وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

معنی امنیت سایت چیست و چطور امنیت سایت را تامین کنیم ؟

0 109
زمان لازم برای مطالعه: 6 دقیقه

اگر سایت فروشگاهی بزرگی را راه‌اندازی کرده‌اید و یا حتی وبلاگی شخصی دارید که برایتان با ارزش است، باید بدانید که چگونه امنیت سایت را تامین کنید. چرا که برای رسیدن به‌جایی که هم‌اکنون هستید، زمان، تلاش و هزینه زیادی را اختصاص داده‌اید. فراموش نکنید محتواهایی که در سایت خود قرار می‌دهید از اهمیت زیادی برخوردار هستند و باید از آن‌ها به‌اندازه کافی محافظت شود.

در این مقاله، تهدیداتی را که ممکن است در مسیر کسب‌وکار دیجیتالی خود با آن‌ها مواجه شوید بررسی می‌کنیم و البته نکاتی را برای بالا بردن امنیت سایتتان به زبان ساده مرور خواهیم کرد.

امنیت سایت چیست؟

امنیت سایت به معنای انجام هرگونه اقدامی برای محافظت از سایت خود در برابر هکرها و دیگر حملات سایبری است

این اقدامات می‌توانند شامل نصب نرم‌افزارهای امنیتی روی وب‌سایت، استفاده از پسوردهای قوی و آگاهی کامل از خطراتی مثل ایمیل‌های فیشینگ باشد.

البته حفظ امنیت سایت، تنها در برابر اقدامات خرابکارانه‌ی دیگر افراد صورت نمی‌گیرد، بلکه می‌تواند از حذف تصادفی فایل‌های مهم کسب‌وکار ما روی سایت جلوگیری کند.

رعایت امنیت سایت، ما را از چه مواردی در امان نگه می‌دارد؟

امنیت کامل و بی‌نقض یک سایت، آن را از تهدیدات زیر محافظت می‌کند:

بدافزار (Malware): این واژه، ترکیب عبارت «Malicious Software» است. بدافزارها می‌توانند به شکل‌های مختلف تبدیل شوند و البته به‌سختی قابل‌شناسایی خواهند بود. حملات شایعی از جمله «رمزگشایی» در سال ۲۰۱۷ روی سایت رسمی سرویس سلامت همگانی (NHS) تأثیر گذاشت. شکل دیگری از این‌گونه بدافزارها می‌تواند مدت‌ها به‌صورت ناشناخته در یک سایت باقی‌مانده و اطلاعات بازدیدکنندگان آن را بدزدند یا حتی از طریق بدافزار، روی دستگاه‌های آن‌ها نفوذ کنند.

حملات دیداس (DDoS): حملات DDoS، پیچیده به نظر می‌آیند؛ اما ایده‌ی کلی آن ساده است. افرادی با ارسال درخواست و ترافیک بیش از حد سمت یک سایت، آن را از دسترس کاربران اصلی خارج می‌کنند. گاهی این افراد خرابکار، برای برداشتن این ترافیک و در دسترس قرار دادن مجدد سایت مورد نظر، از صاحب وب‌سایت درخواست پول می‌کنند.

وندالیسم یا خرابکاری (Vandalism): اگر هکری بتواند به سایت شما دسترسی پیدا کند، قادر به ایجاد تغییراتی در آن خواهد بود. گاهی اوقات این تغییرات در قالب تزریق بدافزار به سایت است که می‌تواند به‌صورت پیامی روی سایت به نمایش درآید. گاهی نیز ایجاد این تغییرات خرابکارانه موجب اخلال در عملکرد سایت مورد نظر می‌شود.

از دست دادن ناگهانی دیتا: گاهی اوقات حتی ممکن است سایت شما در معرض فعالیت‌های خرابکارانه و بدافزارها قرار نگیرد ولی همچنان با خسارت‌هایی مواجه شود. از دست دادن ناگهانی اطلاعات سایت می‌تواند همانند حملات سایبری موجب اخلال در عملکرد آن شود. پس امنیت بالای یک سایت می‌تواند از بروز هرگونه از این احتمالات و خطرات جلوگیری کند.

عواقب حملات سایبری به یک سایت چیست؟

 

خسارت مالی: اگر وب‌سایت شما منبع درآمدتان است و البته توسط هکرها تصاحب‌شده، درواقع تا زمان آزاد شدن و فعالیت مجدد آن، در حال از دست دادن پول خود هستید. علاوه بر این موضوع، در بدترین حالت شاید با از بین رفتن دیتاهای خود نیز مواجه شوید.

 از دست دادن دیتا: حمله‌ای که به‌منظور هک کردن سایت صورت می‌گیرد، این قدرت را دارد تا سایت مورد نظر را به‌کلی نابود کند. پس اگر وبلاگی شخصی دارید، در حقیقت خاطراتی گران‌بها را از دست خواهید داد و اگر وب‌سایتی تجاری راه‌اندازی کرده‌اید، به این معناست که تا زمان ساخت مجدد سایتتان نمی‌توانید حضوری آنلاین داشته باشد

 سرقت اطلاعات: اگر سایتتان در معرض خطر بدافزارها قرار گرفته، ممکن است هکرها در حال سرقت اطلاعات مشتریان از جمله کلمه عبور یا حتی اطلاعات پرداختی آن‌ها باشند که به هنگام خرید اینترنتی در سایت شما وارد یا ذخیره شده است. گاهی هکرها صفحات فیشینگ را روی وب‌سایت ما قرار می‌دهند که البته قانونی به نظر می‌رسند، اما درواقع برای سرقت اطلاعات ایجاد شده‌اند. حتی امکان دارد ایمیل‌های فیشینگ برای شما ارسال شود که به‌منظور سرقت اطلاعات حساس کسب‌وکار یا نصب بدافزار بر روی سایت هدف طراحی می‌شوند.

ریدایرکت و لینک‌های مخرب: هکرها می‌توانند بازدیدکنندگان را از سایت موردنظرشان به وب‌سایتی با محتوای مخرب هدایت کنند به صورتی که احتمال هک شدن را بالا می‌برند. همچنین، هکرها می‌توانند لینک‌هایی از سایتی را با هدف بالا بردن رتبه‌ی آن در موتورهای جستجوگر، به سایت شما اضافه کنند، با وجود اینکه ممکن است این لینک‌ها به سایت‌هایی مخرب و غیرقابل اعتماد ارجاع داده شوند.

 اضافه شدن به لیست سیاه موتور جستجوگر: هدف گوگل، ایجاد امنیت برای کاربرانش است و به همین دلیل، وب‌سایت‌های ناامن را در لیست سیاه خود قرار می‌دهد. در واقع، این امر به این معناست که اگر سایت شما مورد چنین حمله‌هایی قرار گیرد و هک شود، از نتایج جستجوی مرورگر حذف شده و از آن پس در دسترس کاربران نخواهد بود، چرا که به‌محض جستجوی نام سایت شما، با خطایی به‌عنوان ناامن بودن آن مواجه خواهند شد.

چرا باید برای امن کردن سایت خود اقدام کنیم؟

اگر مواردی را که تا اینجا با یکدیگر بررسی کردیم، دلایل قانع‌کننده‌ای برای ایمن کردن سایتتان نبود، نکات مهم دیگری را که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم مطالعه نمایید

یک حمله سایبری، به اعتبار شما لطمه خواهد زد. طی تحقیقات انجام شده توسط شرکت خدمات‌رسانی در حوزه حسابداری و مالیاتی، ۵۸٪ مشتریان و ۸۶٪ مدیران تولید، از خرید و همکاری با شرکت‌هایی که حمله سایبری را تجربه کرده‌اند خودداری می‌کنند.

با ایجاد هرگونه مشکلی، هزینه‌هایی زیادی بر شما تحمیل خواهد شد. کسب‌وکارهای کوچکی که مورد حمله سایبری قرار گرفتند باید مبالغ زیادی را صرف از بین بردن جای پای اقدامات مخرب در سایت خود کنند. علاوه بر آن، پس از پایان حمله و بازیابی خود، باید قیمت فروش محصولات یا خدمات خود را پایین آورده تا اعتبار از دست رفته‌ی خود را نیز مجدداً به دست آوریم، همچنین مبالغی را نیز باید به متخصصانی برای حل مشکل ایجاد شده بپردازیم.

مجرمان سایبری، کسب‌وکارهای کوچک را هدف قرار می‌دهند. شاید تصور کنید که هکرها، کسب‌وکارهای بزرگ را بیشتر مورد هدف حملات خود قرار می‌دهند، اما مشاهده‌شده که وب‌سایت‌های کسب‌وکارهای کوچک از امنیت کمتری برخوردار هستند. تحقیقات انجام شده توسط اتحادیه کسب‌وکارهای کوچک نشان می‌دهد که طی دو سال اخیر، ۶۶٪ اعضای خود، هدف حمله سایبری قرار گرفته‌اند.

 حملات سایبری به‌سختی قابل‌شناسایی هستند. شاید با خود بگویید اگر سایتتان مورد هدف حمله هکرها قرار گیرد، پس از آن به دنبال حل مشکل رفته و با بررسی‌های لازم، آن را حل خواهید کرد؛ اما امنیت بالا، سایت را به‌صورت خودکار مانیتور کرده و از هرگونه حمله احتمالی جلوگیری می‌کند.

  برای ایمن کردن سایت باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

گواهینامه SSL نصب کنید.

زمانی که کاربری، اطلاعاتی از جمله آدرس ایمیل یا جزئیات کارت بانکی خود را در سایت شما وارد می‌کند، ممکن است این اطلاعات توسط شخص سومی (مثل هکرها) قابل مشاهده باشد، مگر اینکه اقدامات لازم را برای محافظت از این اطلاعات انجام دهید. با نصب گواهینامه SSL روی سایت خود، مطمئن می‌شوید که تمام اطلاعات ورودی در سایت شما رمزگذاری شده و هیچ فردی به آن‌ها دسترسی نخواهد داشت

از ابزار تشخیص بدافزار استفاده کنید.

از آنجایی که فعالیت بدافزارها بسیار زیرکانه و غیرقابل‌شناسایی هست، پیشنهاد می‌شود از ابزارهایی برای تشخیص حضور آن‌ها در سایتتان استفاده کنید. ابزار مناسب برای این کار، قابلیت آن را دارد که بدافزار را خیلی سریع تشخیص داده و آن را از وب‌سایتتان حذف نماید.

روی سایت خود اپلیکیشن فایروال نصب کنید

ابزارهای تشخیص بدافزار، برای سایت‌هایی ساده از جمله وبلاگ مناسب هستند، اما برای سایت‌های تجاری باید نصب فایروال را نیز در اقدامات ضروری خود قرار دهید. فایروال در ابتدا از نصب هرگونه بدافزاری روی سایت شما جلوگیری کرده و وب‌سایتتان را در برابر آن ایمن‌تر می‌کند.

از ابزارهای محافظت سایت در برابر حملات دیداس (DDoS) استفاده کنید.

حملات دیداس، وب‌سایت‌های ساده یا وبلاگ‌ها را مورد هدف قرار نمی‌دهند، اما اگر همین سایت‌ها نیز منبع درآمدی برای شما هستند، می‌توانند هدف مناسبی برای حملات دیداس باشند.

تمام نرم‌افزارهای خود را در اولین فرصت به‌روزرسانی کنید.

حملات سایبری، معمولاً نرم‌افزارهای منقضی شده را هدف قرار می‌دهند، چرا که بسیاری از آن‌ها دارای حفره‌های امنیتی بوده و قابل هک شدن هستند. پس در اسرع وقت، سیستم‌عامل، آنتی‌ویروس و پلاگین‌های وردپرس خود را در صورت استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس به‌روزرسانی کنید.

روش شناسایی ایمیل‌های فیشینگ را بیاموزید.

با تشخیص به‌موقع ایمیل فیشینگ، با کلیک نکردن روی لینک‌های مخرب موجود در این نوع ایمیل‌ها، سایت خود را از خطر آلوده شدن نجات دهید.

به‌طور منظم از محتوای سایت خود، فایل پشتیبانی (بکاپ) تهیه کنید

با در اختیار داشتن بکاپ از محتوای سایت خود، در صورت بروز هرگونه مشکلی، مطمئن خواهید بود که خیلی سریع، سایت خود را بازیابی کرده و به روند فعالیت خود ادامه می‌دهید

پسوردهایی قوی انتخاب کنید.

تا زمانی که کلمات عبور انتخابی شما، به‌سادگی قابل حدس زدن باشند، هیچ‌کدام از اقدامات ایمن‌سازی به شما کمک نخواهند کرد. از کلماتی قوی و منحصربه‌فرد به‌عنوان پسورد اکانت (حساب کاربری) خود، بخصوص اکانت وب‌سایتتان استفاده کنید.

پسورد قوی، از اطلاعاتی که به‌صورت آفلاین نیز ذخیره می‌شوند محافظت کرده و آن‌ها را رمزنگاری می‌کند.

حتماً برای سایتتان و اطلاعات محرمانه و ضروری در کامپیوتر شخصی خود چه به‌صورت آنلاین و چه به‌صورت آفلاین، پسوردهایی قوی در نظر بگیرید یا آن‌ها را رمزنگاری کنید. با انجام این کار، حتی اگر اطلاعاتتان به دست افراد خرابکار بیافتد، به آن‌ها دسترسی نخواهند داشت.

برنامه‌ای را همیشه برای بازیابی سایت خود، آماده داشته باشید

فارغ از اینکه چه اقداماتی را برای ایمن کردن سایت خود انجام داده‌اید، هیچ‌گاه امنیت سایتتان در برابر حملات سایبری به ۱۰۰٪ نخواهد رسید. پس باید همیشه آمادگی لازم را برای بهبود و بازیابی سریع سایت و کسب‌وکار خود داشته باشید. این برنامه عبارت است از تهدیداتی که سایت شما با آن‌ها مواجه شده است، اقداماتی که برای کاهش این تهدیدات انجام داده‌اید و کارهایی که برای بازگرداندن کسب‌وکار خود به روند عادی خود پس از رفع مشکل انجام می‌دهید.

با رعایت مسائل بررسی شده در این مقاله، از بروز هرگونه مشکلی برای کسب‌وکار کوچک یا بزرگ خود جلوگیری کنید.

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید