وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

مقایسه AngularJS با Ember.js؛ کدام فریم‌ورک مناسب شما است؟

AngularJS با Ember JS ؟ کدام Framework جاوااسکریپت بهتر است ؟

0 255
زمان لازم برای مطالعه: 4 دقیقه

روزهای اولیه شروع وب تا به امروز تغییرات زیادی در آن رخ داده است. زمانی که یک وب‌سایت درخواستی را برای سرور ارسال می‌کرد، سرور در پاسخ صفحه را به‌طور کامل به نمایش درمی‌آورد. آن روزها سمت سرویس‌گیرنده یا کلاینت، هر اپلیکیشن یک صفحه ساده و کم‌حجم از HTML، پارامترهای کوئری، کوکی‌ها و هدر درخواست‌ها بود و سرورها تمام فعالیت‌های سنگین را انجام می‌دادند.

امروز داستان کاملاً متفاوت است. بخش سمت کاربر وب‌سایت‌های مدرن، به‌اندازه کافی پیچیده هستند و می‌توانند بسیاری از کارها را انجام دهند که به (single page applications (SPAها اجازه می‌دهد تا تجربه‌های کاربرپسند مانند «دسکتاپ»  را ارائه دهند. در این مقاله ما به دو فریم‌ورک محبوب جاوا اسکریپت موجود برای ساخت SPA یعنی AngularJS و Ember نگاه خواهیم کرد. هر دو فریم‌ورک منبع باز هستند و بر اساس MVC طراحی ‌شده‌اند که از فلسفه‌های طراحی بسیار متفاوت برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند.

AngularSJ چیست؟

AngularJS یک فریم‌ورک جامع و متن باز جاوا اسکریپت است که با گسترش عملکردهای HTML و با دستورالعمل‌های خود مشکل توسعه SPA را رفع می‌کند. AngularJS به‌خوبی خود را به‌عنوان «آنچه HTML می‌توانست باشد، اگر آن را برای ساخت برنامه‌های وب طراحی کرده بودند» توصیف کرده است. این فریم‌ورک بر کد ساده ماژولار و توسعه آزمون محور تأکید دارد.

برخی از ویژگی‌های کلیدی و فنی که AngularJS را از Ember متفاوت می‌کنند عبارت‌اند از:

  • ساختار ساده‌شده با استفاده از vanilla JavaScript objects برای مدل‌ها
  • الگوسازی مبتنی بر DOM با دستورالعمل
  • تزریق وابستگی
  • انعطاف‌پذیری بیشتر برای دیدگاه‌ها

AngularJS بر اجرای سریع برنامه تأکید می‌کند. این فریم‌ورک با استفاده از آبچکت های جاوا اسکریپت برای مدل‌ها ، سادگی قواعد و دستورات را انتخاب می‌کند. بااین‌حال، AngularJS با تکیه بر «dirty checking» که در آن مقایسه‌ای عمیق در تمام مدل‌ها انجام می‌شود، مزایای عملیاتی زیادی دارد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  Enums در جاوا اسکریپت

توسعه‌دهندگان JS Angular باید مراقب تعداد محدود اشیاء در بازدیدها باشند تا از چرخه خلاصه شدن برنامه جلوگیری شود. این مورد معمولاً برای بسیاری از SPA ها مشکل به وجود نمی‌آورد، اما علت اصلی انتشار نسخه تازه Angular ٢.٠ شناخته می‌شود که توسعه‌دهندگان روند رندرینگ سمت سرور و ادغام داده‌ها را در میان سایر بازنویسی‌های چشمگیر به آن اضافه کرده‌اند.

Ember چیست؟

Ember مفاهیم ثابت‌شده از فریم‌ورک‌های بومی مانند Apple’s Cocoa را با حساسیت اندک در فریم‌ورک‌های منبع باز مانند Ruby on Rails و Backbone.js ترکیب می‌کند تا فریم‌ورک تازه متن‌باز جاوا اسکریپت که مناسب بلندپروازی‌های کارآفرینان باشد را به وجود آورد.

Ember مانند AngularJS یک چارچوب کامل به شمار می‌رود که متخصص در ساخت‌وسازهای پویا و زیبا است. حالا می‌خواهیم به برخی از عوامل کلیدی که آن را از AngularJS متمایز می‌کند نگاه کنیم:

  • با استفاده از accessors از dirty checking جلوگیری می‌کند
  • سیستم قالب مبتنی بر رشته با Handlebars
  • درجه بالایی از دیدگاه‌ها
  • مسیریابی قوی‌تر به‌واسطه پیچیدگی بیشتر

Ember بر روی مقیاس‌پذیری تأکید می‌کند و مخصوص اپلیکیشن‌هایی است که قصد دارند در پروژه‌های بسیار بزرگ‌تری قرار گیرند و مانند پدری نگران قواعد قاطع‌تری را در مورد چگونگی نوشتن کد شما اعمال می‌کند تا مطمئن شود نتیجه کار شما عاری از مشکل و باگ خواهد بود.

با انتخاب یک سیستم الگو‌سازی مبتنی بر رشته مانند Handlebars، می‌توان زمان‌های بوت شدن را با استفاده از پیش ترکیب کردن الگوها بر روی سرور تسریع کرد. رندرینگ سمت سرور همچنین از مزایای SEO (بهینه‌سازی موتور جستجو) در ایندکس کردن طبیعی توسط خزندگان گوگل بهره می‌برد. Angular JS در مقایسه باید همه محیط مرورگر را به نام PhantomJS بوت کند و این روند می‌تواند باعث افزایش استفاده از منابع شود. کدها هم در این روش پیچیده‌تر هستند.

کدام فریم‌ورک برای نیازهای شما مناسب‌تر است؟

هر دو AngularJS و Ember به یک هدف منحصربه‌فرد مشابه کمک می‌کنند تا توسعهٔ SPA پویا به همراه UI / UX جذاب را برای توسعه‌دهندگان سریع‌تر و آسان‌تر کنند. این بدان معنی است که هر دو فریم‌ورک قبول می‌کنند که اتصال داده دوطرفه، دست‌کاری DOM، آزمون آسان واحدی، کد ماژولار و مزایای معماری MVC را ارائه کنند. این دو فریم‌ورک در فلسفه و اهداف طراحی متفاوت‌اند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  به نظر من، راهنمای نهایی برای پیکربندی NPM، Node Package Manager یا npm یکی از بهترین بخش‌های Node است. مدیریت بسته واقعاً می تواند یک زبان را بسازد یا آن را خراب کند، بنابراین اطمینان از اینکه استفاده از آن آسان و انعطاف پذیر است بسیار مهم است. در طول استفاده من از Node، من فقط اصول اولیه را می دانستم ...

از AngularJS استفاده کنید اگر …

یک پروژه جدید شروع کرده‌اید؛ زمان برایتان بسیار مهم است و برنامه‌تان هم یک اپلیکیشن کوچک و متوسط به شمار می‌رود. بعید به نظر می‌رسد که این برنامه‌ها به «dirty checking» بپردازند، به این معنی که شما قادر خواهید بود از همه سادگی و سرعت برنامه‌نویسی که با vanilla JavaScript objects و در قالب مدل‌های متعدد همراه است بهره ببرید. اگر دوست دارید DOM را با قواعد گسترده HTML دست‌کاری کنید یا تمایل دارید از جامعه بزرگ‌تری بهره ببرید، AngularJS انتخاب مناسبی خواهد بود.

حتی اگر احساس بلند پروازانه دارید، لازم به ذکر است که با انتشار Angular ٢.٠ اکنون امکان استفاده از رندرینگ سمت سرور و جلوگیری از خطاهای «dirty checking» وجود دارد.

از Ember استفاده کنید اگر…

طرح‌های بزرگی برای اپلیکیشن خود در سر دارید و می‌خواهید مطمئن شوید که SPA خود را از صفر آغاز کرده‌اید و به پایان رسانده‌اید. فریم‌ورک‌ها اساساً وجود دارند تا به توسعه‌دهندگان کمک ‌کنند با توجه به بهترین شیوه‌ها کار کنند و از کد نویسی دردسرساز دور شوند. Ember با ذهنیت «ایستادن بر روی شانه‌های غول» طراحی‌شده است و این ایده اصلی واقعاً در دستورالعمل‌های دقیق (حتی واضح) این چارچوب مشخص است.
سایر دلایل برای انتخاب فریم‌ورک Ember – حتی اگر برنامه شما کوچک‌ باقی بماند- این است که زمان بارگیری سریع‌تر و ثبات ذاتی بیشتری ارائه می‌دهد. با انتشار نسخه Ember ٢.٠، این چارچوب اصلاح‌شده است تا بهترین Glimmer، موتور رندرینگ سریع این فریم‌ورک را ارائه دهد.

توضیحاتی کوتاه درباره ۲٫۰

درحالی‌که Ember ٢.٠ از سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه شد، Angular ٢.٠ در تاریخ ۲ مه سال ۲۰۱۶ به انتشار رسید؛ بنابراین بهتر است زمان بیشتری به آن اجازه دهید تا تکامل یابد.

منبع upwork.com
5/5 (4 رای)
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید