وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

هاست (Web Hosting) چیست؟

0 264
زمان لازم برای مطالعه: 6 دقیقه

هاست (Host) به معنی میزبان است که به بخشی از یک سیستم همیشه روشن و متصل به اینترنت (سرور) وصل است. یک سرور می‌تواند به چندین قسمت (تقسیم بندی مجازی) تقسیم شود که هر قسمت آن به عنوان یک هاست از یک وب‌سایت میزبانی می‌کند. 

این فضا بر روی هارد دیسک سرورهایی با سیستم عامل ویندوز یا لینوکس که در دیتا سنترهای معتبر داخلی و خارجی مستقر می باشند، قرار دارد. حال با توجه به نیاز وب سایت خود براساس میزان فضای هاست، کنترل پنل، تعداد ایمیل اکانت، پایگاه داده و سیستم عامل و … یک هاست با ویژگی های مشخص از شرکت هاستینگ خریداری کنید.

برای اینکه کاربران دسترسی های لازم برای مدیریت این فضا را داشته باشند از طرف شرکت هاستینگ یک نام کاربری و رمز عبور به یک کنترل پنل تحت وب در اختبار کاربر قرار می گیرد. کنترل پنل های متفاوتی با توجه به سیستم عامل ویندوز  یا لینوکس  بودن آنها موجود است.هاست ویندوز معمولا از زبان های برنامه نویس Asp.net یا Asp و هاست لینوکس از زبان های برنامه نویس PHP پشتیبانی می کند.

 

انواع هاست ار نظر سیستم عامل

در انتخاب هاست بر اساس سیستم عامل در وهله اول میتوان به سادگی از پارامتری به نام سرعت هاست چشم‎پوشی کرد ، چون در حالت استاندارد هر دو سیستم عامل روی یک محیط سخت افزاری استاندارد در حال اچرا هستند و تفاوت سرعت  در واقع در اسر ماهیت برنامه هایی است که روی این سرورها اجرا می شود ، به عنوان مثال سایتهای وردپرسی که بر مبنای PHP نوشته شده اند با توجه به محیط اجرای بومی لینوکس برای PHP احتمالا روی هاست های لینوکسی عملکرد بهتری خواهند داشت ، از طرف دیگر اجرای سایتها و برنامه های مبتنی بر ASP.net عملا روی سرورهای لینوکسی غیر ممکن خواهد بود ، بنابراین در انتخاب ینها باید ابتدا به نیازهای خود توجه کرده و سپس بر اساس آن بهترین هاست را انتخاب کنید

انواع هاست از نظر کنترل پنل

کنترل پنل ار دو دیدگاه دارای اهمیت است ، بخش اول آن قابلیتهایی است که در اختیار شرکت هاستینگ ( یا مدیر سرور ) قرار می‎دهدتا با استفاده از آن بتواند سرویسهای مورد نیاز راه اندازی وب سایت را روی سرور خام نصب کرده و سپس آنها را به بهترین شکل مدیریت کند.
بخش دوم آن قابلیتهایی است که کنترل پنل در اختیار کاربر نهایی هاست قرار میدهد ، بصورت کلی کنترل پنلی ابزاری برای راحتی کار با سرویسهای وب سرور ، دیتابیس ، اپلیکیشن و …. در  سیستم‎های عامل ویندوز و لینوکس می باشد که با رابط کاربری مدیریتی استفاده از این سرویسها را فراهم می‎کنند، در ادامه این مطلب از وبلاگ رسانگار به نام برخی کنترل پنلهای لینوکس و ویندوزی اشاره خواهیم کرد.

کنترل پنل های هاست لینوکس

ز جمله کنترل پنل های محبوب برای  هاست لینوکس می توان به  سی پنل (Cpanel)، دایرکت ادمین (DirectAdmin)، پلسک (Plesk)  اشاره کرد ، در سرورهای لینوکسی کنترل پنل محبوب و پیشنهاد شده ما دایرکت ادمین می باشد که از نظر امکانات و نرم افزارهای پشتیبانی شده بسیار عالی می باشد

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  آموزش آپلود فایل روی هاست DirectAdmin از طریق FTP

کنترل پنل‎های هاست ویندوز

از جمله کنترل پنل های محبوب برای  هاست ویندوز میتوان به  وب سایت پنل (websitepanel ) و کنترل پنل پلسک (Plesk) اشاره کرد ، البته کنترل پنلهای دیگری هم در این زمینه وجود دارند که کمتر شناخته شده بوده و یا منسوخ شده اند.

 

انواع هاست از نظر منابع و امکانات

انواع هاست

حال که با انواع هاست از نظر سیستم عامل و کنترل پنل آشنا شده و انتخاب خود را تقریبا قطعی کرده اید فارغ از اینکه سیستم عامل مورد نظر شما برای احرای سایت چه باشد، بیایید با هاست های مختلفی که بر اساس نیازمندی پردازشی و امکانات برای سایت خود باید انتخاب کنید آشنا شویم

هاست اشتراکی (Shared Hosting)

هاست اختصاصی (Dedicated Hosting)

هاست مجازی (VPS Hosting)

هاست ابری (Cloud Hosting)

هاست ایران ( Iran Host )

هاست اشتراکی (Shared Web Hosting)

 در این سرویسها چند وبسایت از یک سرور استفاده می‌کنند، و در واقع در Shared Hosting توان پرداشی سرور از جمله RAM, CPU , IO , DiskSpace , Bandwidth بین چندین سایت تقسیم می‌شود.از این جهت هاست اشتراکی مقرون‌به‌صرفه تر از دیگر هاست های اختصاصی از جمله سرور اختصاصی و سرور مجازی  است و شما بابت همان مقدار از منابعی که احتیاج دارید که شاید برای یک سایت عادی خیلی هم زیاد نباشد  هزینه پرداخت می‌کنید.

یکی از مشکلاتی که در این نوع از سرویس میزبانی ممکن است ایجاد شود، مشکلات امنیتی و نفوذ به یک سایت برای ایجاد دسترسی به سرور و سایر وب‌سایت‌ها یا اعمال محدودیت میزان مجاز مصرف منابع برای هر وب سایت باشد. اگر چه در سرویسهای رسانگار حداکثر تمهیدات امنیتی جهت جلوگیری از چنین مشکلاتی انجام خواهد شد ،اما به هر صورت همانطور که بزرگان گفته اند امنیت هیچ وقت 100% نیست !

هاست اشتراکی (Shared Web Hosting)

هاست اختصاصی (Dedicated Web Hosting)

در هاست اختصاصی، یک سرور اختصاصی با تمام منابع پردازشی فقط به یک مشتری اختصاص می یابد، و تنها وب‌سایت او استفاده‌کننده از منابع آن سرور است. این نوع هاست‌ برای سایتهای کوچک و تازه تاسیس مناسب نیست زیرا هزینه های آن نست به هاست اشتراکی یا هاست روی سرور مجازی بیشتر خواهد بو اما  برای وب سایت‌های بسیار بزرگ با تعداد مخاطب بالا یا وب سایتها و اپلییکشن هایی که برای دارد. گرچه سرور اختصاصی میتواند مشکلات راه اندازی و نصب سیستم عامل توسط خود شما را داشته باشید اما اگر خرید سرور اختصاصی خود را از رسانگار انجام بدهید تیم پشتیبانی ما در همه مراحل مشاور و پشتیان شما خواهد بود و از آنجا که سرور فقط از سایت شما میزبانی می‌‌کند مزایای زیادی مانند سرعت و امنیت بالا، دسترسی به فضا و پهنای باند اختصاصی و … را دارا است بنابراین میتوانید حداکثر و سرعت و کیفیت را در اختیار داشته باشید.

هاست اختصاصی (Dedicated Web Hosting)

هاست نیمه اختصاصی یا مجازی (VPS Hosting)

این هاست یکی دیگر از سرویس‌های میزبانی وب است که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده و نوعی هاست بین هاست اختصاصی و هاست اشتراکی است. در واقع یک سرور واحد وجود دارد، که از طریق نرم افزارهای مجازی ساز مانند KVM یا Esxi به چند سرور مجازی با منابع اختصاصی اما کوچکتر تقسیم می‌شود و هر بخش مانند یک سرور مجزا در اختیار مشتری قرار دارد.

در این حالت مشتری منابع و قدرت بیشتری نسبت به حالت هاست اشتراکی دارد از طرفی در مقایسه با سرور اختصاصی هزینه پایین‌تری پرداخت می کند چون صرفا مطابق منابع مورد نیاز خود خرید انجام داده است.

هاست مجازی (VPS)

هاست ابری (Cloud Web Hosting)

هاست ابری یکی از آخرین فناوری‌ها در زمینه هاستینگ است، که همواره چندین سرور به صورت شبکه در حال کار کردن هستند و در واقع مشکلات هاست اشتراکی را حل کرده. حالا اگر یکی از آن‌ها در سرویس‌دهی دچار اخلال شد، حداقل یک سرور دیگر برای تحمل بار در دسترس است. همچنین در این هاست به جای اینکه وب ‌سایت محدود به یک سرور با منابع محدود باشد، در شرایطی که احتیاج به استفاده‌ی بیشتر از منابع داشته باشد، می‌تواند از سایر سرورها در فضای ابری استفاده کند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  رفع خطای Connection Timeout روی Filezilla در زمان اتصال به FTP

با روش Web Hosting  وب‌سایت شما همیشه در دسترس است و به اصطلاح up-time‌ آن بسیار بالا خواهد بود، همجنین بک آپ‌ گرفتن و حفظ امنیت به علت پراکندگی داده‌ها کار دشوارتری است.

 

هاست رایگان ( Free Web Hosting)

“هیچ ارزانی بی دلیل نیست!” در مبحث خرید هاست حتما این نام وسوسه انگیز به گوشتان خواهد خورد! هاست رایگان بیشتر جنبه ی تبلیغاتی دارد و از طرف شرکت‌های هاستینگ به هدف جذب مشتری و تست خدمات ارائه می‌شود. گاها هم ممکن است هاست رایگان را به عنوان سرویسی تست فقط برای چند ساعت در اختیار شما قرار دهند تا با کمیت و کیفیت آن آشنا شوید.

هاست رایگان ( Free Web Hosting)

هاست ایران

در این نوع هاست، مرکز داده‌ یا دیتا سنتر در ایران قرار دارد. استفاده از هاست ایران مزیت‌هایی مثل افزایش سرعت لود وب‌سایت، از دست نرفتن داده در تحریم، کاهش هزینه‌ها، جلوگیری از خروج ارز و..‌ دارد. اگر چه هاست در ایران میتواند معایبی هم داشته باشید که در مقالات دیگر بلاگ رسانگار به آنها اشاره شده است

پاسخ به برخی سوالات متداول

و پاسخ به یک سوال تکراری

آیا سرور خانگی یا شرکت مناسب میزبانی سایت است ؟

پاسخ خلاصه به این سوال ، خیر است ،
اما پاسخه کامل تر آن یک نه تقریبا قطعی است ، چرا که مهمترین پارامتر یک سرور میزبان وب سایت ها ، وجود لینکهای ارتباطی پرظرفیت روی زیرساختهای مطمئن تجیهزاتی است که در شبکه های خانگی و سازمانی میتواند گفت در 99% موارد وجود ندارد و  اگر لحظه‌ای برای لینک ارتباطی ، برق ، سیستم پشتیبان و …اتفاقی بیفتد  سایت شما از دسترس کاربران خارج می‌شود و دیگر کسی نمی‌تواند به سایت یا اپلیکیشن شما دسترسی پیدا کند ، یکی از موارد خیلی مهم که درصورت هاست کردند سایت در داخل سازمان ممکن است باعث از کار افتادن کل شبکه شما شود دریافت حملات DOS , DDoS است که میتواند منجر به کلیه ارتباطات اینرتنتی شما شود ،  اما در شرکت‌های هاستینگ مانند رسانگار علاوره بر میزبانی سرورها در مراکز داده ای که دراای چندین مسیر ارتباطی اینترنت ، برق پشتیبان ، ژنراتور برق و تیم پشتیبانی شبانه روزی هستند سرویس هاست ایران یا هاست خارج از کشور به شما راائه شده و  حداقل میدانید ، یک تیم کاردان، در ۲۴ ساعت شبانه‌روز، آماده هستند تا مشکلات احتمالی سرورها را رفع نمایند.

بانک اطلاعاتی یا دیتابیس (Database) چیست

دیتابیس (database) چیست؟

بانک اطلاعاتی یا پایگاه داده یا دیتابیس (Data Base) به مجموعه ای از اطلاعات با ساختار منظم گفته می شود. زمانی که شما تصمیم به راه اندازی یک وب سایت دارید، به دو صورت استاتیک (Static) و یا داینامیک، پویا (Dynamic) میتوانید این کار را انجام دهید.

اگر طراحی شما از نوع استاتیک باشد، نیازی به منبع ذخیره سازی داده ها ندارید چون تمامی صفحات شما Html و بصورت ثابت هستند.

در صورتیکه بخواهید به صورت داینامیک طراحی کنید، باید منبعی را تهیه کنید تا بتوانید داده ها را در آن ذخیره کنید و در صورت نیاز داده ها را مجدد فراخوانی کنید و نمایش دهید. این منبع ذخیره سازی داده و اطلاعات دیتابیس نامیده می شود. با استفاده از دیتابیس شما میتوانید اطلاعات و داده های سایت را ذخیره کنید و با استفاده از دستورات زبان برنامه نویسی آنها را از دیتابیس بگیرید و به کاربران نمایش دهید.

به طور معمول و استاندارد برای هاست ویندوز از زبان برنامه نویسیASP و بانک اطلاعاتی MSSQL Server و برای هاست لینوکس از زبان برنامه نویسی PHP و بانک اطلاعاتی My SQL استفاده می شود.

 

نظر شما در خصوص این هاست ها چیست ؟ آیا توانسته ایم به خوبی شما را با هاستینگ یا همان میزبانی وب آشنا کنیم ؟

منتظر نظرات و سوالات شما در بخش نظرات این مطلب هستیم

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید