وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

آیا PWA آینده طراحی وب سایت ها است؟

0 57
زمان لازم برای مطالعه: 4 دقیقه

در دنیایی که دو سوم جمعیت از دستگاه‌های تلفن همراه استفاده می‌کنند، حضور قدرتمند تلفن همراه برای هر کسی که می‌خواهد دیده شود ضروری است.
سوال چند میلیون دلاری این است که چگونه کاربران تلفن همراه و دسکتاپ را به طور یکسان بدون توسعه و نگهداری هر دو برنامه تلفن همراه (iOS و Android) و همچنین وب‌سایتی ریسپانسیو مورد هدف قرار دهیم؟

در سال‌های اخیر، بسیاری از توسعه‌دهندگان وب متقاعد شده‌اند که برنامه‌های وب پیش‌رونده (PWA) بهترین پاسخ هستند، و این مقاله بررسی می‌کند که آیا آن‌ها واقعا آینده طراحی وب هستند.

برنامه وب پیش‌رونده (PWA) چیست؟

اصطلاح برنامه وب پیش‌رونده (Progressive Web Apps) در سال 2015 ابداع شد، اما هنوز در مورد آناتومی آن سردرگمی وجود دارد. اساسا PWAها وب‌سایت‌هایی شبیه برنامه هستند که از فناوری‌های وب برای ترکیب بهترین محیط های بومی سیستم عامل های موبایل  (native) و مرورگر های وب دستکاپ استفاده می‌کنند.

اجزای کلیدی PWA

  • Website: همه PWAها در هسته خود، وب‌سایت‌هایی هستند که با استفاده از HTML، CSS و JavaScript نوشته شده‌اند. از آنجا که PWAها منحصرا بر جاوا اسکریپت تکیه کرده‌اند تا تعامل مورد انتظار را پیاده سازی کند، نیازی به نصب محیط توسعه برای ساخت آن‌ها نیست، و تمام مرورگرهای وب مدرن از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند.
  • Web manifest: برنامه های PWA با یک فایل JSON همراه هستند که مرورگر وب و دستگاهی که با PWA در ارتباط است را از اینکه با یک وب سایت عادی طرف نیستند مطلع می‌کنند. فایل JSONشامل نام PWA، آیکون آن، توضیحات، اطلاعات مربوط به دسترسی هایی که برای اینکه روی آن دستگاه به درستی کار کند مورد نیاز است و البته موارد دیگر می‌باشد.
  • Service worker: جهت ارائه پایه تکنیکی برای عملکردی که به طور کلی وابسته به برنامه‌های بومی آن سیستم عامل  (native) تلفن همراه، مثل push notificationها، تجربه آفلاین، و همگام‌سازی دوره‌ای در پس زمینه می‌باشد. PWAها از جاوا اسکریپت که در پس‌زمینه اجرا می‌شود استفاده می‌کنند، و به طور مستقل از خود وب‌سایت هستند.
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  بهار است ،وب سایت را خانه تکانی کنید

 

PWAها یک سیر تکاملی طبیعی از نحوه توزیع و مصرف نرم‌افزارها می‌باشند. توسعه‌دهندگان وب گوگل و مایکروسافت در PWA می‌گویند:

PWA آینده وب تلفن همراه است. از آنجا که مبتنی بر تکنولوژی‌های وب است، آن‌ها مستقل از هر سیستم عامل یا محیط توسعه‌ می‌باشند.

آیا PWA آینده طراحی وب سایت ها است؟

آیا PWA آینده طراحی وب واکنشگرا (Responsive)است؟

در حال حاضر تقریبا نزدیک دو دهه است که توسعه‌دهندگان وب به سمت رویکرد طراحی وب ریسپانسیو رفته‌اند تا وب‌سایت‌هایی را طراحی کنند که بر روی صفحه نمایش‌های کوچک و بزرگ به خوبی و به طور یکسان نمایش داده شوند، بدون اینکه نیاز به نگهداری نسخه مخصوص تلفن همراه از همان وب‌سایت داشته باشند.

مشکل طرحی وب ریسپانسیو این است که ایتهای ریسپانسیو برای فراهم کردن همه  انتظارات کاربران با دستگاه‌های مختلف و اندازه صفحه نمایش‌های مختلف کافی نیستند. به همین دلیل است که اکنون بسیاری از طراحان وب می‌پرسند،

“آیا PWA آینده طراحی وب ریسپانسیو است؟”

به طور خاص، طراحی وب ریسپانسیو از افزایش پیش‌رونده برای ارائه ویژگی‌های بومی در هنگام مشاهده در هر دستگاه استفاده نمی‌کند. برنامه‌های وب پیش‌رونده این مشکل را از طریق استفاده از service workerها حل می‌کنند، وعلاوه بر ریسپانسیو بودن، که همه طراحان و توسعه‌دهندگان وب باید در نظر بگیرند، مجموعه وسیعی از ملاحظات اساسی طراحی را ایجاد می‌کنند:

 سر و کار داشتن با تغییر: جنبه پیش‌رونده PWAها به این معنی است که قابلیت‌های بیشتری می‌تواند در بازدید بعدی (یا حتی در زمان واقعی) در دسترس قرار گیرد و کاربران باید با استفاده از اعلان‌های وضعیت و سایر ابزارها از تغییرات به درستی مطلع شوند.

Push notificationها: یکی از ویژگی‌های کلیدی PWAها Push notification است. توانایی Push notificationها برای افزایش مشغول نگه داشتن کاربر و ارتباط دائمی با وب سایت یااپلیکیشن بسیار خوب مستند شده است، بنابراین استفاده از Push notificationها اهمیت زیادی دارد.

حالت‌های مختلف: PWAها باید با حالت‌های مختلف طراحی شوند و حالت آفلاین به خوبی آنلاین کار کند. حالت‌های دیگر شامل مشکلات شبکه، still loading محتوا یا بارگیری فقط بخشی از محتوا می‌باشد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  10 افزونه برتر اسلایدر وردپرس برای سال 1403

درک کردن عملکرد: به خصوص در بازارهای در حال توسعه مثل هند که از دستگاه‌هایی با ویژگی‌های پایین یا به اصطلاح low-end استفاده می‌کنند، استفاده از بارگذاری اسکلت صفحه و عبور از انیمیشن‌ها مهم است تا به کاربران اجازه داده شود متوجه پیش‌روی شوند و بنابراین حس کردن عملکرد بهبود می‌یابد.

قابلیت دسترسی: بی‌تردید PWAها باید از دستورالعمل‌های دسترسی به محتوای وب (WCAG) 2.0 پیروی کنند، که تعریف می‌کند چگونه محتوای وب را برای افراد ناتوان قابل دسترس‌تر کند.

آیا PWA آینده طراحی وب سایت ها است؟PWA: مزایای بسیار

بسیاری از شرکت‌های بزرگ از جمله توییتر و علی بابا، قبلا متوجه پاسخ این سوال که “آیا PWA آینده طراحی وب است” شده‌اند. آن‌ها PWAها را در استراتژی‌های دیجیتالی خود به کار می‌گیرند و مزایای بسیاری را از مراحل بعدی طراحی وب به دست می‌آورند.

برنامه وب پیش‌رونده Twitter Lite به غول‌های رسانه‌های اجتماعی اجازه می‌دهند تا 65 درصد افزایش صفحات در هر بازدید صفحه، 75 درصد افزایش توییت‌های ارسال شده، 20 درصد کاهش نرخ پرش (bounce rate) را با ارائه تجربه وب سریع‌تر، قابل اعتمادتر، و تعامل بیشتر به دست آورند.

Nicolas Gallagher، سرپرست مهندسی Twitter Lite می‌گوید: ” Twitter Lite در حال حاضر سریع‌ترین، ارزان‌ترین و قابل‌ اعتمادترین راه برای استفاده از توییتر است”. “برنامه‌های وب رقیب عملکرد برنامه‌های بومی ما هستند اما به کمتر از 3% از فضای ذخیره‌سازی دستگاه در مقایسه با توییتر برای اندروید نیاز دارند.”

AliExpress، سرویس خرده‌فروشی آنلاین علی‌ بابا، گزارش داده است که زمان صرف شده در هر سشن، بعد از انتشار PWA خود، در تمام مرورگرهای خود به طور متوسط 75 درصد افزایش یافته است، و کاربران اکنون به میزان دو برابر صفحات را در هر سشن بازدید می‌کنند. وقتی علی بابا PWA را برای پلت‌فرم تجاری B2B خود منتشر کرد همین اتفاق رخ داد، این نشان می‌دهد که مزایای PWAها در بازار محدود نیستند.

نتیجه‌گیری

به نظر می‌رسد که برنامه‌های وب پیش‌رونده یا همان PWA  آینده طراحی وب هستند،

این نسل دید وب سایتها به  توسعه‌دهندگان برنامه‌های وب اجازه می‌دهند تا تجربه کاربری یک وب سایت را  به  قابلیت برنامه‌های بومی نزدیک کنند. همانند هر تکنولوژی جدید دیگری، این برنامه ها با ملاحظات اصولی طراحی خود همراه هستند ، اما مزایای فراوان، آن‌ها را به یک سرمایه‌گذاری شایسته تبدیل می‌کند.

5/5 (1 رای)
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید