وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

بهترین پلاگین و افزونه‎های مرورگر برای SEO سئو سایت

0 480
زمان لازم برای مطالعه: 6 دقیقه

بسیاری از مردم از مرورگرها برای دسترسی به فضای وب استفاده می‌کنند؛ اما متخصصان سئو پا را فراتر می‌گذارند و از همان مرورگرها بهره بیشتری می‌برند و از پلاگین و افزونه مرورگر برای سئو وب‌سایت استفاده می‌کنند. درواقع مرورگرها و افزونه‌های درون آن‌ها از مهم‌ترین و مفیدترین ابزارها در بهینه‌سازی وب‌سایت به شمار می‌روند.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به شما توضیح دهیم که چگونه می‌توانید به کمک این افزونه‌ها سئو وب‌سایتتان را بهبود دهید. همه افزونه‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم رایگان هستند.

افزونه Ghost Browser ( گوگل کروم )

بهترین پلاگین و افزونه‎های مرورگر برای SEO سئو سایت

افزونه Ghost Browser مبتنی بر مرورگر کروم طراحی شده است و به‌راحتی می‌توانید از امکانات آن استفاده کنید. آنچه تحت عنوان Sessions در Ghost Browser طراحی شده از مهم‌ترین دلایلی است که این افزونه را به شما معرفی می‌کنیم.

اساساً هر Session یک مرورگر کروم مجزا است که البته درون پنجره‌ها یا زبانه‌های تازه فعال می‌شود. در تصویر فوق ۴ زبانه در رنگ‌های مختلف دیده می‌شود و هرکدام از این زبانه‌ها تنظیمات ورودی به خصوصی دارند.

هرکدام از این رنگ‌ها نشان‌دهنده یک Session هستند و همان‌طور که اشاره کردیم، به‌طور مجزا عمل می‌کنند. اجرای مجزای این زبانه‌ها به‌خوبی می‌تواند ثابت کند که چرا کاربر دریکی از آن‌ها وارد نشده درحالی‌که در زبانه دیگر بانام کاربری خود واردشده است. علاوه بر این در زبانه‌ای دیگر شاهد هستیم که کاربر از موقعیت مکانی دیگری واردشده است.

شما می‌توانید برای هر Session چند زبانه متعدد به اجرا درآورید.

برای مثال، می‌توانید در یک session برای مدیریت کمپین AdWord وارد شوید؛ اما در زبانه دیگری برای دسترسی به ابزارهای تحلیلی و Search Console مشتری بانام کاربری متفاوتی وارد شوید.

همچنین از هر Session می‌توان برای ورود به شبکه‌های اجتماعی متفاوت هم استفاده کرد.

Ghost Browser همچنین دارای Task است. شما می‌توانید تنظیمات اطلاعات کاربری متفاوت خود را در این افزونه ذخیره کنید تا هر بار که قصد دارید وارد شوید، دیگر به واردکردن اطلاعات کاربری به‌صورت دستی نیازی نباشد.

نسخه رایگان Ghost Browser از سه Session به‌طور هم‌زمان پشتیبانی می‌کند. بدین ترتیب استفاده از افزونه مذکور نسبت به نبود آن تقریباً ۳ برابر بهتر است. علاوه بر نسخه رایگان همچنین یک نسخه حرفه‌ای هم از افزونه Ghost Browser وجود دارد اما برای تهیه آن باید هزینه بپردازید.

برای سنجش میزان اثربخشی Ghost Browser در استفاده از مرورگر کروم بهتر است ابتدا نسخه رایگان را تهیه کنید و پس از مدتی متوجه شوید که آیا بهتر است نسخه حرفه‌ای را هم بخرید یا همین نسخه رایگان می‌تواند برای مصرف شما مناسب باشد.

ابزار داخلی Chrome Developer Tools ( گوگل کروم )

بهترین پلاگین و افزونه‎های مرورگر برای SEO سئو سایت

متأسفانه قادر نیستیم در مقاله پیش ‌رو به تشریح همه قابلیت‌ها، عملکردها و فواید Chrome Developer Tools بپردازیم. این ابزار در کروم توسعه‌یافته است و برای دسترسی به آن باید از منوی اصلی مرورگر به More Tools و سپس Developer Tools بروید.

پیدا کردن کدها، تعیین اندازه و ابعاد عناصر درون صفحه و همچنین عیب‌یابی آن‌ها از رایج‌ترین مواردی هستند که با استفاده از ابزار مذکور می‌توانید به اجرا درآورید.

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، این ابزار شما را قادر می‌سازد تا موس را روی صفحه بچرخانید و عنصری را در صفحه موردنظرتان انتخاب کنید تا کدها و کاراکترهای خروجی پردازشی‌اش را به نمایش درآورد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش اضافه کردن توضیحات متا وردپرس، عنوان متا و عبارت کلیدی فوکوس

حتی می‌توانید این کدها را در ابزار توسعه‌دهندگان دستخوش تغییر کنید و با مشاهده پیش‌نمایش ببینید این تغییرات چگونه به‌صورت زنده در طراحی وب‌سایت اعمال می‌شوند. شما می‌توانید این تغییرات را روی نسخه رومیزی اعمال کنید یا تنظیمات را به‌گونه‌ای تغییر دهید که نسخه مخصوص موبایل وب‌سایت را هم بر اساس تنظیمات تازه تغییر و تحویل دهد.

البته این پیشرفته‌ترین قابلیتش نیست. ابزار توسعه‌دهندگان دارای توانمندی‌های متعدد سرعت، امنیت و عیب‌یابی است و این قابلیت‌ها شامل ایجاد زمان بارگذاری منابع تا نشان دادن منابعی می‌شود که باعث کاهش سرعت بارگذاری وب‌سایت می‌شوند.

اما فواید استفاده از Chrome Developer Tools در مقابل سایر ابزارهای آنلاین چیست؟

  • نتایج کاملاً واقعی هستند.
  • قادر هستید بررسی کنید که مرورگر شما با این شبکه ارتباطی چگونه از منابعی که بارگذاری می‌شوند تأثیر می‌پذیرد.
  • صفحه این ابزار را بخوانید و مرور کنید. Chrome Developer Tools صفحه‌های زیادی دارد.
  • اگر بدانید به چه داده‌هایی دسترسی دارید، هنگامی‌که به دنبال پاسخ برای پرسش‌های مرتبط هستید متوجه می‌شوید که باید کجا به دنبالش بگردید.

افزونه SEO Quake (فایرفاکس و گوگل کروم)

بهترین پلاگین و افزونه‎های مرورگر برای SEO سئو سایت

SEO Quake یکی از رایج‌ترین و کلاسیک‌ترین راهکاری بهینه‌سازی وب‌سایت در میان متخصصان سئو به شمار می‌رود و البته دلایل منطقی برای این موضوع وجود دارد.

SEO Quake درواقع امکان دسترسی سریع را به داده‌هایی که همه ما به دنبالشان هستیم، فراهم می‌آورد.

در هر صفحه وب‌سایت تنها با یک کلیک ساده می‌توانید به فهرست داده‌های بک لینک‌ها، تاریخ حافظه کَش، اطلاعات فهرست سازی و سایر موارد دسترسی پیدا کنید.

با چند کلیک دیگر هم قادر خواهید بود به داده‌های بک لینک‌های داخلی و خارجی، اطلاعات تجمع کلیدواژه‌ها (اگر تمایل داشته باشید) و همچنین برخی اطلاعات مرتبط با استفاده از Schema، تگ‌های هدینگ، متاها و سایر موارد دست‌یابید.

SEO Quake نمی‌تواند جایگزین ابزارها تحلیلی و ممیزی وب‌سایت شود، اما اطلاعات صفحه را به‌صورت صحیح و لحظه‌ای در اختیارتان می‌گذارد.

استفاده از این راهکار مخصوصاً زمانی مفید واقع می‌شود که تنها به اطلاعات محدودی درباره صفحه‌های وب‌سایت نیاز دارید یا در حال مکالمه تلفنی هستید و می‌خواهید چند مورد از معیارهای اصلی را بررسی کنید.

ابزار SEO Quake همچنین با بسته SEMrush سازگار است و می‌تواند به کمک آن برخی اطلاعات آماری ترافیک صفحه‌ها را به شما ارائه دهد. اگر استراتژی تازه‌ای برای محتوا در نظر گرفته‌اید، این قابلیت می‌تواند به شما کمک شایانی کند.

افزونه User-Agent Switcher (گوگل کروم)

بهترین پلاگین و افزونه‎های مرورگر برای SEO سئو سایت

User – Agent Switcher درروند توسعه وب‎سایت‌ها تازه و به‌خصوص زمانی که این وب‌سایت‌ها به‌واسطه فنّاوری‌هایی که کمتر قابل پیش‌بینی هستند ایجاد شوند، به کمکتان می‌آید.

User – Agent Switcher دقیقاً همان عملکردی را دارد که از نامش برمی‌آید. این ابزار یک پلاگین باقابلیت تنظیم آسان است که اطلاعات کاربر – عامل ارسالی را تغییر می‌دهد و شما را قادر می‌سازد تا وب‌سایت را به‌عنوان بات یا مرورگری دیگر مشاهده و مرور کنید.

شما از این ابزار می‌توانید برای عیب‌یابی مشکلات خزندگان هم بهره ببرید یا آن را برای کشف تفاوت بررسی صفحه‌های وب توسط مرورگر یا Googlebot به‌کارگیرید.

ابزار User – Agent Switcher همچنین می‌تواند درروند تعیین چگونگی بارگذاری وب‌سایت در مرورگرها یا سیستم‌عامل‌های مختلف مفید باشد.

افزونه Tag Assistant ( گوگل کروم )

بهترین پلاگین و افزونه‎های مرورگر برای SEO سئو سایت

Tag Assistant گوگل هم یکی دیگر از ابزارهای مفید برای سئو به شمار می‌رود و مخصوصاً افرادی که از Google Tag Manager استفاده می‌کنند می‌توانند به‌خوبی از قابلیت‌های آن بهره ببرند.

استفاده از Tag Assistant همچنین زمانی که می‌خواهید مشکلات مربوط به ابزارهای تحلیلی یا سایر کدهای پیگیری مانند AdWords را شناسایی کنید، به کارتان می‌آید.

رنگ آیکون مربوط به افزونه Tag Assistant با توجه به‌احتمال شناسایی مشکل تغییر پیدا می‌کند و هرگاه روی آن کلیک کنید، یادداشتی از این مشکل شناسایی‌شده ایجاد می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  چطور برای صفحات سایت خود کلمات کلیدی انتخاب کنیم

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، افزونه در حالت مرور Search Engine Journal به رنگ سبز درآمده است؛ اما زمانی که تکرار غیرضروری یا تگ‌های خالی و حتی تگ‌هایی که به‌خوبی بارگذاری و تنظیم‌نشده باشند ظاهر شوند، هشدارها و اخطارها به کاربر گزارش می‌شوند.

ابزار Tag Assistant در مواجهه با نسخه تکراری و مشکلات کدهای تحلیلی هم گزارش صادر می‌کند.

افزونه مذکور شما را قادر می‌سازد تا Session را ضبط کنید و بدین ترتیب بتوانید مسیر صحیح را در وب‌سایت خودتان و دیگران پیدا کنید. سپس می‌توانید این مسیر را مرور و بررسی کنید و به دنبال مشکلات و اخطارهای به وجود آمده بگردید.

Tag Assistant ابزار بسیار مفیدی برای عیب‌یابی به شمار می‌رود و آن‌قدر در این زمینه مفید فایده واقع می‌شود که نمی‌توان ابزاری را ارزشمندتر از آن پیدا کرد.

افزونه Show Title Tag ( کروم )

بهترین پلاگین و افزونه‎های مرورگر برای SEO سئو سایت

Show Title Tag یک پلاگین موردانتقاد قرارگرفته اما همچنان مفید است که عنوان صفحه‌ وب را درون مرورگر به نمایش می‌گذارد.

شما می‌توانید این پلاگین را به هرکدام از گوشه‌های مرورگر منتقل کنید و متن قرمز هم نشان می‌دهد که در کدام موقعیت ممکن است از نتایج جستجوها جا بماند.

استفاده از Show Title Tag در مرور و بررسی وب‌سایت‌های رقیبان استفاده بیشتری دارد. در این حالت قادر خواهید بود بدون نیاز به مشاهده کدهای برنامه‌نویسی یا باز کردن Developer Tools ببینید آن‌ها علاوه بر اسنیپت‌های طراحی‌شده‌شان از چه عناوینی برای صفحه‌ها استفاده می‌کنند.

این پلاگین همچنین زمانی که وب‌سایت خودتان را مرور می‌کنید مفید خواهد بود؛ چراکه قادر است هر جا عنوان بسیار طولانی و نامناسبی را انتخاب کرده‌اید، آن را مشخص کند و به شما نشان دهد.

Ghost Proxy Control (گوگل کروم)

بهترین پلاگین و افزونه‎های مرورگر برای SEO سئو سایت

افزونه Ghost Proxy Control به‌صورت پیش‌فرض روی مرورگر Ghost نصب‌شده است.

استفاده از این افزونه آسان است و تنها کافی ست پروکسی‌ها را درون آن وارد کنید. پس از واردکردن پروکسی‌ها می‌توانید به‌آسانی در افزونه مذکور به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

یکی از برجسته‌ترین مزیت‌های استفاده از مرورگر Ghost به همراه افزونه پیش‌فرض Ghost Proxy Control آن امکان استفاده از پروکسی‌های مختلف در Session متفاوت و البته داشتن یک زبانه برای هرکدام از موقعیت‌های مکانی موردنظرتان است.

این امکان مخصوصاً برای بررسی نتایج جستارها از موقعیت‌های مکانی متفاوت مفید است. بدین ترتیب می‌توانید همه این نتایج را در کنار هم و به‌طور هم‌زمان اما از موقعیت‌های مکانی متفاوت مرور و بررسی کنید.

استفاده از امکان مذکور در افزونه Ghost Proxy Control برای سئو محلی کاربرد زیادی دارد. این قابلیت شما را قادر می‌سازد تا نه‌تنها رتبه وب‌سایت‌ها را از موقعیت‌های مکانی متفاوت بررسی کنید؛ بلکه بتوانید به‌راحتی قالب کلی آن‌ها را هم مقایسه کنید.

این روند بازبینی به پروکسی اجازه می‌دهد تنها در یک زبانه یا در سطح کامل Session فعال شود. در حالت فعال شدن در سطح Session کامل همه زبانه‌ها به یک رنگ واحد درمی‌آیند.

افزونه Ghost Proxy Control کاملاً رایگان است اما پروکسی‌ها در اغلب موارد رایگان نیستند. البته پروکسی‌های رایگان هم وجود دارند اما برای دسترسی به پروکسی‌های باکیفیت احتمالاً مجبور می‌شوید هزینه بپردازید.

نتیجه‌گیری

قطعاً افزونه‌ها و پلاگین‌های متعدد و مفید دیگری علاوه بر ۷ موردی که در این مطلب ذکر کردیم وجود دارند. از طرفی برای استفاده از اغلب آن‌ها باید بانام کاربری و رمز عبور ثبت‌نام کنید و وارد شوید. برخی دیگر عملکرد و قابلیتی مشابه موارد فوق دارند و البته بسیاری از آن‌ها چندان به کار متخصصان امروزی سئو نمی‌آیند.

برای مثال، Moz و Buzzsumo هم افزونه‌های جالب‌توجهی دارند اما استفاده از آن‌ها ممکن است برایتان دشوار باشد؛ مگر آنکه حق عضویت بپردازید تا بتوانید به‌آسانی از توانمندی‌هایشان بهره ببرید.

 

4.7/5 (4 رای)
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید