وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

تغییر DNS دامنه های IR در ایرنیک

روش تغییر DNS دامین .IR را در پنل NIC

0 1,766
زمان لازم برای مطالعه: 3 دقیقه

روش تغییر DNS یک دامنه در ایرنیک

در این آموزش شما با نحوه ی تغییر DNS های دامنه IR در سایت ایرنیک و پورتال کاربران رسانگار آشنا خواهید شد. در برخی مواقع نیاز است DNS های دامنه ی خود را تغییر دهید. برای مثال با خرید هاست جدید از رسانگار  می بایست DNS های خود را مطابق DNS های ارسالی در ایمیل اطلاعات اکانت خود تنظیم نمایید.

DNS چیست ؟

DNS مخفف کلمات domain name system می باشد .نام دامین شما اسمی یکتا است که معمولا  به یک وب سایت اشاره می کند.DNS سیستمی است که این اتصال این نام را با آدرس IP سرور شما را برقرار می نماید.زمانی که شما وب سایتی را ایجاد می کنید یک نام دامنه نیز برای آن در نظر می‏‎گیرید و در نهایت این نام دامین به سایت اشاره خواهد کرد. اما این دامین باید روی سروری قرارداشته باشد که سرورها با آدرس های IP در وب شناخته می شوند و اعلام آدرس آی پی سرور به مشتریان و به خاطر آوردن آن امری تقریبا نشدنی است ، از طرف دیگر روی هاست اشتراکی نمیتوانید صرفا با دادن آی پی سایت خود را باز کنید ، چون آن آی پی با چندین وب سایت دیگر مشترک است ، سرور از کجا بفهمد که شما میخواهید کدام سایت را باز کنید ؟
قبل از ادامه ی این آموزش لازم است در ابتدا برای کاربرانی که به اندازه ی کافی با وب سایت فیزیک نظری یا همان  ایرنیک و نقش آن در دامنه های ملی ایران  آشنایی لازم را ندارند توضیح مختصری در این زمینه داده شود و پس از آن با نحوه ی تغییر DNS دامنه در ایرنیک آشنا خواهیم شد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  آموزش ساخت شناسه کاربری در ایرنیک (IRNIC) + ثبت دامین IR

ایرنیک ( NIC.ir)

موسسه فیزیک نظری یا ایرنیک IRNIC ؛ کارگزار و مسئول ثبت دامنه درایران می باشد که ارائه دهنده ی شناسه های NIC یا NIC-Handle به کاربران می باشد. برخلاف دامنه های بین المللی که ثبت آنها صرفا با یک ادرس ایمیل انجام پذیر است ، برای ثبت دامنه های ملی ایران شرایط و قوانین خاصی وجود دارد که همگی توسط ایرنیک تعیین شده اند . بدین صورت تمامی کاربران برای ثبت دامنه های ملی با پسوند های مختلف می بایست ابتدا قبل از هر اقدامی نسبت به عضویت در سایت و ثبت یک شناسه ی نیک باتوجه به نوع پسوند دامنه ای که نیاز به ثبت آن دارند نمایند. ساخت و مالیکت این شناسه رایگان می باشد و برای ایجاد آن نیاز به پرداخت هزینه و صرف زمان زیادی نخواهید داشت. پس از ساخت شناسه ایمیلی حاوی دستورات لازم در خصوص پسورد و نحوه ,v,n  ورود به سایت فیزیک نظریپنل مدیریت دامین های خود در سایت این موسسه به آدرس NIC.ir دریافت خواهید کرد

ساخت شناسه جدید در NIC

نحوه ی تغییر DNS دامنه در پنل ایرنیک :

بدین منظور می بایست مطابق مراحل ذیل اقدام نمایید:

  1. ابتدا وارد کنترل پنل دامنه های خود در ایرنیک شوید. اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید می توانید از آموزش نحوه ورود به کنترل پنل دامنه ها در ایرنیک استفاده نمایید و وارد قسمت تنظیمات دامنه ی خود شوید.
  2. سپس در صفحه ی تنظیمات دامنه از قسمت « سامانه ی نام دامنه (DNS) » بر روی دکمه ی « ویرایش ردیف های کارگزاری نام و میزبانی دامنه » کلیک نمایید.
    انتخاب دکمه ویرایش ردیف کارگزار در پنل NIC
    انتخاب دکمه ویرایش ردیف کارگزار در پنل NIC
  3. در صفحه ی کارگزار نام و میزبانی دامنه از قسمت « تنظیمات سامانه ی نام دامنه (DNS) » در بخش « کارگزار دامنه (NS Record) » مشابه تصویر در ستون نام کارگزار، ردیف های 1 و 2 را با DNS های مورد نظر خود تکمیل نمایید. اکثر سرویسهای رسانگار به واسطه DNS کلاستر رسانگار دارای DNS های یکسان هستند که به این معنی است که فارق از اینکه سرویس شما روی کدام یک از سرورهای میزبانی ما قرار داشته باشید تقریبا همیشه این مقادیر ثابت است ( یکی از تفاوت های اصلی سرویسهای رسانگار با دیگر سرویس دهندگان ایرانی همین موضوع است که باعث می شود در کمترین زمان بتوانیم سرویسهای شما را به سرورهای قدرتمند تر برای ارائه خدمات بهتر منتقل کنیم و هیچ نیازی به اعمال تغییرات سمت شما نباشد )
    چطور NS را در پنل NIC تغییر دهیم
  4. در آخر بر روی دکمه ی « اعمال » کلیک نمایید تا تنظیمات ذخیره شوند.
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  تاثیر نام و پسوند دامنه روی سئو سایت

نحوه ی تغییر DNS دامنه در پورتال کاربران رسانگار :

 

نکات مهم در خصوص تغییر NS دامین IR

  1. برای سرویسهای هاست اشتراکی و یا سرویسهای مشابه  نیازی به وارد نمودن IP در ستون « IP کارگذار » نمی باشد. اما در مواقعی که از یک دامنه ی .ir بعنوان سرویس دهنده DNS خود آن دامین و یا دامین های دیگر استفاده شود لازم است تا IP سرور نیز وارد شود.
  2.  تغییر DNS های دامنه های ملی فقط از طریق پنل کاربری ایرنیک یا از طریق بخش مدیریت دامین در پورتال کاربران رسانگار  قابل انجام می باشد و پس از هر تغییر توسط شما ایمیل تائیده ای از طرف NIC برای شما اراسال می‎شود
  3. : پس از تغییر DNS های دامین IR فارق از زمانی که نیاز به تائید خودکار یا دستی در NIC است و در اطلاعات هویز نشان داده خواهد شد ، برای تکثیر کامل مقادیر در سرورهای جهانی  DNS  (DNS Propagation)و اتصال دامنه به هاست بین 4 تا 6 ساعت زمان نیاز می باشد. در این زمان ممکن است سایت شما اگر روی هاست دیگری قرار نداشته برای برخی کاربران باز نشود
4.9/5 (32 رای)
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید