وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

رمز ارز چیا Chia Coin چیست، آشنایی ،روش استخراج و نگهداری

63 8,571
زمان لازم برای مطالعه: 9 دقیقه

چند هفته پیش بود که اخبار ترند شده کمبود هارد دیسک در چین به دلیل استخراج رمز ارز چیا توجه من رو به خودش جلب کرد ، وقتی در مورد اون مطالعه کردم نکات جالبی دیدم که در انی مطلب میخوام اطلاعات کاملی رو در خصوص آن در اختیار شما بزارم

ابتدا رمز ارز چیا یا Chia COIN XCH رو معرفی می کنیم و اهداف و فلسفه اون رو بررسی میکنیم و بعد در خصوص روشهای استخراج آن و دیگر نکاتی که در مورد آن لازم است  بصورت کلی بدانید  صحبت خواهم کرد

رمز ارز چیا کوین (Chia Coin) چیست.

ارز دیجیتال چیا یکی از جدیدترین ارزهای دیجیتال است که به آن لقب دوست محیط زیست داده شده است. اما رمزارز چیا چیست و استخراج آن چگونه است؟

خالق بیت تورنت، در سال 2019 پیش نویش رمزارز Chia را معرفی کرد  که برخلاف آن چه درباره بیت کوین (‌و دیگر رمز ارزهای مبتنی بر ( proof of work ) گفته می شود، به محیط زیست آسیب نمی رساند. چون برای استخراج آن نیاز به سخت افزارهای گران قیمت مانند کارت گرافیک های رده بالا و دستگاه های ماینر ASIC نیست

در سالیان اخیر روز به روز بر قدر و ارزش ارزهای دیجیتال اضافه شده و محبوب ترین آن ها بیت کوین، رکوردهای قیمتی عجیبی را در سال 2020 ثبت کرد. اما ALTCOIN های جایگزین بیت کوین و بازارهای رقیب آن نیز به موازات بیت کوین در حال رشد هستند.

یکی از این ALT کوین ها و بازارهای رقیب بیت کوین رمزارز Chia است که توسط خالق پروتکل بیت تورنت (پروتکل اشتراک‌گذاری peer to peer فایل که از سال 2001 کار خود را آغاز کرد) یعنی برام کوهن تاسیس شد. این رمز ارز در سال 2019 در شبکه تست نت و بتانت و قرار است رقیبی جدی برای بیت کوین باشد، رقیبی با قابلیت ها و پتانسیل های بیشتر و بهتر نسبت به بیت کوین که  طبق GreenPaper (‌بجای White Paper ) محیط زیست هم آسیب نمیزند. در ادامه با این مقاله که میگوید رمزارز چیا چیست با من همراه بشوید

 ارتباط بحران ترند شده بازار هارد دیسک ها با رمزارز چیا چیست ؟

اگرچه رمزارز چیا نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال مزایای زیادی دارد و انرژی کمتری مصرف می کند، اما نگرانی دیگری که درباره این رمزارز وجود دارد، کمبود شدید هارد دیسک و حافظه  و انواع سریع آن مخصوصاNVMe SSD است. در واقع کاربران عادی و گیمرها دوباره با مشکلاتی مواجع می شوند.

ارزهای دیجیتالی چون بیت کوین و دوج کوین برای تایید تراکنش ها و معاملات خود از قدرت محاسباتی خام یا سیستمی به نا اثبات کار (Proof of Work) استفاده می کنند. این محاسبات توسط ماینرها انجام می گیرد که برای چنین امری قدرت کارت های گرافیک و سایر سخت افزارها مورد استفاده قرار می گیرد. آن ها برای تایید و ایمن سازی شبکه در این فرایند پاداش می گیرند. در مقابل شبکه چیا روی اثبات فضا و زمان اجرا می شود.

این رمزارز جدید به استفاده از فضای ذخیره سازی به جای قدرت پردازشی برای ایمن سازی شبکه تکیه می کند. در واقع ماینرهایی که فضای ذخیره سازی خود را در اختیار چیا قرار می دهند، پاداش می گیرند. این فرایند از ماینینگ یا استخراج با سایر رمزارزها و تجهیزات وابسته به آن متفاوت است و شما با هر ابزاری می توانید به سراغ چیا بروید. از لپ و تاپ و کامپیوترهای معمولی گرفته تا گوشی های هوشمند می تواند مرزعه رمزارز چیا باشد.

هرچه فضای بیشتری در اختیار چیا قرار دهید، احتمال دستیابی به پاداش ارزشمندتر بیشتر می شود. البته چیا هنوز وارد بازار نشده و معاملات آن کلید نخورده است، معملات و تراکنشهای چیا از روز سوم می 2021 شروع شده و در برخی صرافی های ارزهای دیجیتال نه چندان معروف با قیمت ۷۰۰ دلار معامله شد و در زمان نکارش این مقاله قیمتی برابر با ۶۵۰ دلار دارد 

رشد چشمگیر ایده ارزهای دیجیتال سبب هجوم ماینرها به چنین بازاری شده است. ماینرهای چینی از حالا در حال برنامه ریزی برای آینده هستند و شروع به خرید تعداد زیادی هارد دیسک و حافظه SSD کرده اند.

این موضوع می تواند به بحرانی جدید در بازار و افزایش چشمگیر قیمت ها منجر شود. در کشوری مانند هنگ کنگ، به نظر می رسد در آینده نزدیک قیمت هارد دیسک و حافظه SSD در محدود 26 تا 77 دلار باشد. به علاوه هارد دیسک های 4 تا 18 ترابایتی هم در بازار این کشور از همین حالا به سختی پیدا می شود و عموم آن ها به فروش رفته است.

با وضعیت کنونی به نظر می رسد تولید کنندگان در آینده نزدیک با مشکلات زیادی مواجه باشند و همان سرنوشتی که کارت های گرافیک انویدیا و AMD به آن دچار شدند، در انتظار بازار هارد دیسک و SSD نیز باشد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  استخراج بیت کوین چیست؟

د رحال حاضر تنها راهکار اساسی افزایش تولید این محصولات توسط تولید کنندگان اصلی و عمده است تا بتوانند برای در آینده نزدیک پاسخگوی نیاز بازار باشند. در غیر این صورت و با روند فعلی بعید است بتوان حریف تقاضا و شد و در این صورت افزایش قیمت نجومی این محصولات و یا حتی شکل گیری بازار سیاه برای هر هارد دیسک چندان بعید نست. در حال حاضر ظرفیت حافظه این رمز ارز به بیش از ۲.۵ اگزابایت ( ۲۵۰۰ پتا بایت‌)  رسیده است.

به نظر من اینکه مشکلی برای تامین هارد دیسک های تجاری و … برای همه ایجاد شده بسیار بعید است چون تولید کنندگان اصلی هارد دیسک که وسترن دیجیتال ، سیگیت و توشیبا هستند معمولا تولیدات خود را در قرارداد های بلند مدت چند ساله برای شرکتهای بزرگ تولید سرور و کامپیوتر مثل HP , DELL و تامین کنندگان سرویسهای ابری مثل آمازون و گوگل واگذار می کنند و بازار کاربران خانگی با Retail فقط بخش کوچکی از تولیدات این کارخانه ها را مصرف میکند که شاید با افزایش تولید قابل جبران باشد اما افزایش ظرفیت تولید آن هم در مورد هارد دیسک کار ساده ای نیست چون فقط ساخت کارخانه و خط تولید نیست که مهم است ، بلکه باید ظرفیت تولید هد هارد دیسک را که توسط کارخانه های محدودی تولید می شود را در نظر گرفت

احتمال موفقیت پروژها رز دیجیتال Chia چقدر است؟

در حال حاضر نمی توان با قطعیت در این باره صحبت کرد. اما با رویکردی که این شبکه دارد، به نظر می رسد استقبال بالایی از آن صورت بگیرد. به خصوص که تغییر تکیه گاه ماینینگ یا به قول کوهن فارمینگ چیا باعث می شود تا با ابزارهای ساده تری بتوان این فرایند را انجام داد و به کسب سود امیدوار بود. در نتیجه بعید نیست چیا به یک بازیگر مهم صنعت رمزارز بدل شود.

محبوبیت امروزین بازار رمزارزها سبب شده تا عموم افراد از حالا به خرید هارد دیسک و حافظه SSD رو بیاورند. در سالیان اخیر و افزایش قیمت شگفت انگیز بیت کوین، توجه ساده ترین افراد را به ارزهای جدید جلب کرده است.

البته برای تعیین تکلیف نهایی چیا باید تا زمان شروع معاملات صبر کنیم. شاید افرادی که هم اکنون اینده بازار سخت افزار را تهدید می کنند در سال های آینده به ثروت های کلانی دست پیدا کنند. البته عکس آن هم ممکن است و چنین افرادی نه تنها سرمایه کنونی خود را نابود می‌ کنند و بازار را در معرض کمبود شدید قرار می‌ دهند، بلکه در آینده هم سود زیادی به جیب نخواهند زد.

رمزارز چیا (chia) به اختصار با نام XCH شناخته می شود. این ارز دیجیتال همان طور که گفتیم با روش گواهی اثبات فضا کار می کند که بر فضای هارد دیسک کامپیوتر شما قابل استخراج است. برام کوهن خالق پروژه بیت تورنت حالا با توسعه این رمز ارز میخواهد از فضای خالی هارد دیسک کاربران برای تولید رمز ارز چیا استفاده کند و اعتقاد دارد این رمز ارز بر خلاف سایر پروژه ها به محیط زیست اسیب نخواهد زد و دوستدار آن است.

باید دید که گسترش این پروژه در آینده چه تاثیری بر بازار تولیدات قطعه های کامپیوتری خواهد گذاشت. در حال حاضر همانطور که اشاره کردیم بحران SSD و هارد دیسک ها پدید آمده و در برخی بازارها این محصولات نایاب هستند.

بنابر قاعده اهمیت هارد دیسک و SSD برای فرایند استخراج رمزارز chia سبب می شود تا این محصولات با افزایش قیمت در سطح جهانی مواجه شوند. به همان ترتیبی که استخراج اتریوم و بیت کوین سبب افزایش قیمت و کاهش موجودی کارت گرافیک در سطح جهان شد.  در بخشی از گرین پیپر تجاری CHIA آمده است :

برنامه ها و ساختار ما منحصر به فرد است و شامل بسیاری از زمینه های مختلف تخصصی از جمله فروش نرم افزارهای سازمانی ، حاکمیت پروژه بلاکچین ، و قوانین اوراق بهادار و سایر مقررات است که ما باید برای استفاده از منابع مورد نیاز بابت هدایت پذیرفتن بلاک چین Chia در زیرساخت های مالی جهان به بازار برویم.

در نتیجه رمزارز چیا برخلاف بیت کوین و اتریوم نیاز به اسیک ماینر و یا GPU ندارد و فقط بخشی از فضای هارد دیسک شما را استفاده کرده و شبکه خود را روی آن سینک می کند و با پیدا کردن بلاک های جدید عملیات ماینینگ را انجام می دهد. در حال حاضر چیا بعد از تاسیس شبکه خود، اپلیکیشن و نرم افزارهای مخصوص استخراج آن را برای پلتفرم های مک، ویندوز و لینوکس ارائه داده است.

استخراج چیا (‌ CHIA COIN ) چگونه انجام می شود 

شبکه چیا مبتنی بر بلاک چینی است که به صورت Proofs of Space and Time کار می کند. این یعنی برای حل مسایل و برنده شده جایزه حل بلک باید  از فضای هارد دیسک  بدون استفاده خود در این شبکه استفاده کنید و این در حالی است که بیت کوین بر مبنای Proof of work کار می کند و بنابراین به مصرف انرژی زیادی نیاز دارد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  قیمت بیت کوین چگونه تعیین می شود؟

به اعتقاد موسس و بنیانگذار رمزارز Chia مهمترین مشکل بیت کوین تاثیرات منفی آن به دلیل مصرف بیش از حد برق است که به طور مستقیم بر محیط زیست موثر است. این به اعتقاد کوهن ناشی از شیوه ای است که برای استخراج بیت کوین در نظر گرفته شده است و حل یک معادله پیچیده انرژی زیادی مصرف می کند. این در حالی است که رمزارز Chia شرایط متفاوتی دارد و هر اندازه فضای ذخیره سازی را برای نگه داری پلات ها در اختیار داشته  باشید امکان برنده شده جایزه حل بلک بیشتر است و تاثیری مخربی مانند بیت کوین روی محیط زیست ندارد چون توان مصرفی هر هارد دیسک ناچیز و در حد چند وات است . اما رمزارز چیا چیست و شیوه استخراج ارز دیجیتالی چیا چگونه است؟

استخراج چیا (Chia)

کوهن در ارتباط با استخراج ارز دیجیتالی چیا به جای واژه متداول ماینینگ، از واژه فارمینگ استفاده می کند. شانس برنده شدن فارمرها در این شبکه به جای تاثیر گرفتن از انرژی و برق بیشتر از فضای حافظه بیشتر تاثیر میگیرد.

تفاوت مهم دیگر میان ارز دیجیتال چیا نسبت به شبکه بیت کوین، وجود یک دفتر کل متمرکز و غیر قابل تغییر از تراکنش های سابق است. ضمنا شبکه چیا دارای قابلیت های دیگری نیز هست که در بیت کوین وجود ندارد:

  • شخصی‌سازی قراردادهای اتوماتیک
  • نگه‌داری از دارایی‌ها به عنوان سپرده
  • پیاده‌سازی قابلیت‌هایی همچون بازپرداخت

پروتکل های رمزارز چیا

چیا از دو پروتکل استفاده می کند. یک پروتکلی که میزان فضای حافظه موجود روی سیستم فارمر را نشخیص داده و دیگری پروتکلی که جلوی تقلب در ریواردهایی که به فارمر داده شده را می گیرد.

از مدتی پیش چیا فارمرها را دعوت کرد تا در تست سرعت و امنیت این ارز دیجیتال شرکت کرده و برنده 100 هزار دلار به عنوان جایزه شوند. به اعتقاد کوهن ارز دیجیتال چیا می تواند توجه موسسات مالی را به خود جلب کند چرا که نسبت به بیت کوین بسیار منعطف تر است.

در مدت اخیر قیمت رمزارز ها به طرز قابل توجهی افزایش یافته و افراد بی شماری وارد این بازار شده اند. عموم این رمزارزها با فشار روی پردازنده و کارت گرافیک و دستگاهای ماینر یا ASIC استخراج می شود. اما حالا رمزارز مورد بحث  هیچ وابستگی به کارت گرافیک و توان زیادی ندارد ( البته باید تعداد خیلی زیادی هارد خریداری کنید )‌

در مدت اخیر و با افزایش قیمت رمزارز، فعالیت ماینرها برای استخراج ارزهای دیجیتال به طرز چشمگیری افزایش یافته است و این موضوع بحران کارت گرافیک در دنیا را به دنبال داشته است. حال به نظر می رسد رمزارز چیا می تواند این مشکل را برطرف کند. البته در عین حال بی عیب و ایراد نیز نیست.

در شبکه چیا و برای استخراج ارز دیجیتالی چیا ، این شبکه به سراغ قطعاتی با مصرف انرژی بالا مانند کارت گرافیک ها نمی رود. اگرچه چنین موضوعی برای گیمرها که حالا با بحران کمبود برخی از بهترین کارت های گرافیک مواجه هستند خبر خوبی محسوب می شود، اما استخراج ارز دیجیتالی چیا برای بازار حافظه SSD می تواند یک کابوس به دنبال داشته باشد و از قضا به نوعی بحران نیز منجر شده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بیت کوین که در حال حاضر با ارزش ترین رمزارز دنیاست و حتی تا مرز 60 هزار دلار نیز افزایش قیمت را تجربه کرد، انرژی زیادی در فرایند استخراج صرف می کند. ظاهرا انرژی مورد استفاده برای استخراج بیت کوین بیش از مصرف برق یکسال در کشوری چون آرژانتین است. این موضوع می تواند مسیر را برای رمزارز جدیدی که دوست دار محیط زیست است هموار کند.

این رمزارز جدید انرژی کمتری مصرف کرده و فشار کمتری به تراشه ها می آورد. گیمرها در این شرایط برای دسترسی به کارت گرافیک های جدید و قدرتمند انتظار نخواهند کشید . البته اگر به سایر رمزارزها می اندیشید همچنان باید بهترین های این حوزه را بشناسید.

استخراج ارز دیجیتالی چیا

رمزارز چیا چیست (Chia) استخراج آن چگونه است؟

من بزودی در مطلب دیگری به آموزش استخراج چیا خواهم پرداخت اما بصورت خلاصه برای شروع استخراج آماتور این رمز ارز از توضیحات زیر استفاده کنید

ابتدا برنامه Full Node  را اگر سیستم عامل شما ویندوز است دانلود و نصب کرده و سپس آن را راه اندازی کنید. در ابتدای امر برای شما یک کیف پول جیا ساخته می شود و 24 کلمه ریکاوری نمایش داده می شود که برای استفاده از این کیف و پلات های ساخته شده روی پلاتر ها به آن نیاز است پس حتما آن را در یک محل امن ذخیره کنید

در بخش از منوی Plots باید مقدار فضای خالی که قصد دارید به شبکه اختصاص پیدا کند را مشخص کنید. در نهایت یک فولدر بزرگ برای ذخیره لاگ ها و دانلود نود شبکه مشخص کنید. در این صفحه برای فایل های موقت از هارد SSD استفاده کنید و برای فایل های نهایی از هارد دیسک جانبی یا دوم استفاده کنید.

بعد از ساخت یک Plots باید صبر کنید تا فرایند سینک شدن با شبکه آغاز و به اتمام برسد. این فرایند سینک شدن ممکن است بین 3 الی 10 ساعت زمان ببرد.

4.3/5 (26 رای)
63 دیدگاه‎‎ها
  1. آواتار kado
    kado می‎گوید

    سلام
    سرعت نت بایستی چقدر باشد ؟ چون برای فایل کوین نیاز به پهنای باند زیادی میباشد

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      سلام فایل های پلات شده بصورت کاملا آفلاین هم میتواند بر اساس کلید های خصوصی شما تولید شود
      Full Node که برای حل Block شبکه استفاده می شود باید به اینترنت متصل شده (Farmer )‌و Harvester ها فقط به آن متصل می شوند و عملا ترافیک شبکه ای خاصی برای هاروستر ها ندارد
      شما میتوانید برای فول نود خود یک سرور مجازی ویندوز با رم ۴ گیگ سفارش بدهید

      1. آواتار حامد
        حامد می‎گوید

        سلام وقتتون بخیر من ماینر دارم الان زده not Synched
        چکار باید کنم
        میشه راهنماییم کنید

        1. آواتار مهران
          مهران می‎گوید

          منتظر باشید تا سینک بشه

  2. آواتار khafan
    khafan می‎گوید

    معمولا در حالت عادی چقدر طول میکشه تا یک واحد استخراج بشه؟در ضمن میشه سیستم رو خاموش کرد و ادامه استخراج رو بعدا ادامه داد؟

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      استخراج بر اساس سایز پلات فایلهایی هست که روی هارد دارید و با آنها فارم میکنید
      مثلا ۱۰ ترابایت کل پلاتهای تولید شده قبلی شما باشد اگر انداره کل شبکه هیچ افزایشی نداشته باشد هر ۳۰ روز یک واحد ( از ۱ ماه پیش اندازه شبکه از چند صد پتا باید به ۳ اگزابایت رسیده است )‌
      ماین کردن (‌فارمینگ )‌چیا دو فاز دارد کلی دارد

        تولید پلات که بسته به سرعت هارد دیسک که از چه نوعی باشد از ۲ تا ۴۸ ساعت به ازای پلات ۳۲ با سایز ۱۰۵ گیگ طول می کشد و در صورت قطع شدن تمام کار باید از ابتدا انجام شود
        حل بلاک های شبکه با پلات های فارم شده که در هر زمان که نود شما به شبکه متصل باشد و بلاک ها را دریافت کند و اگر شرفیت مافی به شبکه داده باشید و شانس داشته باشید ممکن است یک ریوارد ۲XCH ای داشته باشدید (‌احتمال برنده شده ریوارد بر اساس ظرفیت کل دیسک شما تعیین می شود و مثلا اگر ۱۰۰ ترابایت دیسک داشته باشید در ۶ روز (‌بر اساس ظرفیت شبکه زمان پاسخ به شما)‌ شانس حل یک بلاک و ۱ ریوارد را خواهید داشت
  3. آواتار khafan
    khafan می‎گوید

    بعد از ساخت پلات صد گیگی روی هارد دو ترا تا سینک شدنش چقدر زمان میبره؟

  4. آواتار ابوالفضل احمدیان
    ابوالفضل احمدیان می‎گوید

    لطفا حداقل سیستم کامپیوتری که سرعت مطلوبی رو داشته باشه معرفی کنید و کدوم سخت افزار کامپیوتر مهم هست و در ضمن با چه میزان هارد

  5. آواتار میلاد
    میلاد می‎گوید

    من ۱ دونه پالت ساختم و تمام شده الان دو روز هست که میزنه syncing ایا برای فارم کردن به فیلتر شکن نیاز هست؟

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      خیر باید منتظر بشید تا سینک بشه

  6. آواتار مهدی
    مهدی می‎گوید

    ایا برای استخراج کامیپوتر باید همیشه روشن باشه؟

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      بله

  7. آواتار تیمور لنگ
    تیمور لنگ می‎گوید

    چه سوالایی می پرسین مرفه های بی درد
    واقعا دغدغه های شما چیاست

  8. آواتار علی
    علی می‎گوید

    به جز کامپیوتر های معمولی با چه دستگاه هایی میشه فارم کرد

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      با هر سیستمی که بتوان به آن کامپیوتر گفت

  9. آواتار P30hashemi
    P30hashemi می‎گوید

    یعنی برای این که پلات ها زودتر فارم بشن باید هارد با فضای بیشتر ی بهش بدیم؟
    من برا تست یه پلات گذاشتم برا فارم بهم ۲۵ سال زمانبرنده شده داده .دلیلش چیه ؟؟
    ممکنه راهنمایی کنین؟؟
    چرا زمان فارم اینهمه طول میکشه؟
    چی کار باید کرد تا زودتر ریوارد کنم؟؟

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      باید سرعت دیسک بیشتر بشه و باید تعداد پلات زیاد داشته باشید مثلا ۱۰۰ تا ۲۰۰ ترابایت دیسک !

  10. آواتار حامد
    حامد می‎گوید

    با سلام، میشه رمز چیا رو روی سرور مجازی ماین کرد؟

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      چیا ماین نمیشه پلات میشه و بعد باید به مدت طولانی بر اساس حجم پلات فایلها هاروست بشه روی سرور مجاز اگر پلات کنید قطع به یقین سرورتون به دلیل مصرف زیاد توسط سرویس دهنده مسدود میشه و فایده ای هم نداره چون باید پلات ها رو یه جا منتقل کنید و بعد با اون هاروست کنید تا بیاید پلات کنید و هاروست کنید حجم شبکه اینقدر زیاد شده که دیگه ۳ سال بعد هم به شما یک بلک نمیرسه

    2. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      خیر سرویس شما مسدود میشه

    3. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      سلام خیر مسدود میشه

  11. آواتار عباس
    عباس می‎گوید

    سلام ممنون از اشتراک اطلاعاتتون
    موضوع اول اینکه به نظر شما چرا عملیات syncing 2 روزه که تموم نمیشه هر ۲۰ ثانیه ۳۲ واحد به عدد سمت چپ اضافه میشه ولی مقدار عدد سمت راست خیلی بزرگه ۲۸۰۰۰۰ است و من بعد دوروز رسیدم به عدد ۲۱۴۰۰۰ خیلی کند پیش میره
    موضوع دیگه موازی با عملیات syncing میخواستم پلات سازی هم انجام بدم قسمت view log که خطای
    ۲۰۲۱-۰۵-۱۵T09:15:46.988 chia.plotting.create_plots : [32mINFO [0m Creating 1 plots of size 32, pool public key: b92cf7c6e120781a9008a91b3686328a7a62889cf6d08e124112fd5cdcb1ca16db85d09e55a07fde0d97d770edea65cf farmer public key: a4eed25767b9b7bc1e6c208437265b830c710763eab0834b7329e7cfb9f35d166c5bddf67209c6ea2f913bab0cdf5407[0m
    ۲۰۲۱-۰۵-۱۵T09:15:47.026 chia.plotting.create_plots : [32mINFO [0m Memo: b92cf7c6e120781a9008a91b3686328a7a62889cf6d08e124112fd5cdcb1ca16db85d09e55a07fde0d97d770edea65cfa4eed25767b9b7bc1e6c208437265b830c710763eab0834b7329e7cfb9f35d166c5bddf67209c6ea2f913bab0cdf54072eebac48fda493b262efd49a34ee7e7d1b1796b3d5f8a98c6e1e377ecdf84b87[0m
    ۲۰۲۱-۰۵-۱۵T09:15:47.027 chia.plotting.create_plots : [32mINFO [0m Starting plot 1/1[0m
    Caught plotting error: Bitfield plotting not supported by CPU
    [۶۸۵۶] Failed to execute script chia
    Traceback (most recent call last):
    File “chia\cmds\chia.py”, line 81, in
    File “chia\cmds\chia.py”, line 77, in main
    File “click\core.py”, line 829, in _call_
    File “click\core.py”, line 782, in main
    File “click\core.py”, line 1259, in invoke
    File “click\core.py”, line 1259, in invoke
    File “click\core.py”, line 1066, in invoke
    File “click\core.py”, line 610, in invoke
    File “click\decorators.py”, line 21, in new_func
    File “chia\cmds\plots.py”, line 135, in create_cmd
    File “chia\plotting\create_plots.py”, line 176, in create_plots
    RuntimeError: Unknown exception
    میده و پلات سازی انجام نمیشه لطفا راهنمایی کنید

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      سینک کردن فول نود زمان میبره و معمولا کند هست
      در متن خطا مشخص است
      Caught plotting error: Bitfield plotting not supported by CPU
      در تنظیمات plot گزینه Bitfield را غیر فعال کنید پلات بسیار کند تر خواهد بود

    2. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      باید ابتدا با شبکه سینک بشید و بعد برای پلات کردن هم باید دیسک بسیار پرسرعت داشته باشید

  12. آواتار محمد
    محمد می‎گوید

    سلام. آیا با استفاده از سرورهای اختصاصی ارائه شده رسانگار (به عنوان مثال: پلن EX52-NVMe) می توان ماینینگ چیا را انجام داد؟

    با تشکر

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      بله میتوانید
      البته توجه کنید فقط برای پلات کردن و بعد باید پلات فایلها را به سرور دیگر منتقل کنید

  13. آواتار وحید
    وحید می‎گوید

    پلاتینگ روی ۸۰ درصد برق رفت و سیستم خاموش شد ؟ آیا از اول باید هارد رو فرمت کنم و پلاتینگ رو از اول شروع کنم یا ممکنه از ۸۰ درصد ادامه داد؟

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      پلاتهای ناقص رو باید پاک کنید و از ابتدا یک جاب پلات تعریف کنید
      پلاتهای کامل شده قابل استفاده است و هیچ راهی برای برگشت به ادامه پلات متوقف شده نیست و زمان و انرژی و پتانسیل دیسک از بین رفته است

  14. آواتار mohammad
    mohammad می‎گوید

    سلام
    معمولا برای یک سیستم با ۳۲ گیگ رم و سی پی یو کورای ۹ نسل ۹ یک پلات چند ساعت طول میکشه
    و اینترنت هم چقد می خواد؟؟
    و یک هارد بعد اینکه پر شد چیکارش کنیم؟؟
    راهی هست که بشه ازش استفاده کرد؟ یا باید پرتش کنیم
    آیا هارد اگه ssd نباشه مشکل زیادی به وجود میاره ؟؟
    تفاوت سرعتشون چقدره؟؟

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      اصولا جز فاز اول هیچ کدام از فارها به توان پردازنده ارتباطی ندارد و برای سرعت بالای پلات باید از دیسک nvme استفاده کنید
      اگر یکم دیسک nvme عمر tbw برابر با ۳۰۰ ترابایت داشته بدر نظر داشته باشید هر فایل پلات ۱۰۰ گیگی تقریبا حدود ۲ تا ۳ ترابایت از عمر مفید ssd شما را مصرف میکند

  15. آواتار امیر
    امیر می‎گوید

    سلام
    اگر یه سرور تهیه کنم و پلات ها رو تولید کنم
    برای میزبانی اونها تو یه سرور دیگه مشکلی نخواهم داشت؟
    مثلا من یه سرور یا ۲۲۰ ترابایت فضا از آمریکا دارم
    اگر فقط پلاتها رو در سرورهای شما بصورت آفلاین تولید کنم، میتونم میزبانیشون رو در سرور آمریکا انجام بدم؟
    *البته اینم بگم ک دیتاسنتر آمریکا، پورت ۸۴۴۴ رو مسدود کرده و status بصورت not synced قرمز رنگ هست *

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      خیر مشکلی در این خصوص نیست اما اصولا سرور برای پلات کردن توسط سرویسدهنده ها به دلیل آسیب به دیسک های پرسرعت و پایان دادن به عمر اونها ارایه نمیشه

  16. آواتار امیر
    امیر می‎گوید

    منظورم زمانی هست که خود chia رو روی سرورهای آمریکا اجرا می کنم؛ not synced هست!
    اگر سرور اصلی کهplot ها رو تولید میکنه، از سروری که plot ها رو میزبانی میکنه، جدا کنم مشکل رفع میشه؟

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      پلات کردن و هاروست کردن و فارم کردن سه پروسه کاملا مستقل است که هر کدام میتواند روی یک سرور اتفاق بی افتد
      باید تنظیمات مربوطه را انجام بدهید

  17. آواتار علی
    علی می‎گوید

    سلام امکان هست راهی بذارید تا حضوری یا تلفنی ازتون مشاوره بگیریم

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      راه های تماس در سایت رسانگار درج شده است
      ترجیحا تیکت ارسال کنید

  18. آواتار ali
    ali می‎گوید

    سلام ممکن نیست من عملیات پلاتینگ رو روی سرور دیگه انجام بدم و به سرور پرحجم مثلا fs-72t ovh اپلود کنم و اونجا صرفا فارم بکنم این موضوع هم ممکنه باعث بسته شدن حسابم بشه ؟

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      بسته شدن حساب مشخص نیست
      شما میتوانید پلات را از هرکجا هاروست و فارم کنید

  19. آواتار امیر
    امیر می‎گوید

    سلام مهندس
    مثال:
    یک هارد ۱۰ ترابایتی به فرض مثال میتونه ۱۰۰تا پلات بده خوب؛
    وقتی ۶۰درصد هارد پلات شده یهو برق قطع میشه
    این ۶۰ درصد قابل استفاده هست و برای ۴۰درصد باقی مانده باید دوباره جاب پلات تعریف کنیم
    یا اینکه با قطعی برق قسمتی از هارد (نه لزوما کل ۴۰درصد) دیگه غیر قابل استفاده خواهد بود؟
    یعنی با قطع شدن برق هنگام پلات سازی آیا بازهم هارد ۱۰ ترابایتی ما همون ۱۰۰تا پلات رو میده یا خیر؟

  20. آواتار سالار
    سالار می‎گوید

    سلام مهندس
    مثال:
    یک هارد ۱۰ ترابایتی به فرض مثال میتونه ۱۰۰تا پلات بده خوب؛
    وقتی ۶۰درصد هارد پلات شده یهو برق قطع میشه
    این ۶۰ درصد قابل استفاده هست و برای ۴۰درصد باقی مانده باید دوباره جاب پلات تعریف کنیم
    یا اینکه با قطعی برق قسمتی از هارد (نه لزوما کل ۴۰درصد) دیگه غیر قابل استفاده خواهد بود؟
    یعنی با قطع شدن برق هنگام پلات سازی آیا بازهم هارد ۱۰ ترابایتی ما همون ۱۰۰تا پلات رو میده یا خیر؟

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      بله پلاتی که ایجاد شده دیگر دایمی است و پلاتهایی که در حال ایجاد بوده اند غیر قابل استفاده است
      هر وپلات K32 حجم ۱۰۵ گیگی دارد تقریبا که وقتی ایجاد شد دیگر مهم نیست کجا باشد و یا سیستم خاموش شده باشد یا نه
      هر زمان سیستم روشن و در حال ارتباط با شبکه باشد پلات ها میتواند برای فارم استفاده شود

  21. آواتار foad
    foad می‎گوید

    سلام من همه مراحل رو رفتم اما بعد از اینکه قسمت syncing کامل شد نوشته not synced مدت زیادی هست گذشته مشکل از کجاست?

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      ارتباط شبکه را چک کنید یا اینکه چند نود در یک شبکه داخلی نداشته باشید

  22. آواتار حمید
    حمید می‎گوید

    سلام
    من تو فرایند ماینیگ تا بیش از یک ساعت روی ۱٪ میمونه
    بخش سوابق رو باز میکنم این ارور میاد :
    Run time error: unknown exception
    ولی همچنان عین سگ از cpu کار میکشه !
    تو تنظیمات پلات تعداد رشته های پردازنده رو روی ۶ میزارم و بهش ۱۲۰۰۰ مگابایت رم میدم
    ۴ تا پلات ۱۰۱.۴ گیگ گذاشتم هنوز اولی از۱٪تکون نخورده !
    محل موقت رو روی هارد دومم گذاشتم که ۳۵۰ گیگ جای خالی داره .
    CPU :i5 9400f
    راهنمایی کنید ممنون میشم .

  23. آواتار حمید ....
    حمید .... می‎گوید

    سلام
    من تو فرایند ماینیگ تا بیش از یک ساعت روی ۱٪ میمونه
    بخش سوابق رو باز میکنم این ارور میاد :
    Run time error: unknown exception
    ولی همچنان عین سگ از cpu کار میکشه !
    تو تنظیمات پلات تعداد رشته های پردازنده رو روی ۶ میزارم و بهش ۱۲۰۰۰ مگابایت رم میدم .
    ۴ تا پلات ۱۰۱.۴ گیگ گذاشتم هنوز اولی از۱٪تکون نخورده !
    محل موقت رو روی هارد دومم گذاشتم که ۳۵۰ گیگ جای خالی داره .
    CPU :i5 9400f
    راهنمایی کنید ممنون میشم .

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      هم پردازنده نیاز است و هم سرعت دیسک روی هارد شما نمیتوانید بیشتر از ۱ پلات هم زمان انتظار داشته باشید

  24. آواتار امیر
    امیر می‎گوید

    مزیت چیا به کاردانو چیست؟

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      قیاس م الفارغ است
      دو شبکه متفاوت با تعاریف بسیار متفاوت از نظر نوع Proof

  25. آواتار محسن
    محسن می‎گوید

    سلام خسته نباشید یه سوال ایا میتوان فایل نهایی ساخته شده پلات رو از یه هارد به هارد دیگه منتقل کرد

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      بله

  26. آواتار جمال یگانه
    جمال یگانه می‎گوید

    سلام. آیا پلات بندی روی هارد ۱ ترا چند دقیقه یا ساعت روی ۱٪ می مونه؟؟ مال من ساعت ها روی ۱٪ مونده. بهش شک کردم، فایل log رو باز کردم دیدم آخراش نوشته unknown error آیا ایرادی در کار هست یا اینکه داره روندش عادی پیش میره؟؟ آیا در حین پلات بندی، هارد بسیار درگیر خواهد بود و چراغ هارد روی کیس کاملا روشن خواهند ماند؟؟ مهمه برام پاسخ سریه

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      بله با هارد هر چند ساعت ممکن است پلات ساخته شود باید از دیسک های پر سرعت استفاده شود

  27. آواتار جمال یگانه
    جمال یگانه می‎گوید

    چون هارد من فعالیتی رو نشون نمیده

  28. آواتار جمال یگانه
    جمال یگانه می‎گوید

    اوایل متن ارور نوشته پرمیشن دناید. در صورتیکه مجوز بهش دادم که کار کنه!!

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      در چه سیستم عاملی

  29. آواتار سعید
    سعید می‎گوید

    درود من واسه سینک اولیه قبل از پلات چقدر باید منتظر بمونم.مرسی

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      به عوامل زیادی بستگی دارد
      سرعت اینترنت و حجم تراکنشها

  30. آواتار مهدی
    مهدی می‎گوید

    سلام امکانش هست برای مشاوره یه شماره تماس از شما داشته باشم
    ممنونم

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      بله از طریق سایت میتوانید اقدام کنید

  31. آواتار میلاد
    میلاد می‎گوید

    سلام وقت بخیر. آقا من این رو متوجه نمیشم. مثلا من ۱۰۰۰ پیلوت رو ساختم که قطعا مستلزم صرف هزینه و زمان زیادی هستش. و شانسم هم برای برنده شدن بالاتر میره.

    سوال یک: زمانی که مثلا ظرفیت هارد درایوهای من تکمیل میشه و نتونم اونا رو افزایش بدم چه اتفاقی میافته؟ من باید با سیستم روشن منتظر باشم تا پیلوت هام برنده بشن؟

    سوال دو: روال برنده شدن چطوریه؟ آیا در مجموع ۱۰۰۰ پیلوتی که ساختم فقط یکبار اونم در حد ۲xch شانس برنده شدن دارم؟ یا به ازای هر پیلوت ممکنه یکبار شانس برنده شدن ۲xch رو داشته باشم؟ چطوری این درآمد دائمی و ثابت باقی میمونه؟

    ممنون از پاسخگوییتون

    1. آواتار مهران
      مهران می‎گوید

      پاسخ سوال ۱ : بله مثل قرعه کشی که شما بلیز دارید هر پلات بخشهایی برای برنده شدن را در خود دارد
      پاسخ سوال ۲ :پاسخ این سوال آاری است و بسته به تعداد پلاتها و پاسخ هایی که شما بتوانید داشته باشید دارد

  32. آواتار محمد
    محمد می‎گوید

    سلام چطور میشه واحدهایی که خریداری شده رو تو کیف پول گوشی نگه داری کرد.

  33. آواتار عباس
    عباس می‎گوید

    سلام با یک مشکل مواجه شدم لطفا راهنماییم گنید چندین هارد رو متصل کردم در تمام قسمت ها همه چیز اوکی هست اما یکی از هارد هارو پلات های اون رو در برنامه شناسایی نمیکنه خوده سیستم هارد و اطلاعات اون رو میخونه ولی در برنامه اون هارد رو اضافه میکنم خونده نمیشه دلیلش چیه و باید چیکار کنم ؟ لطفا راهنماییم کنید

دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید