده در وبسایت به صورت کاملا تفکیک شده نسبت به هر بخش از وبسایت
  • امکان تجزیه و تحلیل وب سایت مورد نظر به صورت بازه های منظم روزانه، ماهانه و سالانه
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  بهترین پلاگین و افزونه‎های مرورگر برای SEO سئو سایت

نحوه استفاده از جی تی متریکس برای بررسی سایت

به منظور استفاده از این ابزار جهت بهینه سازی سایت، ابتدا باید وارد وبسایت مورد نظر شده و در کادر مشخص شده، آدرس سایتی که قصد تجزیه و تحلیل آن را از لحاظ سرعت دارید، وارد کنید و کلید Analyze را انتخاب کنید. در مثال زیر آدرس وب سایت گوگل وارد شده است:

آموزش بهینه سازی سایت مطابق GTmetrix

بعد از مدت کمی اگر خوش شانس باشید و و در صف طولانی سایتهای دیگری قرار نگیرید  تجزیه و تحلیل وبسایت انجام شده و در چنین صفحه ای نتایج به شما نشان داده خواهد شد:

 

آموزش بهینه سازی سایت مطابق GTmetrix

در قسمت فوقانی این گزارش یک عملکرد کلی از این وبسایت درج شده است. در قسمت پایین همین صفحه معیار های متعددی برای سرعت سایت درج شده است که درصد هر یک نیز در مقابل آن قرار داده شده است. میانگین تمامی این معیار های ذکر شده در کادر Performance Scores قرار گرفته است. این کادر شامل دو قسمت می باشد:

Page Speed Score: این عدد میزان سرعت سایت شما را نشان داده و از طریق الگوریتم های گوگل حاصل شده است.

YSlow Score: این عدد میانگین بهینه سازی سایت را نشان داده که در واقع بهینه بودن فایل های سایت را نشان می دهد و از طریق الگوریتم های یاهو حاصل شده است.

در کادر دیگری در همین قسمت که نامش Page Details است، آمار مربوط به زمان بارگذاری، حجم صفحه مورد نظر و تعداد درخواست هایی که برای این وبسایت ارسال شده است، می باشد.

زمان بارگذاری، کل مدت زمانی است که از اولین درخواست شروع شده و تا بارگذاری تمام فایل های صفحه مورد نظر ادامه دارد. حجم صفحه مورد نظر، حجم تمام فایل هایی است که در وبسایت مورد نظر بارگذاری شده است. منظور از تعداد درخواست ها، درخواست هایی است که برای بارگذاری هر فایل در وبسایت ارسال می شود، که در صورتی که تعداد این درخواست ها کمتر باشد، باعث بهینه سازی سایت می گردد.

مهمترین معیارهای جی تی متریکس برای بهینه سازی سایت

مجموعه معیار های این ابزار در دو قسمت PageSpeed و Yslow قرار گرفته اند که در ادامه هر یک از این معیار هایی که به منظور بهینه سازی سایت مورد استفاده قرار می گیرند را بیان می کنیم:

معیارهای PageSpeed

این قسمت شامل معیار هایی است که به سرعت سایت مربوط می شود که مهمترین معیار های این بخش شامل این موارد می شوند:

Defer parsing of JavaScript: میزان بهینه بودن فایل های جاوا اسکریپت سایت را نشان داده که به صورت کلی باعث نمایش سریعتر و بهینه سازی سایت می گردد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  سرعت یک وب سایت به چه مواردی بستگی دارد؟

Optimize the order of styles and scripts: این قسمت بیانگر میزان بهینه بودن کد هایی است که به زبان های CSS و جاوا اسکریپت در سایت استفاده شده است.

Optimize images: این قسمت میزان بهینه بودن تصاویر سایت از لحاظ حجم و ابعاد را نشان می دهد. به منظور بهینه سازی سایت، باید تصاویر در قالب استاندارد وب باشند.

Specify a cache validator: فایل هایی که در کش شدن آن ها نقص وجود دارد را مشخص می کند.

Minimize redirects: این معیار تعداد فایل های جاوا اسکریپت و CSS را نشان داده که هر چه تعداد آن ها کمتر باشد تعداد درخواست ها به سایت کاهش یافته و باعث بهینه سازی سایت می شود.

Avoid bad requests: این پارامتر تعداد درخواست هایی را نشان می دهد که به صورت اشتباه به سایت ارسال شده اند.

Enable gzip compression: این معیار استفاده از قابلیت Gzip را که باعث فشرده شدن صفحات سایت شما می شود را نشان داده که این قابلیت سرعت سایت را بالا برده و باعث بهینه سازی سایت می گردد.

Prefer asynchronous resources: بارگذاری صفحه وبسایت از هدر آغاز شده و به ترتیب به سمت پایین صفحه پیش می رود، هر چه هدر کمتر باشد صفحه سریعتر بارگذاری می گردد.

معیارهایYSlow

این بخش شامل معیار هایی است که نشان می دهند کدام بخش از فایل های وبسایت شما سبب کند شدن سایت شما شده است که مهمترین معیار های این بخش شامل این موارد می شوند:

Make fewer HTTP requests: این معیار باعث کاهش تعداد درخواست های ارسالی به سرور می گردد.

Use cookie-free domains: در این معیار فایل هایی که ثابت هستند از یک بخش مجزا مانند ساب دامنه دریافت می شوند که این اقدام باعث بهینه سازی سایت می گردد.

Reduce DNS lookups: به منظور افزایش سرعت و بهینه شدن سایت باید تعداد دامنه های مجزا را در وبسایت کاهش داد.

Minify JavaScript and CSS: به منظور فشرده کردن فایل های جاوا اسکریپت و CSS، مورد استفاده قرار می گیرد.

Make AJAX cacheable: این معیار میزان استفاده شما از کش برای حالاتی است که از قابلیت AJAX در وبسایت خود بهره برده اید.

Remove duplicate JavaScript and CSS: در مواردی برخی از فایل های جاوا اسکریپت و CSS از چندین آدرس و به صورت تکراری بارگذاری می شوند که هر چه این میزان بیشتر باشد بهینه سازی سایت را با مشکل مواجه می کند.

Use GET for AJAX requests: در صورتی که برای موارد استفاده از AJAX از متد POST استفاده شده باشد امتیاز سایت پایین می آید برای این منظور باید در این حالت ها از معیار GET بهره برد.

Reduce cookie size: این معیار برای کم کردن حجم کوکی های مورد استفاده در سایت کاربرد دارد و هر چه حجم کوکی ها کمتر باشد سرعت سایت بیشتر است.

5/5 (1 رای)
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید