وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

بهترین سیستم عامل برای سرور مجازی: لینوکس یا ویندوز

0 2,428
زمان لازم برای مطالعه: 5 دقیقه

اگر دستی از دور بر آتش فن آوری اطلاعات و علوم رایانه داشته باشید احتمالا می‎دانید که همیشه بحث داغی در خصوص بهترین سیستم عامل برای رایانه های شخصی یا سرور ها مطرح است. این بهترین سیستم عامل که به آن رجوع می کنیم عموما شامل، لینوکس و ویندوز می شود (اگر از MacOS X به عنوان یک سیستم عامل با هسته Unix به دلیل کمتر استفاده شده روی سرور ها و توانایی قراردادن آن در دسته نیکس ها به دلیل هسته مشترک با UNIX چشم پوشی کنیم). در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم آیا ویندوز یا لینوکس واقعا بهتر از رقیب خود هستند ؟

این موضوع ممکن است یک بحث بسیار طولانی باشد و صد البته این موضوع کاملا وابسته به نوع استفاده از این سیستم عامل ها هم هست ،  احتمالا از دانستن جواب این مورد که کدام بهتر است شگفت زده شوید. اما باید بگویم که یک جواب درست و ساده وجود دارد.

ویندوز یا لینوکس هر کدام برای کاربردهایی که در آن زمینه قدرتمند تر هستند بهتر خواهند بود و شاید بهترین گزینه در هر دو دنیا وجود نداشته باشد

در حقیقت در این مقاله قصد داریم تا با مزایا و معایب هر دو سیستم عامل به عنوان سیستم عامل VPS یا سرور مجازی آشنا شویم ،

ویژگی های مشابه ویندوز و لینوکس روی سرور

بهترین سیستم عامل برای سرور مجازی: لینوکس یا ویندوز

ویژگی‎هایی وجود دارد که می توانید در هر دو سیستم عامل پیدا کنید . اولین مورد شیوه مدیریت فایل های مربوط به یک وب سایت میزبانی شده روی سرور لینوکس یا سرور ویندوز است . لینوکس و ویندوز هر دو از پروتکل های FTP و SFTP پشتیبانی می کنند (البته که این پشتیبانی با نصب سرویسهای مربوطه فراهم می شود ). پس با استفاده از این امکان می‎توانید به سادگی به سرور متصل شوید و فایل های محتلف را مدیریت نمایید. 

هر دو این سیستم عامل ها به صورت تماما از تمام زبان های پایه مانند HTML، CSS و جاوااسکریپت که برای توسعه فرانت اند استفاده می شود پشتیبانی می کنند. و باز اینجا هم باید ذکر شود که پشتیبانی از چنین زبان هایی منوط به نصب وب سرور روی سرور می باشد

هر دو سیستم عامل می توانند زبان هایی مانند PHP، Python، Perl وruby را پشتیبانی کنند. همچنین در هر دو سیستم عامل می شود از بانک های اطلاعاتی مانند MySQL و SQLiteِ استفاده کرد( و البته که برای پشتیبانی از این زبان ها نیاز به نصب کامپایلر ها و سرویسهای سرور پایگاه داده هست )

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  متحد شوید، بسازید و ارسال کنید

سرور مجازی لینوکس

سیستم عامل لینوکس برای سرور مجازی

در دنیای میزبانی وب سیستم عامل لینوکس پر استفاده ترین سیستم عامل است. یکی از دلایل بسیار ساده این موضوع هم بحث هزینه ها است. لینوکس یک سیستم عامل رایگان و متن باز است. این حالت باعث می شود که ارتقای نرم افزاری و کارهای مدیریتی به سادگی و بدون نیاز به موارد اضافی انجام شود.

پیاده سازی لینوکس بسیار ساده است، توسعه دهندگان برنامه های PHP برای توسعه و اجرای برنامه های خود LAMP را روی سرورهای لینوکس نصب می‎کنند، Linux، Apache، MySQL PHP را با هم خواهند داشت. کنار هم قرار دادن این سرویسها روی سیستم عاملی با پشتیبانی Native از این سرویسهایک محیط یکپارچه و بدون نقصی را برای توسعه دهندگان PHP فراهم خواهد کرد.

در کنار تمام این مزایا لینوکس نیز معایبی دارد. یکی از بزرگترین مشکلات لینوکس روش و قابلیت پیکربندی سرور لینوکس است. برای پیکربندی سرورهای لینوکس شما باید وارد آن شوید و از طریق SSH با استفاده از دستورهای خط فرمان سرور را پیکربندی کنید. ( البته شما می‎توانید روی سرور لینوکس GUI هم داشته باشید اما به دو دلیل نصب GUI برای سرور توصیه نمی شود ، مصرف منابع پردازشی بیشتر و اینکه GUI به شما در پیکربندی یک سرور و سرویسها کمک خاصی نمی‎کند و در نهایت باید Terminal لینوکس را باز کنید!

سرور مجازی ویندوز

سیستم عامل ویندوز برای سرور مجازی

به احتمال زیاد استفاده از یک ویندوز سرور برای‌تان آشنایی دارد. شما در این سیستم عامل با یک رابط گرافیکی همراه هستید که شباهت بسیار زیادی با کامپیوتر خانگی شما دارد. 

اتصال به سرور ویندوز با RDP یا ریموت دسکتاپ انجام می شود و پس از اتصال شما روی سرور تجربه ای مانند دسکتاپ رایانه خود خواهید داشت.

اگر شما پروژه ای دارید که آن را با استفاده از تکنولوژی ASP.NET نوشته شده باید برای اجرای آن از ویندوز سرور استفاده کنید. ASP.NET یکی از تکنولوژی های مایکروسافت است که مانند PHP برای توسعه بخش Back-end وبسایت استفاده می‎شود.

استفاده از یک سرور مایکروسافت ویندوز باعث می شود که شما پشتیبانی سخت افزاری و نرم‎افزاری بهتری داشته باشید. همچنین در این سرور برنامه ها و امکانات بسیار بیشتری برای مدیریت ایمیل‌ها، آنتی ویروس و بک آپ گرفتن وجود دارد. که البته اکثر آنها از طریق رابط کاربری گرافیکی یا GUI در دسترس هستند با داشتن این گزینه ها مطمئنا می توانید سرور خود را مدیریت کنید

از مشکلات اصلی ویندوز سرور هزینه بسیار بالای لایسنس آن است. در حالت عادی لایسنس ویندوز هزینه بالایی دارد حال اگر بخواهید ویژگی هایی که گفته شد را نیز در اختیار بگیرید، هزینه ها باز بیشتر هم می‎شوند. برای ویندوز سرور با مشخصات سخت افزاری قدرتمند تری نسبت به لینوکس نیاز دارید. هزینه های ارتقای نرم افزاری و … نیز وجود دارد. جدای از آن ویندوز در مقابل لینوکس از پایداری و سرعت کمتری در برخی از موارد نسبت لینوکس برخوردار است.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش استفاده از ایموجی هایی که شما را دیده می شود

مشکلات امنیتی ویندوز و لینوکس

بهترین سیستم عامل برای سرور مجازی: لینوکس یا ویندوز

امنیت یکی از بزرگترین مسائلی است که در زمان داشتن وبسایت باید آن را در نظر بگیرید. این مسئله زمانی که یک فروشگاه آنلاین داشته باشید و آن را به یک سرویس پرداخت آنلاین متصل کرده باشید اهمیت بسیار بیشتری پیدا خواهد کرد. حقیقت آن است که وقتی شما یک سرور آنلاین داشته باشید همیشه خطر حمله، نفوذ ویروس و جاسوس به وبسایت وجود دارد. واقعیت را بخواهید داشتن هرکدام از سیستم عامل ها چه ویندوز و چه لینوکس تغییر خاصی را در این مسئله ایجاد نمی کند. 

مهمترین مسئله برای مقابله با حملات این است که از مسائل امنیتی آگاهی داشته باشید. همیشه از آخرین بروزرسانی های امنیتی آگاه دار باشید و سعی کنید آن ها را نصب کنید. همیشه نرم افزارهای سرورتان را بروز نگه دارید و از دیواره آتش و آنتی ویروس های مخصوص استفاده نمایید.

خرید سرویس هاست اختصاصی ویندوز یا لینوکس بجای سرور مجازی از یک شرکت هاستینگ معتبر می تواند نگرانی این مسئله را مرتفع کند

کدام سیستم عامل برای سرور مجازی بهتر است ؟

بهترین سیستم عامل برای VPS
بهترین سیستم عامل برای VPS

گفتن اینکه کدام سیستم عامل بهتر است بسیار مسئله سخت و دشواری است. هرکدام از این موارد مزایا و معایب خاص خود را دارند. بهتر است این سوال را به اینکه چه سیستم عاملی برای شما مناسب است تغییر دهیم. در قدم اول در رابطه با انتظارات خود از سرور مجازی  کامل فکر کنید و بعد از تصمیم بگیرید که کدام سیستم عامل برای شما مناسب است. 

بهتر است این سوال را به اینکه چه سیستم عاملی برای شما مناسب است تغییر دهیم

 

مدیریت سرورهای لینوکس کار سختی است و متخصص مربوطه را می طلبد، اما باید گفت که مدیریت فایل ها در آن بسیار ساده است. اگر بودجه کلانی ندارید، به سخت افزارهای قدرتمند نیازی ندارید و دنبال یک سیستم عامل پایدار و سریع می گردید لینوکس بهترین انتخاب شما خواهد بود. یادتان باشد که لینوکس به صورت پیشفرض از لایه .NET پشتیبانی نمی کند، پس اگر از محیط ها و تکنولوژی های مایکروسافت استفاده می کنید، لینوکس برای شما مناسب نیست.

مدیریت سرورهای ویندوز و پیکربندی‌شان به مراتب ساده تر است، به دلیل داشتن رابط کاربری آشنا، کار با آن سخت نیست. اما داشتن یک سرور ویندوز هزینه بردار است، برای هرگونه ارتقای نرم افزاری شما نیاز دارید تا هزینه ای بپردازید. ویندوز سخت افزار مناسب و توانا می خواهد پس این موارد همگی باعث می شوند که خرج شما افزایش پیدا کند. روی سرورهای ویندوز تقریبا می توانید از هر زبان و تکنولوژی استفاده کنید. 

5/5 (1 رای)
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید