وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

آشنایی با قابلیت های موتور جستجو برای توسعه دهندگان ،محتوایی که گوگل عاشق آن است

Structured Data یا داده‎‎های ساختارمند چیستند و کدام یک از آنها باید در زمان توسعه سایت استفاده شود

0 290
زمان لازم برای مطالعه: 7 دقیقه

معیارهای رتبه‌بندی گوگل و شاخص‌های جستجو همچنان توسط محتوای خوب و وب‌سایت‌های معتبر تعیین می‌شوند؛ اما جدیدترین شاخص‌های جستجوی گوگل به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا رتبه‌بندی خود را با کارت‌ها، نقد و بازبینی‌ها و دیگر نشانه‌گذاری‌‌های محتوا افزایش دهند.

ما در این راهنما مهم‌ترین شاخص‌های جستجوی گوگل را پوشش خواهیم داد که می‌تواند به‌طور چشمگیری بر CTR شما تأثیر بگذارد. در ادامه موارد زیر را بررسی خواهیم داد:

  • این شاخص‌ها چه‌کاری می‌کنند؟
  • این شاخص‌ها چگونه کار می‌کنند؟
  • کاری که شما می‌توانید برای وب‌سایت خود انجام دهید تا شانس به دست آوردن این شاخص‌ها از گوگل را افزایش دهید.

سایت لینک‌‌‌‌ها

زمانی که شما در گوگل نام یک وب‌سایت را جستجو می‌کنید، به‌طور معمول بسیاری از لینک‌های مرتبط را در بخش پایینی پیدا می‌کنید. این‌ لینکها Site Link نامیده می‌شوند و در سمت چپ صفحه نتیجه اصلی جسنجو  و معمولا تحت نام دامین اصلی قرار دارند. ( در برخی موارد در سایتهای گسترده و بزرگ و یا با لینک داخلی زیاد ممکن است برای صفحات زیر مجموعه نیز سایت لینکها نمایش داده شوند )

شما می‌توانید نمونه‌ای از سایت لینک‌ها را با جستجو برای Rasanegar ببینید.

آشنایی با قابلیت های موتور جستجو برای توسعه دهندگان ،محتوایی که گوگل عاشق آن است

این سایت لینک‌ها به‌طور خودکار توسط گوگل تولید می‌شوند و فقط برای کوئری‌های خاص اضافه می‌شوند؛ بنابراین سایت لینک‌ها تنها زمانی ظاهر می‌شوند که افراد برای وبلاگ یا وب‌سایت رسانگار جستجو می‌کنند و هنگام جستجو برای یک پست وبلاگ نمایش داده نمی‌شوند.

استدلال گوگل آن است که این لینک‌ها دیدگاه عمیق‌تری از یک وب‌سایت را با فهرست کردن مرتبط‌ترین صفحات داخلی ارائه می‌دهند. گوگل به‌طور پیش‌فرض لینک‌ها را از بالاترین نوار ناوبری شما استخراج می‌کند، اما ازآنجایی‌که الگوریتم گوگل محرمانه است، راهی برای دانستن چگونگی انتخاب سایت لینک‌ها نداریم. اما نظر قالب متخصصان این است که این لینکها بر اساس تعداد لینکهای داخلی و هچنین علامندی جستجو ککندگان قبلی در نتایج جستجوی یک سایت تولید می شود
توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید این لینک‌ها را با اضافه کردن اسکیما (schema) و یا کد ویژه‌ای نمایش دهید. گوگل تصمیم می‌گیرد که کدام وب‌سایت‌ها سزاوار این لینک‌ها هستند و چه زمانی آن‌ها را در صفحه جستجو نشان دهد.

تنها کنترلی که شما بر روی سایت لینک‌ها دارید از طریق ابزارهای وب مستر (Webmaster Tools) است. آن‌ها بخشی دارند که شما در آن می‌توانید لینک‌های خاصی را که در لیست قرار می‌گیرند را ار نظر اهمیت کاهش دهید در نسخه جدید وب مستر که گوگل سرچ کنسول نام دارد اما روش ویاریش سایت لینکها تغییر کرده که در مقاله دیگری به آن خواهیم پرداخت

بنابراین اگر سایت شما این لینک‌ها را دریافت می‌کند و یکی از آن‌ها واقعاً مناسب نیست، می‌توانید به‌طور دستی پیشنهاد کنید که گوگل آن لینک را حذف کند. بااین‌حال نمی‌توانید انتخاب کنید که کدام لینک باید جایگزین شود.

تجربه ثابت کرده است که گوگل ابتدا اولین لینک‌های ناوبری را انتخاب می‌کند؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که بالاترین نوار ناوبری‌تان شامل تمام دسته‌بندی‌های مهم سایت شما می‌شود.

به‌غیراز آن، فقط یک سایت معتبر با یک نام تجاری بزرگ ایجاد کنید. در طول زمان گوگل متوجه خواهد شد که باید سایت لینک‌های شما را در زمان مقتضی تولید کند.

( لینکهای پرش به صفحه ) Page Jump Links

گوگل Page Jump Links را به بسیاری از نتایج جستجو اضافه کرده ‌است که حاوی کلمات کلیدی در زیر-عنوان‌های پایین‌تر در پست هستند.

اکثر طراحان می‌دانند که عنوان اصلی صفحه برای ایجاد ارتباط، بسیار مهم است؛ اما این Page Jump Links می‌توانند به رتبه صفحات برای محتوای پایین مقاله کمک کنند، حتی اگر کلمات کلیدی در عنوان ظاهر نشوند، فقط به دلیل داشتن یک المان اساسی در صفحه: فهرست مطالب.

لینکهای پرش به صفحه یا Page Jump Links
لینکهای پرش به صفحه یا Page Jump Links

گوگل هنوز هیچ راهنمای رسمی منتشر نکرده است، ولی با استفاده از مهندسی معکوس سایت‌هایی که این لینک‌ها را دارند، می‌توانیم نحوه کار آن‌ها را یاد بگیریم.

این‌ها فاکتورهای کلیدی هستند که شما باید برای ایجاد لینک‌های پرش داشته باشید:

  • فهرست محتویات با لینک‌های فعال
  • لینک‌های جدول یا سرفصل محتوا که دارای (anchor text) مربوط به پرس‌وجوهای جستجو هستند.
  • لینک‌های جدول و فهرت محتوا که با سر تیترهای (H2 و H3 ) در صفحه لینک شده اند

توجه داشته باشید که این‌ها بهترین تکنیک‌ها برای دستیابی به لینک‌های پرش هستند و به‌شدت شانس شما را افزایش خواهند داد؛ اما این موضوع همیشه در اختیار گوگل است.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  هوش مصنوعی گوگل و پیش‎بینی زمان مرگ با دقت 95 درصد !

این به آن معنی است که ممکن است شما همه این کارها را انجام دهید و هنوز هم برای برخی از مقالات لینک‌های پرش نداشته باشید؛ و برعکس برخی از سایت‌های معتبر می‌توانند آن‌ها را بدون یک ToC یا Table of Content  یه دست آورند.

همچنین توجه داشته باشید که لینک‌های پرش در بسیاری از اشکال مختلف ایجاد می‌شوند و به نظر می‌رسد که گوگل به‌طور مداوم در حال آزمایش سبک‌های جدید است. مثال بالا از لینک‌های پرش «پایینی» کوچک‌تر استفاده می‌کند، اما همچنین می‌توانید «پرش به» پیوندهایی که به سر تیترهای مرتبط خاص در صفحه هدایت می‌شوند را داشته باشید.

در اینجا نمونه‌ای از کوئری‌های نقد و بازبینی را مشاهده کنید.

jump link

این لینک‌های پرش می‌توانند CTR شما را افزایش دهند به‌طوری‌که اگر زمان داشته باشید ارزش تلاش کردن را دارند.

اما با توجه به محتوای موردنظر، همه صفحات به یک فهرست محتویات نیاز ندارند و همه آن‌ها برای یک جدول مناسب نیستند. این را در هنگام طراحی صفحات خود و سنجیدن آن‌ها بر اساس موقعیت‌های خاص در ذهن داشته باشید.

قطعات برجسته محتوا (Featured Snippet)

وظیفه گوگل تهیه نتایج جستجو و پاسخ به کاربر با بیش‌ترین دقت ممکن برای عبارت جستجو کاربران خود است  Featured Snippets به پاسخ دادن به سؤالات متداول با اسنیپت‌هایی از وب‌سایت‌های مرتبط کمک می‌کند.

شما می‌توانید پاسخ‌های Rich Snippet را در مورد همه‌چیز از «آیا هیدروژن قابل اشتعال است؟» گرفته تا «چه زمانی گوگل تأسیس شد؟» پیدا کنید.

featured-snippet

شما ممکن است به این فکر کنید که چطور می‌توانید محتوا برای snippet های برجسته را بهینه کنید. پاسخ رسمی گوگل بسیار واضح است: شما نمی‌توانید.

اما این تنها به این معنی است که گوگل به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده انتخاب می‌کند که کدام صفحات به پرس‌وجوها پاسخ می‌دهند، نه اینکه شما نمی‌توانید برای ایجاد صفحاتی که به پرس‌وجوها پاسخ می‌دهند، تلاش کنید.

بامطالعه نتایج موجود، شما متوجه چند موضوع مهم و برجسته خواهید شد.

اغلب صفحاتی که snippet های برجسته می‌گیرند، به موضوع مورد سؤال اختصاص داده‌شده‌اند. یکی از موارد متداول برای اسنیپت‌های برجسته آن است که اطلاعات دقیقاً از صفحه‌ای استخراج شوند که آن صفحه منحصراً برای آن عنوان ایجادشده است.

اگر برای افراد و یا یافتن اطلاعات بیشتر در گوگل جستجو کنید، برای هردو مورد نتایجی را خواهید یافت. هردو می‌توانند شامل تصاویر و اسنیپت‌هایی که مستقیماً از محتوای صفحه بریده‌شده‌اند، باشند.

site link چیست

متوجه خواهید شد که هردوی این صفحات محتوای خاص خود را دارند که پرس و جوی جستجو شده اصلی را پاسخ می‌دهند.

گوگل این اسنیپت‌ها را بر اساس جدول‌ها، لیست‌ها و HTML به‌خوبی ساختاریافته که برای سازمان‌دهی کردن محتوا استفاده می‌شود، استخراج می‌کند. این چیزی است که باعث می‌شود، اطلاعات به‌راحتی استخراج شوند (به‌خصوص اگر به یک سؤال خاص پاسخ دهد).

نوع دیگر محتوا که شما می‌توانید تولید کنید، پاسخ دادن به پرسش‌های «چیست / چرا» است. این‌یک مثال خوب با یک پاسخ نسبتاً کوتاه است.

تجربه کاربری در جستجوی گوگل

این Featured Snippet چند جمله از صفحه ویکی‌پدیا استخراج می‌کند که به این سؤال پاسخ می‌دهد؛ طراح UX چه‌کاری انجام می‌دهد؟ این می‌تواند برای هر شغل، موقعیت و یا حتی یک مفهوم کلی اعمال شود.

پس هیچ راه قطعی برای گرفتن یک Featured Snippet برای سایت شما وجود ندارد. گوگل توضیح نمی‌دهد که چرا آن‌ها سایت‌های خاصی را انتخاب می‌کنند، یا آن‌ها کدام نوع پرس‌وجو را انتخاب می‌کنند.

اما بهترین استراتژی، ایجاد یک فهرست نامرتب و یا جدولی از اطلاعات است که به یک سؤال بسیار خاص پاسخ می‌دهد. اگر شما سؤالی را هدف قرار داده‌اید، بهتر است که در جملاتی پاسخ داده شود و سپس اطمینان حاصل کنید که این جواب را بسیار نزدیک به بالای صفحه قرار دارید.

گوگل محتوای شاخص را مستقیماً از صفحه وب بیرون می‌کشد بنابراین لازم است که شما به سؤال اصلی در پاراگراف‌های اول و دوم پاسخ دهید.

به دست آوردن اسنیپت‌های شاخص دشوار است؛ اما آن‌ها می‌توانند به‌شدت CTR را از نتایج جستجو افزایش دهند و اگر شما بتوانید یکی از این شاخص ها را به دست آورید، اعتبار و نرخ کلیک سایت شما در ارتباط با آن عنوان را به‌طور چشمگیری افزایش خواهد داد.

بردکرامپ (Breadcrumbs)

عبارت خرده نان از داستانی انگلیسی به نام هنسل و گریتل می‎آید ، داستی که در آن هنسل  ردپایی از خرده نان را زمانی که در میان جنگل راه می رفتند روی زمان گذاشت تا بتوانند راه خود را در برگشت به خانه پیدا کنند ، و واقعا مه نقش خرده نان در دنیای وب همین است

اگر شما به‌دقت نتایج جستجو را موردبررسی قرار داده باشید، فهمیده‌اید که گاهی اوقات نوار URL سبزرنگ ممکن است با breadcrumb ها جایگزین شوند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش اضافه کردن توضیحات متا وردپرس، عنوان متا و عبارت کلیدی فوکوس

برخلاف سایر شاخص‌هایی که در این لیست به‌صورت الگوریتمی کنترل می‌شوند، شما می‌توانید کدی بنویسید که به‌صورت دستی به گوگل در مورد breadcrumb هایتان بگویید. همه این‌ها به کد schema برمی‌گردد.

گوگل دستورالعمل‌های خودش را برای breadcrumb schema با یک نشانه‌گذاری مخصوص دارد. اگر شما، آن دستورالعمل‌ها را در زمان اضافه کردن breadcrumbs به سایت خود به‌دقت دنبال کنید، به‌احتمال زیاد می‌توانید breadcrumbs را در نتایج جستجوی خود بزودی مشاهده کنید

نمونه زیر یک اسنیپت از مثال خوب است.

breadcrumbs

Breadcrumb ها به نظر خیلی خوب هستند و به‌سادگی قابل پیاده‌سازی هستند، اما آیا برای SEO، ارزش واقعی وجود دارد؟ تاکنون هیچ مدرکی به‌جز بیشتر نگه‌داشتن بازدیدکنندگان در سایت با استفاده از کلیک‌های تشویق‌کننده از طریق لینک‌های breadcrumb وجود ندارد.

اما برد کرامپ به فروشگاه‌های آنلاین که دارای ده‌ها دسته‌بندی جزئی کمک می‌کنند ، Wayfair یک نمونه عالی است. بااین‌حال، اگر با اضافه کردن breadcrumbs امید دارید که به رتبه بالاتر برسید، ممکن است ناامید شوید.

نمی‌توان گفت که breadcrumbs به شما در رتبه‌بندی بالاتر کمک نمی‌کند؛ همان‌طور که به نظر می‌رسد، گوگل URL سبز را با متن breadcrumb سبز جایگزین می‌کند. این ممکن است کمی بیشتر جلب‌توجه کند، اما احتمالاً زیاد نیست.

بزرگ‌ترین مزیت، یک تجربه کاربر بهتر با دسته‌بندی‌های واضح‌تر و یک ساختار لینک گذاری شده داخلی قوی‌تر است.

کارتهای غنی از اطلاعات (Rich Info Cards)

درنهایت اجازه دهید ریچ کارت‌ها را پوشش دهیم که شاخص‌هایی یا جزئیات بیشتر برای ایجاد کردن هستند. آن‌ها می‌توانند در رنج گسترده‌ای از دستورالعمل‌های غذایی تا نقد و بازبینی‌های محصول تا لیستی از آیتم‌ها و یا جداول تشابه با اطلاعاتی که مربوط به پرس‌وجوهای خاص هستند، باشند.

ریچ کارت‌ها به پرس‌وجوهایی محدود می‌شوند که می‌توانند با انواع خاصی از محتوا پاسخ داده شوند. گوگل به‌طور مداوم الگوریتم خود را تغییر می‌دهد، بنابراین گفتن اینکه کدام پست برای گرفتن ریچ کارت‌ها بهترین کار را می‌کنند دشوار است.

اما همان‌طور که شما در حال جستجو هستید باید چشم از این کارت‌ها برندارید تا ایده‌هایی را برای کاری که می‌توانید انجام دهید، کسب کنید.

به‌عنوان‌مثال، همه وب‌سایت‌های دستور پخت غذایی معمولاً ریچ کارت‌هایی برای بهترین دستورالعمل خود دارند. حتی بسیاری از آن‌ها snippets برجسته را این‌گونه می‌گیرند:

جستجوی گوگل

اما اخیراً گوگل ریچ کارت‌هایی برای بسیاری از ویژگی‌های دیگر مانند اخبار فوری اضافه کرد.

بهترین راه برای قرار گرفتن در لیست به‌عنوان یک کارت خبری این است که سایت خود را به‌عنوان یک ناشر اخبار گوگل اضافه کنید؛ اما باید هشدار داد که پذیرفته شدن دشوار است. شما باید یک وبلاگ راه‌اندازی کنید که به‌طور مرتب به‌روز می‌شود و اخبار فوری را پوشش می‌دهد.

و همین اواخر گوگل شروع به لیست کردن توئیت‌ها از حساب‌های تأییدشده درزمانی که شما به دنبال یک فرد یا یک نام تجاری می‌گردید، کرده است.

این موضوع ثابت می‌کند که گوگل به‌طور مداوم الگوریتم‌های کارت خود که از این مضمون استفاده می‌کند را جابجا می‌کند تا نتایجی مفید که به کاربران کمک می‌کند. ارائه دهد .

rich cards چیست؟

متأسفانه ریچ کارت‌ها در طول زمان ظاهر می شوند و می‌آیند و انواع مختلفی از آن‌ها وجود دارند. Featured Snippets که ما قبلاً آن را پوشش داده‌ایم، نمونه‌ای از یک ریچ کارت است.

پس چه‌کاری می‌توانید انجام دهید که این ریچ کارت‌ها را تضمین کند؟ درنهایت، محتوای سایت را فقط با schema بهینه کنید و محتوای عالی بنویسید. گوگل در طول زمان متوجه خواهد شد و امیدواریم از اطلاعات غنی شده سایت شما در نتایج جستجوی مرتبط استفاده خواهد کرد.

اما برای یادگیری بیشتر در مورد اینکه کدام نوع مقاله می‌توانید مقدمه دستورالعمل‌های توسعه‌دهنده گوگل را مطالعه کنید.

جمع بندی و نتیجه‌گیری

داده‌های ساختار یافته (Structured data) ابزار قدرتمند و بهترین روش برای این است که گوگل تلاش زیاد شما را موردتوجه قرار دهد. داده‌های ساختار یافته می‌توانند شامل اسکیما برای Breadcrumbs، بازبینی‌های محصول و منابع پیچیده‌تری مانند دستورالعمل‌ها باشند.

همه‌چیزهای دیگر مثل سایت لینک‌ها، Page Jump Links و Featured Snippet را نمی‌توان تضمین کرد. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که محتوایی عالی که به‌خوبی ساختاریافته است، بنویسید تا گوگل به‌آسانی بتواند سایت شما را بیابد و به سایت شما به‌عنوان یک مرجع موثق اعتماد ‌کند.

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید