وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

نکات مهم سئو که باید ازGoogle Analytics بیاموزید

0 158
زمان لازم برای مطالعه: 4 دقیقه

می‌تواند نکات مهمی درباره بینش بازاریابی و SEO برای شما ارائه کند، این نکات مفید به شما کمک می‌کنند تا بفهمید که چه فرصت‌هایی برای بهینه‌سازی عملکرد کلی وب‌سایت‌تان وجود دارد.

در این مقاله پنج مورد از این نکته‌های مهم و عملی که می‌توانید از Google Analytics بیاموزید و از آن‌ها برای بهبود SEO وب‌سایت‌تان استفاده کنید را بررسی می‌کنیم.

Custom Segments گوگل آنالیتیکس

Segment های سفارشی از دیرباز یکی از ویژگی‌های کلیدی سرویس Google Analytics بوده که به شما امکان می‌دهد به بررسی ترافیک وب‌سایت‌تان از طریق کانال‌ها، بازدیدکنندگان هدف، داده‌های جمعیتی (دموگرافیک) و موارد دیگر، بپردازید.

 

Segment های سفارشی را می‌توان برای بررسی تقریباً هر جنبه از داده‌های کاربران، از جمله مدت‌زمان حضور در سایت، بازدید از صفحات خاص، بازدیدکنندگان مربوط به یک مکان خاص و غیره، استفاده کرد. استفاده از Segment سفارشی به شما کمک می‌کند تا به یادگیری بیشتر درباره کاربران سایت‌تان و نحوه تعامل آن‌ها با سایت، بپردازید.

تب Audience در Google Analytics یکی از بخش‌های الهام‌دهنده برای ایجاد Segment های سفارشی است.

با مراجعه به مسیر Audience> Interest> Overview می‌توانید مرور کلی بر سه گزارش زیر داشته باشید.

  •  Affinity Category
  •  In-market Segment
  • Other Categories

در مثال زیر می‌بینید که تقریباً ۴ درصد از بازدیدکنندگان اقدام به خرید می‌کنند و تقریباً ۴ درصد از کاربران به سرویس‌های بازاریابی کسب‌وکار علاقه دارند و یا روی آن کار می‌کنند.

برای مشاهده جزئیات بیشتر به بخش Demographics که در تب Audience قرار گرفته مراجعه کنید و داده‌های مربوط به سن و جنسیت هرکدام را مشاهده کنید.

اکثر بازدیدکنندگان این سایت در محدوده سنی ۲۶ تا ۳۴ سال قرار دارند و با یک تفاوت اندک، درصد افراد مذکر بیشتر است. حال که به این داده‌ها دسترسی داریم، می‌توانیم یک Segment برای ردیابی کاربران سایت ایجاد کنیم.

به مسیر Audience> Overview برگردید تا بتوانید تمام جلسات (Session) ها را ببینید. با انتخاب +Add Segment می‌توانید یک Segment جدید ایجاد کنید. ما قصد داریم رفتار کاربران را توسط این Segment نظارت کنیم و درصد کاربرانی که بیشترین بازدید را داشته‌اند در مقایسه با بقیه کاربران به دست آوریم.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  معرفی Google Webmaster Tools

به خاطر داشته باشید که اگر می‌خواهید اطلاعات کامل‌تری به دست بیاورید، باید محدوده تاریخ را در ۶ ماهه تعیین کنید.

  نظارت روی ترافیک موبایل

ترافیک موبایل به‌طور مداوم در حال افزایش است. با این حال به‌جای صرفاً نظارت به ترافیک موبایل که به سایت وارد می‌شود، به نظارت بر سطح تعامل بازدیدکنندگان موبایل با سایت توجه شود. شما می‌توانید چندین چیز را برای ارزیابی این کار انجام دهید.

  • تعداد بازدیدکنندگانی که با موبایل وارد هر صفحه از سایت می‌شوند را مشاهده کنید.

این کار را با افزودن یک Segment جدید با نام mobile segment انجام دهید.

  • نرخ دفع کاربر (bounce rate) کاربران موبایل را بررسی کنید.

این به شما کمک می‌کند تا روی مشکلات بالقوه‌ای که در هر صفحه وجود دارد، تمرکز کرده و آن را حل کنید. معیار نرخ دفع کاربر در موبایل و دسکتاپ را با هم مقایسه کنید. با انجام این کار برای هر صفحه باعث می‌شود بینش بیشتری در مورد تفاوت‌های بین تجربه موبایل و تجربه دسکتاپ به دست آورید.

توجه به بخش جستجوی داخلی سایت

آیا در سایت‌تان نوار جستجو دارید؟ اگر دارید، زمانی که بازدیدکنندگان وارد سایت‌تان می‌شود، فرصت‌های زیادی برای یادگیری این که چه کسانی به دنبال چه چیز هستند، دارند. شما نه‌تنها می‌توانید بینش خود را از آنچه آن‌ها به دنبال آن هستند را افزایش دهید، بلکه می‌توانید بفهمید چند نفر در حال جستجو هستند

برای مثال اگر درصد زیادی از ترافیک شما از نوار جستجو استفاده می‌کند، به احتمال زیاد معنی آن این است که مسیریابی اصلی وب‌سایت‌تان باید بهبود پیدا کند تا به کاربران ایده روشنی از آنچه به دنبال آن هستند را بدهد. عبارتی که کاربران در نوار جستجو وارد می‌کنند، می‌تواند به شما بینش روشن از محتواهایی که باید رد سایت‌تان استفاده کنید، بدهد.

برای مثال اگر کاربر به‌طور مکرر یک عبارت را جستجو کند که سایت‌تان مقدار زیادی از آن محتوا را نداشته باشد، منطقی است که باید محتوای بیشتری راجع به آن موضوع آماده کنید. به این ترتیب هم شما و هم کاربران می‌توانید از مزایای افزوده شدن محتوای جدید، راجع به آن موضوع در سایت بهره‌مند شوید. یا اگر کاربری به‌طور مکرر یک محصول یا سرویس خاص را جستجو کند، شاید این به معنی آن باشد که محصول یا سرویس باید به‌طور برجسته در صفحه اول قرار بگیرد و بیشتر در دسترس قرار بگیرد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  ۵ پیشنهاد جهت انتخاب نام دامنه متناسب با کسب و کار شما

نرخ پرش به عنوان شاخص

نرخ دفع وب‌سایت درصد افرادی است که از یک وب‌سایت بازدید می‌کنند و سپس بعد از مشاهده تنها یک صفحه، آن وب‌سایت را ترک می‌کنند.

در حالی که بعضی از نرخ‌های دفع بالا لزوماً به معنای تجربه کاربری ضعیف قلمداد نمی‌شود و ممکن است تنها نشانه این باشد که بازدیدکنندگان آنچه را که به دنبال آن هستند را پیدا نمی‌کنند.

فرض کنید شما برای یک مدت طولانی فقط کلمات محاوره‌ای را ایندکس کرده‌اید، اما زمانی که یک فرد وارد سایت‌تان می‌شود و عبارتی را جستجو می‌کند، محتوای سایت با عبارت جستجو شده همخوانی نخواهد داشت، در نتیجه آن فرد وب‌سایت را ترک می‌کند یا اصطلاحاً دفع (Bounce) اتفاق می‌افتد.

طراحی و UI/UX ضعیف یک سایت هم معمولاً از عوامل افزایش نرخ دفع یک سایت محسوب می‌شوند. چهارچوب زمانی را در Google Analytics تنظیم کنید و هر سه ماه یک‌بار میزان نرخ دفع سایت‌تان را بررسی کنید تا ببینید که آیا افزایش پیدا کرده یا کاهش. اگر افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده باشد، به این معنی است که چیزی از سایت نیاز به به‌روزرسانی دارد.

بهترین صفحات از نظر عملکرد نرخ تبدیل‌

درک عملکرد و تبدیل‌های هر صفحه می‌تواند به شما بینش بسیار بیشتری بدهد. به مسیر Behavior> Site Content> Landing Page رفته و دوره‌های زمانی را برای مقایسه هر سه ماه یا هر سال یک‌بار تنظیم کنید.

شما می‌توانید به هر روند منفی که در صفحه وجود دارد، نگاه کنید، اگر یک صفحه کاهش قابل‌توجهی داشته باشد، مشکل به‌احتمال زیاد به همان صفحه مجزا مربوط می‌شود؛ اما اگر چندین صفحه کاهش منفی داشته باشد، ممکن است نشانه این باشد که باید روی مسائل فنی بیشتری کار شود.

 

نتیجه‌گیری

این‌ها تنها چند مورد از فرصت‌هایی است که می‌توانید در Google Analytics از آن استفاده کنید. استفاده از پتانسیل کامل این ابزار رایگان می‌تواند به شما بینش بازاریابی خیلی ارزشمندی بدهد که می‌تواند به شکل‌گیری استراتژی‌های قوی SEO منجر شود.

5/5 (3 رای)
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید