وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

داده کاوی چیست ؟

Data Mining یا علم کاوش و استخراح داده چیست ؟

0 212
زمان لازم برای مطالعه: 2 دقیقه

امروزه داده‌کاوی (Data Mining or DM) توجه بسیاری از افراد را در حوزه‌ی آمار و  تحلیل به خود جلب کرده و آن را به ابزار جدید شناخت تحلیل داده تبدیل کرده است و می‌توان آن را برای استخراج دانش معنی‌دار و ارزشمند از داده های خام به کار برد.

داده کاوی چیست و در کجا کاربرد دارد ؟

داده‌کاوی روش‌های امیدوارکننده‌ای برای کشف الگوهای پنهان در حجم زیادی از داده‌های در هم تنیده و مرتبط یا غیر مرتبط به هم ارائه می‌نماید.

این الگوهای پنهان می‌توانند به شکل بالقوه‌ای برای پیش‌بینی رفتار آینده یک موضوع استفاده شوند. بر همین اساس،علم و روشهای داده‌کاوی توسط بسیاری از محققان و دانشمندان برای حل مسائل واقعی در حوزه‌های مختلف از قبیل بازاریابی، بازار سهام، ارتباطات راه دور، صنایع، مراقبت‌های بهداشتی، پزشکی و ارتباط با مشتری مورد استفاده قرار می‎گیرد.

داده کاوی در آموزش

اخیراً تعداد قابل توجهی از تحقیقات برای اعمال تکنیک‌های داده‌کاوی در حوزه‌ی آموزش به منظور دسته‌بندی و پیش‌بینی عملکرد دانشجویان در مؤسسات آموزشی متعدد انجام شده‌اند. به‌کارگیری تکنیک‌های داده‌کاوی در آموزش به دلیل اینکه فرصت‌های فوق‌العاده‌ای در این زمینه دارد امیدبخش است.

علاوه بر این، سیستم‌های آموزشی خواستار روش‌های جدیدی که کیفیت، کارایی و موفقیت را بهبود می‌دهند هستند . عمدتاً داده‌کاوی در آموزش برای بررسی تأثیر استراتژی‌های آموزشی بر روی دانشجویان و اینکه چگونه دانشجویان درس را درک می‌کنند استفاده می‌شود .

عملکرد آکادمیک دانشجویان مبتنی بر عوامل مختلفی است. مهم‌ترین عوامل شامل  مشخصه‌هایی از جدول امتیازات و نمرات و … از دانشگاهی قبلی، وضعیت اقتصادی، سابقه‌ی خانوادگی، داده‌های جمعیت شناختی و روش‌های پیش‌بینی هستند. بنابراین بسیاری از تحقیقات در این زمینه مربوط به مشخصه‌های خاصی از داده‌های دانشجویان هستند.

این مقاله در تلاش است اطلاعات و روشهای مربوط به ارزیابی دانشجویان توسط  اساتید جهت بهبود کیفیت آموزش و نشان دادن عواملی که بر عملکرد دانشجویان مؤثر است را بررسی نماید. پیش‌بینی عملکرد دانشجویان به طور عمده به کیفیت روند تدریس مربوط است.

در این مقاله که به صورت اختصاصی توسط آقای سید محمد جواد سجادی ، دانشجوی فوق لیسانس علوم رایانه گرداوری ، ترجمه و تالیف شده است  برخی از الگوریتم‌های کلاس‎بندی داده‌ها در مجموعه داده‌های ارزیابی دانشجویان ترکیه برای پیش‌بینی موفقیت دانشجویان، بررسی عملکرد استاد و پیدا کردن بهترین الگوریتم کلاسبندی با دقت بالا مورد بررسی قرار خواهد گرفت Educational

در پست بعدی بیشتر با این موضوع آشنا خواهیم شد

 

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید