وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

آموزش کار با GravityForms فرم ساز محبوب وردپرس

چطور گرویتی فرم را نصب و با آن فرم ایجاد کنیم

4 2,086
زمان لازم برای مطالعه: 4 دقیقه

امروز به سراغ یکی دیگر از افزونه های پر کاربرد وردپرسی رفتیم. هنگامی که نیاز به دریافت اطلاعات از کاربران داریم باید فرم ایجاد کنیم.

راه های زیادی برای ایجاد فرم وجود دارد بطور مثال برخی فرم را از طریق Google Documents ایجاد میکنند و لینک آن را در سایت خود قرار میدهند که خیلی زیبا نیست.

راه دیگر استفاده از کد های HTML و اسکریپت مانند فرم های تماس است که یک ایمیل از شما میگیرد و یک کد به شما میدهد که با قرار دادن آن در صفحات وب سایت میتوانید فرم تماس را در سایت ببینید و کلیه ورودی ها به آدرس ایمیل داده شده ارسال میشود. روش دیگر استفاده از فرم ساز است.

یکی از معروف ترین فرم ساز‎های قدیمی وردپرس Contact Form 7 نام دارد. این افزونه همانطور که از نامش پیداست مخصوص ساخت فرم های تماس با ما بوده اما فرم های دیگری هم میتوان با این افزونه ساخت.

البته این افزونه اصلا ظاهر مناسبی ندارد و ساخت فرم با آن شما را پشیمان خواهد کرد. ایراد دیگر فرم تماس ۷ در شیوه ی جمع آوری اطلاعات است که صرفا اطلاعات را در همان لحظه برای شما Email میکند. این یعنی شما هیچ امکانی برای دسته بندی یا انجام دادن اعمال خاص روی داده های دریافتی از کاربر ندارید. همچنین فرم های شما تعاملی نبوده و صرفا یکسری اطلاعات یک جانبه دریافت و به ایمیل ارسال میشود. قسمت بد موضوع زمانیست که میل سرور شما مشکل داشته باشد! کسی اگر فرمی برای شما ارسال کند به دست شما نخواهد رسید.

فرم ساز های دیگری بوجود آمدند و این مشکلات را برطرف کردند مانند WP Forms, Qu form , …. اما هیچکدام نتوانستند به جایگاه گرویتی فرم برسند. گرویتی داری محیط کاربری بسیار جذاب افزونه های با تعداد بسیار زیاد و دنیایی از قابلیت است.

امروز قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه یک فرم ساده با این افزونه ایجاد کنیم.ادامه ی راهش باشد با خودتان!

در ابتدا لازم است بگوییم که این افزونه جزو افزونه های Premium وردپرس بوده و رایگان نیست. در نتیجه باید مقداری برای بدست آوردنش هزینه کنید. قیمت اصلی این افزونه به پول خودمان چیزی حدود ۷۰۰ ۸۰۰ هزار تومان است!

اما خب به لطف مارکت های ایرانی می‎توانید این افزونه را با قیمتی حدود سی چهل هزار تومان تهیه کنید البته ما مثل همیشه به هیچ عنوان خرید افزونه های وردپرس را از به اصطلاح مارکت های ایرانی توصیه نمی‎کنیم چون آنها اکثر آنها صرفا نسبت به دانلود نسخه نال شده و فروش آن می‎نمایند و در بهترین حالت یک نسخه از آن را خریداری کرده و در اختیار شما قرار می‎دهند که عملا نقض کپی رایت است

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش استفاده از فرمان لینوکس sed در سال 1402 با مثال های مفید و موارد استفاده

نسخه های رایگان نیز کم و بیش در اینترنت پیدا میشوند اما ما به هیچ عنوان نصب این نسخه ها را توصیه نمیکنیم. زیرا این نسخه ها نال شده هستند و معمولا وبسایت شما را آلوده خواهند کرد.

با آموزش گرویتی فرم با همراه ما باشید.

آموزش ایجاد فرم با GravityForms

در ابتدا باید GravityForms-Master یا همان هسته اصلی گرویتی فرمز را نصب کنیم.

نصب gravity forms

فایل افزونه را بارگزاری و نصب کردیم. بر روی فعال کردن افزونه کلیک میکنیم. (یا از این لینک دانلود کنید)

فعال سازی گرویتی فرم

پس از فعال شدن افزونه در زیر منوی رسانه منویی به نام Forms ظاهر خواهد شد. این قسمت برای مدیریت فرم هاست اما در حال حاضر به زبان انگلیسی می باشد. وارد قسمت اضافه کردن افزونه میشویم.

گرویتی فرم فارسی

Persian gravity forms را جست و جو و نصب میکنیم. و آن را فعال میکنیم. گرویتی فرمز هم اکنون فارسی شده است:

فعال سازی gravityforms

این افزونه علاوه بر فارسی کردن زبان سازگاری با آدرس های ایران و اضافه کردن فیلد هایی خاص مانند کد ملی را انجام خواهد داد.

اکنون نوبت آن است که اولین فرم را با گرویتی فرمز ایجاد کنیم.گرویتی فرمز آن قدر پیشرفته است که میتوانید روی فرم ها و داده ها انواع محاسبات ریاضی را انجام دهید و یا با آن یک فروشگاه آنلاین ایجاد کنید. اما ما در این آموزش صرفا به ایجاد یک فرم ثبت نام اعضای ساده بسنده می کنیم.

بر روی قسمت فرم ها -> فرم جدید کلیک میکنیم صفحه کوچکی باز میشود که عنوان و توضیحات فرم را درخواست میکند.

ساخت فرم با فرم ساز گرویتی فرم

عنوان و توضیحات را نوشته و فرم مان را ایجاد می کنیم.

ساخت فیلد در گرویتی فرم

صفحه کاملا ساده و کاربر پسند است و به راحتی با آن کار خواهید کرد.در بالای صفحه ۵ منو قرار دارد. اولین منو منوی فعلی یعنی قسمت ویرایش فرم است. دومین منو مربوط به تنظیمات فرم – تاییدیه و پیامی که به مدیر ارسال میشود می باشد.

سومین گزینه صندوق ورودی است. گرویتی فرمز بر خلاف فرم تماس ۷ صرفا ورودی های کاربران را ایمیل نمیکند. بلکه دارای صندوق ورودی است که داده های دریافتی از کاربران از آنجا نیز قابل مشاهده و مدیریت است.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش استفاده از صفحه نمایش لینوکس برای مدیریت موثر ترمینال در سال 1402

گزینه چهارم مربوط به نمایش فرم و گزینه پنجم مربوط به نمایش فرم در قالب سایت شما میباشد.

قصد داریم اجزای اصلی فرم را بسازیم. برای این کار باید فیلد های مورد نظرمان را از قسمت سمت چپ به سمت راست بکشیم.

بطور مثال برای دریافت نام و نام خانوادگی ابتدا یک فیلد از نوع ((متن تک خطی)) به فرم اضافه میکنیم.

فرم ها

برای هر فیلد می‎توانید توضیحات بنویسید. در قسمت قوانین فعال کردن تیک ضروری باعث میشود این فیلد ضروری شود و تا زمانی که کاربر این فیلد را تکمیل نکند فرم قابل ثبت نیست. بدون تکرار یعنی اگر کاربری با این نام قبلا فرم را پر کرده بود دیگر نتواند این فرم را پر نماید.

فرم ثبت نام

در تب دوم جزئیات فیلد موارد مربوط به نمایش فیلد قابل تنظیم است. بطور مثال در قسمت نگهدارنده متن میتوانید یک مقدار تعیین کنید و تا زمانی که کاربر مقداری وارد نکند این مقدار برای او نمایش داده خواهد شد.

از این مورد میتوانید به عنوان راهنمایی برای چگونگی پر کردن فرم استفاده کنید. مواردی مانند اندازه فیلد و یا محل قرار گیری توضیحات در این تب قابل تنظیم است.

در تب پیشرفته نیز مواردی مانند برچسب برای نمایش در قسمت مدیریت و یا فعال سازی منطق شرطی بر روی فیلد انجام میشود.

برچسب های فرم ساز

برای دریافت تاریخ تولد از کاربران از قسمت فیلد های پیشرفته فیلد تاریخ را ایجاد میکنیم. برای فعال سازی تاریخ شمسی بر روی گزینه فعال سازی تاریخ شمسی کلیک می کنیم.

سایر گزینه ها مانند فیلد قبلی است.

آموزش کار با GravityForms فرم ساز محبوب وردپرس

فیلد های دیگری مانند تلفن آدرس ایمیل و کد ملی به فرم اضافه شد و فرم بروزرسانی شد.

اکنون نوبت آن رسیده که فرم را در سایتمان نمایش دهیم. برای اینکار برگه جدیدی به سایت اضافه میکنیم.

افزودن فرم گرویتی فرم

ابتدا عنوانی برای صفحه تنظیم میکنیم. در قسمت بالای ویرایشگر گزینه ای به نام افزودن فرم وجود دارد. بر روی این گزینه کلیک می کنیم.

انتخاب فرم ثبت نام

نام فرم را از لیست کشویی انتخاب میکنیم. ترجیحا نمایش عنوان و توضیحات را غیر فعال میکنیم و سپس فرم را قرار میدهیم. صفحه را منتشر میکنیم.

اکنون می‎توانیم فرم خود را درون سایت مشاهده کنیم و آماده دریافت ورودی هستیم.

پس ازاینکه کاربران مقداری ثبت کنند.از قسمت صندوق ورودی میتوانیم تمامی مقادیر ورودی کاربران را مشاهده کنیم. قابلیت های دیگر مانند چاپ یا فیلتر کردن ورودی ها بر اساس یک فیلد خاص وجود دارد.

آموزش کار با GravityForms فرم ساز محبوب وردپرس

موفق باشید.

2.9/5 (27 رای)
4 دیدگاه‎‎ها
  1. آواتار نیما وهنانی
    نیما وهنانی می‎گوید

    سلام و خسته نباشید.
    گزینه ؛فعال سازی تاریخ شمسی؛ در افزونه من وجود ندارد..!!
    امکانش هست راهنماییم کنید که چجوری فعالش کنم؟

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      سلام ، افزونه فارسی ساز گرویتی رو اگر نصب نکردید نصب کنید ، تاریح فارسی بصورت سراسری در ورد پرس با نصف افزونه های تقویم شمسی یا فارسی ساز فعال میشه

  2. آواتار هومن
    هومن می‎گوید

    با سلام و خسته نباشید
    من میخوام در فیلد تاریخ تاریخ روز بصورت پیش فرض لحاظ بشه باید به چه صورت عمل کنم؟
    ممنون از وب سایت خوبتون

  3. آواتار محمد
    محمد می‎گوید

    سلام خسته نباشید من این افزونه را نصب کردم ولی مشکلی در المان ها هستند و درگ و دراپ نمی شوند و فقط فیلد استاندارد را
    نمایش می دهد

دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید