وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

تفاوت بین SSL و TLS چیست؟ آیا گواهی SSL همان TLS است ؟

0 553
زمان لازم برای مطالعه: 3 دقیقه

SSL یا همان لایه ی امن سوکت، و مخفف عبارت انگلیسی Secure Sockets Layer ، پروتکلیست رمزنگاری شده که ارتباط ایمن بین سرویس گیرنده و سرویس دهنده را امکان پذیر میکند. SSL توسط نت اسکیپ توسعه داده شد و در 1995 با عنوان SSL 2.0 به دنیای وب معرفی گردید. درست یک سال بعد در 1996 نسخه شماره 3.0 آن عرضه شد ولی در حال حاضرمرورگرها از نسخه 2.0 آن پشتیبانی می کنند. لازم به ذکر است که SSL می تواند برای امن کردن پروتکل های FTP و SMTP هم مورد استفاده قرار بگیرد.

خرید ssl ارزان انواع گواهینامه SSLاهینامه SSL - SSL - تفاوت SSL و TLS
خرید ssl ارزان انواع گواهینامه SSLاهینامه SSL – SSL – تفاوت SSL و TLS

حال در تعریف TLS که به معنای امنیت لایه انتقال و مخفف عبارت Transport Layer Security می باشد، باید بگوییم که در حقیقت نسل بعدی SSL می باشد که نسخه 1.0 آن در سال 1999 بر پایه SSL 2.0 عرضه شد.

خرید گواهینامه -ssl wildcard قیمتید ssl certum نصب گواهینامه SSLS - SSL
خرید گواهینامه -ssl wildcard قیمتید ssl certum نصب گواهینامه SSLS – SSL

TLS این امکان را دارد که در صورت نیاز، ارتباط کاربر از TLS 1.0 بهSSL 2.0 کاهش بیابد.

نسخه های بعدی TLS که به عبارتی نسخه های 1.1 و 1.2 هستند به ترتیب در سال های 2006 و 2008 به دنیای وب عرضه شدند و مرورگر های کنونی در حالت پیش فرض از 1.0 پشتیبانی می کنند.

ssl خرید اکانت ssl خرید ssl
ssl خرید اکانت ssl خرید ssl

یک تفاوت در SSL و TLS این است که از لحاظ رمزنگاری با یکدیگر متفاوت هستند. در واقع در ورژن های قدیمی SSL این مورد بیشتر خودنمایی می کند.

SSL و TLS فقط در روش handshake (برقراری ارتباط) میان سرور و کاربر تفاوت دارند. این ارتباط به خودی خود باعث رمزنگاری اطلاعات نیست، بلکه این دو (سرویس دهنده و سرویس گیرنده) از طریق این دو، بر روی روش رمزنگاری توافق می کنند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش نصب Let's Encrypt SSL روی VPS در حال اجرا Webmin/Virtualmin
تفاوت SSL و TLS -گواهینامه SSL
تفاوت SSL و TLS -گواهینامه SSL

از SSL استفاده کنیم یا از TLS

همانطور که در بالا اشاره شد، از آنجا که TLS از SSL بروزتر است، استفاده از آن برای ایجاد یک ارتباط امن، منطقی تر به نظر میرسد اما به دلیل اینکه مرورگر ها با SSL سازگاری بهتری دارند، در حال حاضر استفاده ازگواهینامه SSL همچنان در فضای اینترنت معمولتر است.

SSL و TLS چگونه کار می کنند؟

TLS و SSL یک ارتباط دو طرفه امن وو تونل مانند بین سرویس دهنده و سرویس گیرنده ایجاد می کنند که برای انتقال داده و اطلاعات از آن استفاده می شود. اطلاعات رد و بدل شده در حالت عادی از بستر HTTP استفاده می کنند اما زمانی که SSL یا TLS استفاده می شود، این اطلاعات از بستر پورتکل انتقال اطلاعات HTTPS بهره مند می شوند.تفاوت بین SSL و TLS چیست؟ آیا گواهی SSL همان TLS است ؟

 

آیا SSL  و TLS از نظر رمزنگاری تفاوتی دارند؟‌

در حقیقت بله. این مورد را می­توان در خصوص ورژن­های قدیمی SSL نیز مدعی شد. SSL و TLS هر دو در واقع از یک پروتکل استفاده می­‌کنند ولی به دلیل تفاوت ورژن­ها،‌ SSL2 با SSL3  و SSL3 با TLS1 سازگاری نداشت. هم چنین می­توان استدلال کرد که TLS ورژن ۱ در واقع همان SSL ورژن ۴ است، چون هر دو یک پروتکل هستند.هر ورژن جدیدی از این پروتکل با ویژگی­‌های بهبود یافته و یا قابلیت­های جدیدی ارائه شده­است. ورژن ۱SSL هیچگاه به صورت عمومی ارائه نشد،‌ ورژن ۲ برای استفاده عموم منتشر شد ولی مشکلات و معایب بسیاری داشت،‌ ورژن ۳ در واقع بازنویسی مجدد ورژن ۲ برای رفع مشکلات آن بود و TLS ورژن ۱ هم نسخه بهینه شده‌ی SSL ورژن ۳ بود.شایان ذکر است که SSL و TLS در اینجا فقط به روش برقراری ارتباط (handshake)‌ میان سرور و کاربر اشاره دارد. این برقراری ارتباط به خودی خود باعث رمزنگاری اطلاعات نمی‌شود،‌ بلکه کاربر و سرور از این طریق بر روی متد رمز نگاری توافق می­‌کنند.

5/5 (4 رای)
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید