وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

20 دلیل برای اینکه آزادکار (فریلنسر) نباشید

چرا نباید فریلنسر شد

0 117
زمان لازم برای مطالعه: 5 دقیقه

کار فریلنس یا دورکاری در دهه اخیر مورد توجه بسیاری از افراد بوده است، حتی فکر اینکه مجبور نیستید روزی ۱-۲ ساعت از وقت خود را در مسیر کار و ترافیک بگذرانید، لذت‌بخش و جذاب است؛ اما آیا این دلیل کافی است تا در خانه کارکنید و این سبک زندگی را انتخاب کنید؟ فریلنس نشدن بهتر است یا فریلنس شدن؟

همه ما چیزهای خوبی در مورد Freelance شنیده‌ایم: داشتن استقلال مطلق برای همه تصمیم‌گیری‌ها، نداشتن رئیس برای جوابگویی، ساعت کاری منعطف و کار کردن در آسایش‌خانه خود. همه این‌ها به یک کلمه خلاصه می‌شود: آزادی!

همه ما چیزهای خوبی در مورد Freelance شنیده‌ایم: داشتن استقلال مطلق برای همه تصمیم‌گیری‌ها، نداشتن رئیس برای جوابگویی، ساعت کاری منعطف و کار کردن در آسایش‌خانه خود. همه این‌ها به یک کلمه خلاصه می‌شود: آزادی!

در این مقاله، ۲۰ دلیل برای فریلنسر نشدن را بررسی می‌کنیم.

این دلایل 20 گانه به دو بخش محیط کاری و ویژگی‌های شخصیتی تقسیم می‌شوند:

دلایل مربوط به محیط کاری

محیط کاری

تغییر وضعیت از کار تمام‌وقت به دورکاری، قطعاً در شیوه کاری شما نیز باعث  ایجاد تغییر خواهد شد. راز موفقیت در کار فریلنس این است که بفهمید: آیا شما می‌توانید به این تغییرات محیطی عادت کنید یا خیر!

کار فریلنس برای شما مناسب نیست اگر:

۱-مزایای کارمندی را دوست دارید

اگر بخواهید که کار فریلنس را به‌عنوان آخرین تغییر مسیر شغلی خود در نظر بگیرید، دیگر بیمه درمانی، مرخصی پزشکی، مرخصی با حقوق، ذخیره بازنشستگی و سایر مزایای معمول استخدام شدن را نخواهید داشت.

۲- انعطاف می‌خواهید

آزادی مساوی انعطاف نیست! واقعیت این است که این مشتری‌های شما هستند که تصمیم می‌گیرند که چه زمانی قرار است کار کنید. آن‌ها هستند که موعد تحویل کار را تعیین می‌کنند، در لحظه آخر کار را عوض می‌کنند و برخی حتی توقع دارند که هر زمانی که به شما نیاز داشتند، پاسخشان را بدهید. اگر کمتر از همیشه در دسترس باشید، این مشتری‌ها را از دست خواهید داد.

۳- دوست دارید که کار را از زندگی شخصی خود جدا کنید

ساعت کاری نامشخص و نبود مکان کاری مجزا، بخش جدانشدنی زندگی شما خواهد بود. دیگر نمی‌توانید بعد از ساعت ۵ بعدازظهر به تماس‌های مشتریان جواب ندهید. کار شما جایی است که لپ‌تاپ شما هست و کارتان می‌تواند هر ساعتی از شبانه‌روز شروع شود.

۴- دوست ندارید 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز در دسترس باشید

مشتری‌های پرتوقع می‌خواهند که شما همیشه در دسترس باشید، هرزمانی که آن‌ها سؤالاتی درباره پروژه دارند. اگر نمی‌توانید حتی فکر در تماس بودن در هر ساعتی از روز (حتی ساعت‌های نامناسب) را تحمل‌کنید، بهتر است که به تصمیم خود برای انتخاب کار فریلنس به‌عنوان شغل جدید، دوباره فکر کنید.

۵- دوست دارید تعطیلات واقعی داشته باشید

وقتی با ساعت کاری نامنظم روبرو هستید و خواسته‌های غیرمنطقی مشتری‌های پرتوقع و گاهی مهلت محدود برای تحویل پروژه‌ها، داشتن تعطیلات مناسب ممکن است یک چالش باشد. باید بپذیرید که حتی هنگامی‌که در تعطیلات هستید، ممکن است لازم باشد که کارکنید!

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  آشنایی با کپی رایت، علامت تجاری، حق اختراع و جواز واگذاری و تفاوت های آنها

۶- پشت میز نشینی را دوست ندارید

برای فریلنسری، مجبورید که لپ‌تاپ خود را همه‌جا ببرید و به کارتان ادامه دهید. اما فارغ از اینکه در چه محیطی هستید، هنوز هم مجبورید که در مقابل یک ماشین بنشینید.

۷- قسمت عمده زندگی اجتماعی شما از کار شماست

با توجه به اینکه مردم عادی بیش از ۸ ساعت را در محل کار می‌گذرانند، چیز عجیبی نیست که کارشان منبع اصلی فعالیت‌های اجتماعی آن‌ها باشد، ؛ اما به‌عنوان یک فریلنسر، ازآنجایی‌که بیشتر وقت‌ها، تنها کارخواهید کرد، آماده‌باشید که با یک «خشک‌سالی» اجتماعی روبرو شوید.

۸- توقع دارید که دیگران شغل شما را درک کنند!

روی دیگر سکه آزادی، غیرقابل‌پیش‌بینی بودن است. درآمد شما ثابت نیست، زمان کاری شما منظم نیست و شاید حتی به نظر خانواده و دوستان، بیکار هم باشید. فقط یک فریلنسر می‌تواند درک کند که شما سخت کار می‌کنید تا هزینه‌های زندگی خود را پرداخت کنید. بنابراین اگر هنگامی‌که اعضای خانواده به سر کار خود می‌روند، از شما بخواهند که خرده‌کارهای خانه را انجام دهید، متعجب نشوید.

دلایل مربوط به ویژگی‌های شخصیتی

ویژگی‌های شخصیتی

یکی از بزرگ‌ترین موانع کار فریلنسر بودن، عدم سازگاری ویژگی‌های شخصیتی فرد با نیازهای این کار است. به عبارت ساده‌تر اگر شما آنچه نیاز است را نداشته باشید، کار فریلنس برای شما خسته کننده خواهد بود.

 

۹- حواس شما به‌سادگی پرت می‌شود

 

به خاطر بسپارید که اگر هم‌زمان با کار جواب ایمیل‌ شخصی یا پیام‌ شبکه‌های اجتماعی خود را می‌دهید، اسمش مالتی‌تسکینگ نیست بلکه حواس شما مدام از کار اصلی منحرف می‌شود. ازآنجایی‌که به‌صورت فردی کار می‌کنید، باید منظم و مرتب باشید تا همه جنبه‌های کسب‌وکار خود را پوشش دهید.

۱۰- نمی‌توانید اولویت‌بندی کنید

گاهی اوقات، باید روی چند پروژه که در مراحل متفاوت هستند، هم‌زمان کار کنید. در این موارد، نه‌تنها باید حواستان به مهلت‌ها و مشکلات هر پروژه باشد، بلکه باید بدانید که چگونه اولویت‌بندی کنید. اگر در کار تمام‌وقت یا زندگی روزانه خود مشکل اولویت‌بندی وظایف دارید، کار فریلنس مناسب شما نیست.

۱۱- نمی‌توانید برند شخصی خود را بسازید

جدا از مهارت مذاکره با مشتری‌، برای حفظ منافع خودتان، باید بدانید که چگونه برای خودتان برند سازی و بازاریابی کنید، حتی قبل از اینکه مشتری‌ها را به‌سوی خود دعوت کنید. یادتان باشد که مرتب نمونه کارها را با آخرین پروژه‌های خود به‌روزرسانی کنید تا افزایش کیفیت و ارزش خدماتتان را نشان دهید.

۱۲- ارزش خود را نمی‌دانید

اگر می‌خواهید که نکته شماره ۱۱ را به‌خوبی انجام دهید، باید ارزش خود را بدانید. این آگاهی، مذاکره را برای درخواست مبلغی که هم هزینه‌های شما را پرداخت کند و هم مشتریان احتمالی را هم فراری ندهد، راحت‌تر می‌کند. یک نقطه مقایسه برای ارزش کار خود تعیین کنید تا افراد سودجو نتوانند از شما سوءاستفاده کنند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  نکات حقوقی ثبت دامین برای استارت آپ و فروشگاه اینترنتی

۱۳- شغل خود را دوست ندارید

مثل هر شغل دیگری، اگر از کاری که می‌کنید متنفر هستید، در درازمدت آزار خواهید دید. وقتی‌که یک فریلنسر هستید، فاکتور علاقه به کار مهم‌تر هم می‌شود. وقتی‌که عشق و علاقه از میان برود، به‌آسانی مسیر خود را گم می‌کنید و در تحویل کار خود تنبل و بدقول می‌شوید.

۱۴- با پول رابطه خوبی ندارید

کار فریلنس مثل یک کسب‌وکار است: درآمد ثابت نیست! گاهی اوقات مثل سیل سرازیر می‌شود و گاهی هم خشک‌سالی است! در هر دو حالت، باید مطمئن باشید که بخشی از درآمد خود را کنار می‌گذارید!

۱۵- نگاه مینیمالیست به کار دارید

اگر می‌خواهید فریلنسر شوید، چون فکر می‌کنید که «راحت» است، سخت در اشتباهید! برای حفظ ارزش و رقابت‌ خود در بازار کار فریلنس، باید مرتب فن ‌و هنر خود را ارتقا دهید و نمی‌توانید تنبل باشید. کم‌کاری در درازمدت به ضرر شما خواهد بود.

۱۶- ترجیح می‌دهید که مستقل نباشید

یکی از ویژگی‌های کارهای معمول اداری این است که شما فقط باید به قوانینی که دیگران قبلاً نوشته‌اند، عمل کنید و نیاز چندانی به فکر کردن و برنامه‌ریزی ندارید؛ اما اگر می‌خواهید به‌صورت فریلنس کار کنید، شما رئیس هستید و حتی اگر دوست ندارید، باید فعال و مستقل باشید!

۱۷- توقع دارید که مشتری‌ها استایل شما را بپذیرند

به‌عنوان یک طراح یا بلاگر فریلنس، ممکن است که استایل خاصی برای خود خلق کرده‌اید و با افتخار برای مشتریان احتمالی، تبلیغ می‌کنید. ولی واقعیت این است که برخی از مشتریان می‌خواهند در مورد طرح یا محتوای شما اظهار نظر کنند. باید بتوانید هم موافقت و هم در صورت نیاز با دلیل مخالفت کنید.

۱۸- منتظر انگیزه هستید

شما نمی‌توانید در تخت دراز بکشید، به سقف خیره شوید و امیدوار باشید که انگیزه ظاهر شود! داشتن نظم و علاقه به اینکه همیشه فن ‌و هنر خود را بهبود دهید، کمک می‌کند تا خلاق باقی بمانید و همیشه بهترین باشید. به خاطر داشته باشید که میانه‌روی گزینه مناسب برای فریلنسرها نیست!

۱۹- صبور نیستید

اگر طراح یا بلاگر فریلنس هستید، اصلاحات و دوباره‌کاری در کار‌های شما کاملاً عادی است. معمولاً باید کار خود را تحت نظر مشتری بارها اصلاح کنید یا آن‌ها را آن‌قدر تغییر دهید تا بالاخره کار نهایی را تحویل دهید. در هر حالت، خیلی کلافه و ناامید خواهید شد پس بهتر است که تمرین کنید تا در کار خود صبور باشید.

۲۰- به‌راحتی تسلیم می‌شوید

و در آخر، مثل همه‌چیز در زندگی، اگر پشتکار داشته باشید، زحمات شما قطعاً نتیجه خواهند داد. نمی‌توانید پس از چند شکست تسلیم شوید، مخصوصاً در مراحل ابتدایی کار که بیشتر احتمال دارد که کارها مطابق میل شما پیش نرود. اگر عادت دارید که هدف خود را واگذار کنید، زحمت شروع کردن را هم به خود ندهید. اگر هم مصمم هستید که شروع کنید، حتی یک‌بار هم به  تسلیم شدن، فکر نکنید.

نتیجه‌گیری

با همه آنچه گفتیم، نظر نهایی شما چیست؟ آیا آماده‌اید که به یک فریلنسر پاره‌وقت یا تمام‌وقت تبدیل شوید؟ بزرگ‌ترین نگرانی شما برای رها کردن شغل خود چیست؟

5/5 (1 رای)
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید